Michał Szopski

Michał
Szopski
śpiewak - tenor
23.03.1915
Warszawa
29.09.2011
Warszawa
  • „Uprowadzenie z Seraju” Wolfgang Amadeusz Mozart 22-05-1948

    Roman Burzyński

  • „Goplana” Władysław Żeleński 30-12-1949

    Adam Kaczkowski

  • „Dama Pikowa” Piotr Czajkowski 26-07-1955

  • "Pajace" Rugiero Leoncavallo 04-12-1945

    Kazimierz Czapiński (reprodukcja 1970)

  • „Goplana” Władysław Żeleński 30-12-1949

    Adam Kaczkowski

  • „Dama Pikowa” Piotr Czajkowski 26-07-1955

  • „Faust” Charles Gounod, 12-06-1946

    Roman Burzyński

  • „Madame Butterfly” Giacomo Puccini, 17-04-1946

    Roman Burzyński

  • "Pajace" Rugiero Leoncavallo 04-12-1945

    Roman Burzyński

  • „Wesołe Kumoszki z Windsoru” Otto Nicolai 26-04-1947

    Roman Burzyński

  • „Dama Pikowa” Piotr Czajkowski 26-07-1955

  • Szopski Michał (fotografia)

    Henryk Bietkowski

  • „Madame Butterfly” Giacomo Puccini, 17-04-1946

    Roman Burzyński

  • „Uprowadzenie z Seraju” Wolfgang Amadeusz Mozart 22-05-1948

    Roman Burzyński

  • „Wesołe Kumoszki z Windsoru” Otto Nicolai 26-04-1947

    Roman Burzyński

  • „Faust” Charles Gounod, 12-06-1946

    Roman Burzyński

  • „Dama Pikowa” Piotr Czajkowski 26-07-1955

  • „Faust” Charles Gounod, 12-06-1946

    Roman Burzyński

  • „Borys Godunow” Modest Musogrski 31-01-1960

Nota biograficzna

MICHAŁ SZOPSKI  (1915-2011), śpiewak - tenor. Urodzony w Warszawie, studiował chemię na Politechnice Warszawskiej i podjął pracę w Instytucie Metalurgii i Metaloznawstwa. Jednocześnie śpiewał w chórze przy Katedrze św. Jana. Usłuchał rad, by kształcić głos. Pobierał lekcje u Grzegorza Orłowa. Powołany do wojska (1936), wstąpił do Podchorążówki w Pułtusku. Po roku wrócił do Warszawy i do studiów wokalnych. Uczył się w Konserwatorium Warszawskim i w studio operowym przy Teatrze Wielkim; tu w 1939 roku zadebiutował w roli Jontka w Halce Moniuszki. Okupację przebył w Warszawie, zgodnie z zawodem chemika, produkował mydło. Walczył w Powstaniu Warszawskim na Żoliborzu. Po zakończeniu wojny nadal odbywał służbę, w stopniu kapitana,  jako solista zespołów muzycznych Centralnego Domu Żołnierza. Jednocześnie dołączył do grupy artystów, którzy wśród ruin zniszczonej Warszawy uruchomili Scenę Muzyczno-Operową. Po pracach remontowych przy niewielkim teatrze przy ul. Marszałkowskiej 8, w dniu 4 grudnia 1945 roku Szopski wyszedł na scenę w historycznej pierwszej po wojnie premierze w stolicy.  Zapamiętano, że wspaniale zaśpiewał Cania w Pajacach Leoncavalla. Odtąd odtwarzał czołowe partie tenorowe w kolejnych heroicznych premierach tego teatru: Pinkertona (Madame Butterfly Pucciniego), Fausta (tytułowa w operze Gounoda), Fentona (Wesołe kumoszki z Windsoru Nicolaia), Belmonte (Uprowadzenie z seraju Mozarta).

Dla reaktywowanej firmy płytowej „Odeon” nagrał pieśni powstańcze Armii Krajowej: Szturmówkę i Warszawskie dzieci, nie mówiąc o pieśniach, m.in. Karłowicza, a następnie, w duecie z Aliną Bolechowską, wiązance kolęd. Występował na koncertach tzw. masowych, w parkach i na terenach sportowych. Przysparzało mu to popularności. Zdemobilizowany (1947), otrzymał z Ministerstwa Kultury i Sztuki stypendium na studia wokalne w Mediolanie, ale, ze względu na ówczesne warunki polityczne, jego pobyt tam trwał krótko. Gdy Opera zaczęła działalność w gmachu „Romy”(1949), Szopski nadal był niezastąpiony. Śpiewał główne role tenorowe, w Strasznym dworze (Stefan), Eugeniuszu Onieginie (Leński), Goplanie (Grabiec), Cyganerii (Rudolf), Hrabinie (Kazimierz), Traviacie (Alfred), Damie pikowej (Herman), i in. W tych premierach bywał partnerem dożywających wtedy swej sławy wielkich gwiazd, jak Wanda Wermińska i Ewa Bandrowska-Turska. Drobnej figury, o bardzo jasnych włosach, nie miał dobrych warunków scenicznych, ani aktorskiej wiarygodności, ale jego tenor typu lirico spinto rzadkiej był mocy i włoskiej urody. Jedyna jego płyta („Polskie Nagrania” SX 1356; 1981,1985) potwierdza blask głosu artysty, świetną dykcję i muzykalność – w ariach z oper, w jakich oklaskiwała go publiczność, w tym Cavaradossiego (Tosca), Radamesa (Aida), Księcia (Rigoletto). Cieszył się ogromną sympatią słuchaczy. Oddany Operze, brał udział w powszechnej po wojnie akcji odgruzowywania  Warszawy; pracował łopatą w miejscu, gdzie później stanął odbudowany Teatr Wielki.

