Rozkwit i upadek miasta Mahagonny 06.12.1963

Opera w 3 Aktach
Rozkwit i upadek miasta Mahagonny
Aufstieg und Fall der Stadt Mahagonny
Kurt Weil
06.12.1963
Teatr Wielki w Warszawie z siedzibą tymczasową przy ulicy Nowogrodzkiej 49, Scena przy Nowogrodzkiej
11

Realizatorzy








Multimedia

Zdjęcia

  • „Rozkwit i upadek miasta Mahagonny” Kurt Weill 06-12-1963

  • „Rozkwit i upadek miasta Mahagonny” Kurt Weill 06-12-1963

  • „Rozkwit i upadek miasta Mahagonny” Kurt Weill 06-12-1963

  • „Rozkwit i upadek miasta Mahagonny” Kurt Weill 06-12-1963

  • „Rozkwit i upadek miasta Mahagonny” Kurt Weill 06-12-1963

  • „Rozkwit i upadek miasta Mahagonny” Kurt Weill 06-12-1963

  • „Rozkwit i upadek miasta Mahagonny” Kurt Weill 06-12-1963

  • „Rozkwit i upadek miasta Mahagonny” Kurt Weill 06-12-1963

  • „Rozkwit i upadek miasta Mahagonny” Kurt Weill 06-12-1963

  • „Rozkwit i upadek miasta Mahagonny” Kurt Weill 06-12-1963

  • Plakat. „Rozkwit i upadek miasta Mahagonny” Kurt Weill 06-12-1963

Komentarz

W Polsce teatr Brechta dobrze znany jest ze scen dramatycznych, niektóre songi z Opery za trzy grosze cieszą się popularnością przebojów. Ale śpiewany operowo tekst Brechta nie dociera do publiczności, która bez przestudiowania programu nie rozumie nic. Upowszechnia się opinia, że to „antyopera”, bo nie ma w niej arii, tylko pieśni i songi – wykonywane po angielsku (jak Moon of Alabama), by przybliżyć klimat amerykańskiej scenerii akcji. Trudno też uwierzyć, że to „opera jazzowa”, skoro warszawskiej orkiestrze (w pełnym symfonicznym składzie), solistom i chórowi braknie jazzowego feelingu, a poszukiwacze złota w saloonie przy szklance whisky słuchają granej na pianinie Modlitwy dziewicy Tekli Bądarzewskiej. Utwór Polki rzeczywiście cytowany jest w partyturze Weilla, stanowiąc dowód, iż podbił świat. Modni artyści, a operowi debiutanci: reżyser, Adam Hanuszkiewicz, i malarz-scenograf, Kazimierz Mikulski, rezygnują z tego, by, zgodnie z treścią libretta, przedstawienie wypełniała żądza pieniądza, uciechy z panienkami, pijaństwo i groźba huraganu. Tworzą dość statyczny, choć piękny teatr czystych form i kolorów.

autor: Małgorzata Komorowska

Druki teatralne

  • Plakat. „Rozkwit i upadek miasta Mahagonny” Kurt Weill 06-12-1963

Kostiumy

  • „Rozkwit i upadek miasta Mahagonny” Kurt Weill 06-12-1963
  • „Rozkwit i upadek miasta Mahagonny” Kurt Weill 06-12-1963
  • „Rozkwit i upadek miasta Mahagonny” Kurt Weill 06-12-1963
  • „Rozkwit i upadek miasta Mahagonny” Kurt Weill 06-12-1963
  • „Rozkwit i upadek miasta Mahagonny” Kurt Weill 06-12-1963
  • „Rozkwit i upadek miasta Mahagonny” Kurt Weill 06-12-1963
  • „Rozkwit i upadek miasta Mahagonny” Kurt Weill 06-12-1963
  • „Rozkwit i upadek miasta Mahagonny” Kurt Weill 06-12-1963
  • „Rozkwit i upadek miasta Mahagonny” Kurt Weill 06-12-1963
  • „Rozkwit i upadek miasta Mahagonny” Kurt Weill 06-12-1963
  • „Rozkwit i upadek miasta Mahagonny” Kurt Weill 06-12-1963
  • „Rozkwit i upadek miasta Mahagonny” Kurt Weill 06-12-1963
  • „Rozkwit i upadek miasta Mahagonny” Kurt Weill 06-12-1963
  • „Rozkwit i upadek miasta Mahagonny” Kurt Weill 06-12-1963
  • „Rozkwit i upadek miasta Mahagonny” Kurt Weill 06-12-1963
  • „Rozkwit i upadek miasta Mahagonny” Kurt Weill 06-12-1963