Barbara Nieman

Barbara
Nieman
śpiewaczka - sopran
  • Nieman Barbara (fotografia)

  • „Koronacja Poppei” Claudio Monteverdi 16-07-1971

  • „Koronacja Poppei” Claudio Monteverdi 16-07-1971

  • „Koronacja Poppei” Claudio Monteverdi 16-07-1971

  • Nieman Barbara (pocztówka)

    A. Kossobudzki, Teresa Kubiak

  • „Edyp” George Enescu 28-05-1978

  • „Falstaff” Giuseppe Verdi 06-02-1975

  • „Falstaff” Giuseppe Verdi 06-02-1975

  • „Paria” Stanisław Moniuszko 09-11-1980

  • „Otello” Giuseppe Verdi 30-03-1969

  • „Hrabina” Stanisław Moniuszko 26-06-1982

    Jakub Ostałowski

  • „Hrabina” Stanisław Moniuszko 26-06-1982

  • „Hrabina” Stanisław Moniuszko 26-06-1982

    Jacek Giluń

  • „Hrabina” Stanisław Moniuszko 26-06-1982

    Jacek Giluń

  • „Falstaff” Giuseppe Verdi 06-02-1975

  • „Bunt Żaków” Tadeusz Szeligowski 14-05-1967

  • „Falstaff” Giuseppe Verdi 06-02-1975

  • „Falstaff” Giuseppe Verdi 06-02-1975

  • „Faust z Nocą Walpurgii” Charles Gounoud, 1966-04-06

  • „Halka” Stanisław Moniuszko 21-11-1965

    Janusz Czarnecki

  • „Borys Godunow” Modest Musorgski 30-12-1972

  • „Otello” Giuseppe Verdi 30-03-1969

  • „Faust z Nocą Walpurgii” Charles Gounoud, 1966-04-06

  • „Otello” Giuseppe Verdi 30-03-1969

Nota biograficzna

BARBARA NIEMAN, śpiewaczka – sopran. Pochodzi z Wileńszczyzny. Dzieciństwo i wczesną młodość spędziła w Olsztynie i tam, w średniej szkole muzycznej kształciła głos pod kierunkiem Marii Stankowej. Studia wokalne ukończyła w warszawskiej Państwowej Wyższej Szkole Muzycznej (PWSM - obecnie Uniwersytet Muzyczny Fryderyka Chopina) w klasie Ady Sari (1959). Otrzymała też wówczas wyróżnienie na Międzynarodowym Konkursie Śpiewaczym w Wiedniu; na Konkursie Wokalnym w Tuluzie uzyskała  srebrny medal (1964). Jako stypendystka Ministerstwa Kultury i Sztuki uczestniczyła w kursie mistrzowskim dla śpiewaków organizowanych przez La Scalę w Mediolanie.

            W 1959 roku przyjęto ją do zespołu solistów Opery Warszawskiej i związana z tą sceną pozostała do końca kariery  (1990). Jeszcze w tymczasowej siedzibie Opery w gmachu „Romy” debiutowała jako Zofia w Halce Moniuszki i partię tę wykonywała ponad dwadzieścia lat! Otrzymywała od razu ważne role, jak Ksenia w Borysie Godunowie Musorgskiego i Panna Ewa w Hrabinie Moniuszki (1960). Dysponowała niebywale pięknym sopranem lirycznym, typu lirico spinto, lecz posiadała też sprawność koloratury, toteż obok Panny Ewy odtwarzała Gildę w Rigoletto Verdiego (od 1961) i Hannę w Strasznym dworze Moniuszki (od 1964). Znajdujemy ją w także w obsadach Carmen Bizeta (od 1961) i Aidy Verdiego (od 1962) w drobniejszych partiach Frasquity i Kapłanki. Lecz już za dyrekcji Bohdana Wodiczki była rzeczywiście posągową boginią Dianą w Ifigenii na Taurydzie Glucka (1962), poruszającą swym śpiewem Antonią w Opowieściach Hoffmanna Offenbacha (od 1963) i zrozpaczoną Doną Anną w Don Juanie Mozarta (od 1963). Wzięła udział w uroczystościach otwarcia odbudowanego Teatru Wielkiego śpiewając Zofię w Halce (21 XI 1965).  Śliczna, pełna scenicznego wdzięku, lecz zdolna też do dramatycznego wyrazu, już na nowej, wielkiej scenie stworzyła niezapomniane, nierzadko premierowe, a potem wielekroć ponawiane role Małgorzaty w Fauście Gounoda (1966), Mimi w Cyganerii Pucciniego i Tatiany w Eugeniuszu Onieginie Czajkowskiego (1967) oraz Hrabiny w Weselu Figara Mozarta (1970) i Poppei w Koronacji Poppei Monteverdiego (1971). Jednak kulminacją tych lat stała się jej Desdemona w Otellu Verdiego (1969). Wykreowana  tam przez nią postać i sposób śpiewu unosiły (wraz z innymi solistami) to znakomite przedstawienie na wyżyny teatru operowego. 