Jednak w 1961 roku znalazł się w licznej grupie zwolnionych przez dyr. Bohdana Wodiczkę. Przyjęty wówczas do Państwowej Opery Objazdowej (1962), był tam solistą i dyrektorem (od 1966) aż do likwidacji tej placówki (1972). Został potem opiekunem wokalnym solistów Centralnego Zespołu Artystycznego Wojska Polskiego (1973-1976). Na koniec był pedagogiem chóru Teatru Wielkiego (1981-1992). Po raz ostatni wystąpił na tej scenie w 1994 roku w „Turnieju tenorów”.

 

 

Multimedia

Zdjęcia

  • „Uprowadzenie z Seraju” Wolfgang Amadeusz Mozart 22-05-1948

    Roman Burzyński

  • „Goplana” Władysław Żeleński 30-12-1949

    Adam Kaczkowski

  • „Dama Pikowa” Piotr Czajkowski 26-07-1955

  • "Pajace" Rugiero Leoncavallo 04-12-1945

    Kazimierz Czapiński (reprodukcja 1970)

  • „Goplana” Władysław Żeleński 30-12-1949

    Adam Kaczkowski

  • „Dama Pikowa” Piotr Czajkowski 26-07-1955

  • „Faust” Charles Gounod, 12-06-1946

    Roman Burzyński

  • „Madame Butterfly” Giacomo Puccini, 17-04-1946

    Roman Burzyński

  • "Pajace" Rugiero Leoncavallo 04-12-1945

    Roman Burzyński

  • „Wesołe Kumoszki z Windsoru” Otto Nicolai 26-04-1947

    Roman Burzyński

  • „Dama Pikowa” Piotr Czajkowski 26-07-1955

  • Szopski Michał (fotografia)

    Henryk Bietkowski

  • „Madame Butterfly” Giacomo Puccini, 17-04-1946

    Roman Burzyński

  • „Uprowadzenie z Seraju” Wolfgang Amadeusz Mozart 22-05-1948

    Roman Burzyński

  • „Wesołe Kumoszki z Windsoru” Otto Nicolai 26-04-1947

    Roman Burzyński

  • „Faust” Charles Gounod, 12-06-1946

    Roman Burzyński

  • „Dama Pikowa” Piotr Czajkowski 26-07-1955

  • „Faust” Charles Gounod, 12-06-1946

    Roman Burzyński

  • „Borys Godunow” Modest Musogrski 31-01-1960

Druki teatralne

  • Afisz premierowy. „Borys Godunow” Modest Musorgski 31-01-1960

  • Fotokopia afisza. ,,Goplana" Władysław Żeleński 30-12-1949. Inauguracja sezonu operowego 1949/1950 w Państwowej Operze i Filharmoni w Warszawie

  • Afisz ,,Goplana" Władysław Żeleński 30-12-1949. Inauguracja sezonu operowego 1949/1950 w Państwowej Operze i Filharmoni w Warszawie

  • Program repertaurowy 12-1981 Teatr Wielki

  • Afisz premierowy „Pan Twardowski” Ludomir Różycki 1951-02-16

  • Wkładka obsadowa „Pan Twardowski” Ludomir Różycki 23-10-1951

  • Afisz „Verbum Nobile” Stanisław Moniuszko 04-12-1945 „Pajace” Ruggiero Leoncavallo 04-12-1945

  • Afisz Repertuarowy 28-08-1950 – 03-09-1950

  • Afisz Repertuarowy 23-04-1951 – 29-04-1951

  • Afisz „Straszny Dwór” z dnia 17-07-1952. Państwowa Opera w Warszawie Hala Mirowska

  • Wkładka Obsadowa. ,,Goplana", Władysław Żeleński, 25-04-1950

  • Afisz Repertuarowy 11-07-1960 – 17-07-1960

  • Afisz premierowy „Halka” Stanisław Moniuszko 31-05-1953

  • Wkładka obsadowa „Uprowadzenie z Seraju” Wolfgang Amadeusz Mozart

  • Wkładka premierowa. „Pan Twardowski” Ludomir Różycki 1951-02-16

  • Wkładka obsadowa „Wesołe Kumoszki z Windsoru” Otto Nicolai 26-04-1947

  • Wkładka Obsadowa „Straszny dwór” Stanisław Moniuszko

  • Wkładka premierowa „Faust z Nocą Walpurgii” Charles Gounod 28-07-1956

  • Program repertaurowy 01-1982 Teatr Wielki