-
Nota biograficzna
Studiował na poznańskiej ASP, a także na Wydziale Architektury Politechniki Warszawskiej i Wydziale Filozofii Akademii Teologii Katolickiej w Warszawie. Specjalizuje się w rysunkach, plakatach, grafikach. Był związany z takimi pismami jak „Literatura”, „Szpilki”, „ITD”, „Forum”. Od 1981 r. mieszka w Nowym Jorku. Publikował rysunki m.in. w „New York Timesie”, „Wall Street Journal”, „Washington Post”, „The Boston Globe”. Zaprojektował okładkę do limitowanego amerykańskiego wydania Zniewolonego umysłu Miłosza. W 1985 r. wynalazł K-Dron – jedenastościenną bryłę stanowiącą połowę prostopadłościanu, która znalazła zastosowanie w licznych gałęziach przemysłu, np. samochodowym, jubilerskim, meblowym, rozrywkowym. Zaprojektował scenografię do opery The Black Rider, wspólnego projektu Wilsona, Waitsa i Burroughsa w Heilbronn Theater w Niemczech. W 1995 r. został zaproszony do stworzenia scenografii do Carmen Bizeta w Teatrze Wielkim w Warszawie w reżyserii filmowca Lecha Majewskiego i z kostiumami malarki Hanny Bakuły. Kapusta poznał się z Majewskim podczas pracy nad The Black Rider. Miała to być pierwsza premiera za dyrekcji Tadeusza Wojciechowskiego, zapowiadana jako wydarzenie sezonu i niecierpliwie wyczekiwana przez widzów. Inscenizacja odeszła daleko od klasycznych wzorów wykonania. Obok realistycznych, wymienionych w libretcie bohaterów, występowały postacie alegoryczne, np. aniołowie. Wiele scen było plastycznymi cytatami z malarstwa de Chirico,
Böcklina, Goyi, Maneta, a także z filmów Felliniego. Uwagę widzów przyciągała figura siedmiometrowego byka, która powracała jako stały motyw przedstawienia. Monumentalne zwierzę padało martwe na kolana w finale, w momencie, w którym Don José zabijał Carmen. Spektakl wzbudził liczne kontrowersje. Z jednej strony chwalony za oryginalne rozwiązania, robiącą wrażenie oprawę plastyczną i nie dającą się jasno uchwycić myśl interpretacyjną, z drugiej strony krytykowany za odejście od realizmu wypływającego z libretta, kicz i brak głębszej treści skrywany za pustymi symbolami. Doceniano pracę, jaką soliści włożyli w przygotowanie muzyczne, niedosyt budziło jednak ich aktorstwo. Ważnym wydarzeniem była transmisja przedstawienia na żywo przez prywatną stację telewizyjną CANAL +. Na premierowym spektaklu tytułową partię wykonywała Małgorzata Walewska. W 2003 r. gościnnie wystąpiła amerykańska mezzosopranistka Denyce Graves. Carmen cieszyła się dużą popularnością widowni. Ostatnie wznowienie inscenizacji miało miejsce w 2007 r., 12 lat po premierze. W 1999 r. Kapusta wrócił do pracy w teatrze, wystawiając swój autorski spektakl Planeta K-Dron w Śląskim Teatrze Lalki i Aktora Ateneum w Katowicach.
-
Inscenizacja (1)
- Scenograf, Carmen, 30.09.1995