            Cechowała ją wokalna wszechstronność, toteż przychodziło jej na warszawskiej scenie obdarzać swym głosem osoby rozmaite: i urodziwą Annę, córkę burmistrza Krakowa w Buncie żaków Szeligowskiego (1967), i nieszczęśliwą Leonorę w Trubadurze Verdiego (1971), zabawną Alicję Ford w Falstaffie Verdiego (1975), wierną córkę oślepionego Edypa, Antygonę w Edypie Enescu (1978), i oddaną miłości kapłankę Nealę w Parii Moniuszki (1980).

            Była żoną znanego dyrygenta Stefana Rachonia, i z jego orkiestrą radiową wykonywała często muzykę lżejszą i operetkową, co przysparzało jej popularności wśród melomanów. Toteż z ujmującym czarem wcielała się w postać Rozalindy w Zemście nietoperza Straussa (1987) pod batutą zaproszonego do przygotowania tej premiery w TW męża, i tą właśnie rolą pożegnała scenę (1990). Jej bogaty i ciepły w barwie sopran należał z pewnością do najpiękniejszych głosów, jakie rozbrzmiewały w Teatrze Wielkim. Potwierdzają to rejestracje live przedstawień z jej udziałem.

            Po odejściu z Teatru podjęła pracę pedagoga w średniej szkole muzycznej w Warszawie.

 

Wg: A. Czopek, portal www.maestro.net.pl     

 

Multimedia

Zdjęcia

  • Nieman Barbara (fotografia)

  • „Koronacja Poppei” Claudio Monteverdi 16-07-1971

  • „Koronacja Poppei” Claudio Monteverdi 16-07-1971

  • „Koronacja Poppei” Claudio Monteverdi 16-07-1971

  • Nieman Barbara (pocztówka)

    A. Kossobudzki, Teresa Kubiak

  • „Edyp” George Enescu 28-05-1978

  • „Falstaff” Giuseppe Verdi 06-02-1975

  • „Falstaff” Giuseppe Verdi 06-02-1975

  • „Paria” Stanisław Moniuszko 09-11-1980

  • „Otello” Giuseppe Verdi 30-03-1969

  • „Hrabina” Stanisław Moniuszko 26-06-1982

    Jakub Ostałowski

  • „Hrabina” Stanisław Moniuszko 26-06-1982

  • „Hrabina” Stanisław Moniuszko 26-06-1982

    Jacek Giluń

  • „Hrabina” Stanisław Moniuszko 26-06-1982

    Jacek Giluń

  • „Falstaff” Giuseppe Verdi 06-02-1975

  • „Bunt Żaków” Tadeusz Szeligowski 14-05-1967

  • „Falstaff” Giuseppe Verdi 06-02-1975

  • „Falstaff” Giuseppe Verdi 06-02-1975

  • „Faust z Nocą Walpurgii” Charles Gounoud, 1966-04-06

  • „Halka” Stanisław Moniuszko 21-11-1965

    Janusz Czarnecki

  • „Borys Godunow” Modest Musorgski 30-12-1972

  • „Otello” Giuseppe Verdi 30-03-1969

  • „Faust z Nocą Walpurgii” Charles Gounoud, 1966-04-06

  • „Otello” Giuseppe Verdi 30-03-1969

Druki teatralne

  • Wkładka obsadowa „Falstaff” Giuseppe Verdi 22-03-1975

  • Wkładka obsadowa „Falstaff” Giuseppe Verdi 18-03-1980

  • „Faust z Nocą Walpurgii” Charles Gounoud 06-04-1966, Wkładka obsadowa premierowa

  • Afisz repertaurowy. 20.11.1965 – 30.11.1965

  • Afisz „Hrabina” Stanisław Moniuszko 09-12-1983 Jubileusz 35-lecia pracy artystycznej Marii Fołtyn

  • Afisz „Hrabina” Stanisław Moniuszko 20-12-1986 Wznowienie

  • Program - „Edyp” George Enescu 28-05-1978

  • Wkładka premierowa „Falstaff” Giuseppe Verdi 06-02-1975

  • Wkładka obsadowa „Halka” Stanisław Moniuszko 26-10-1975

  • Afisz „Halka” Stanisław Moniuszko 03-09-1980 inauguracja sezonu 1980/1981

  • Wkładka obsadowa „Borys Godunow” Modest Musorgski 13-02-1982

  • Afisz „Halka” Stanisław Moniuszko 18-10-1977, 30-lecie pracy artystycznej Wacława Domienieckiego

  • Wkładka obsadowa „Falstaff” Giuseppe Verdi Wznowienie – 03-02-1980

  • Afisz. „Halka” Stanisław Moniuszko 21-11-1965 Otwarcie Teatru Wielkiego

  • Afisz. „Halka” Stanisław Moniuszko 31-10-1968 setne Przedstawienie

  • Wkładka obsadowa „Pan Twardowski” Ludomir Różycki 1973-06-24

  • Program repertaurowy 12-1981 Teatr Wielki

  • Program repertaurowy 01-1982 Teatr Wielki