-
Nota biograficzna
Lada Biriucov, śpiewaczka – sopran. Urodzona w Mołdawii, z pochodzenia Słowaczka, rozpoczęła karierę muzyczną jako wiolonczelistka, potem zwróciła się ku wokalistyce. Ukończyła Moskiewskie Konserwatorium (1996). Brała udział w kursach mistrzowskich Kerstin Meyer, Josepha Warda i Renaty Scotto, doskonaliła swoje umiejętności także u Evy Bláhovej. Zadebiutowała z sukcesem w tytułowej roli Toski w operze Pucciniego w Europejskim Centrum Operowym w Manchesterze (1997). W następnych latach kreowała wielkie partie sopranowe na scenach Europy: tytułowych Aidy w operze Verdiego (Wielka Brytania, 1999) i Madame Butterfly w operze Pucciniego (Wielka Brytania, 1998), Tatiany w Eugeniuszu Onieginie (Florencja, 2000) i Joanny d’Arc w Dziewicy orleańskiej (Wielka Brytania, 2001) Czajkowskiego oraz Amelii w Balu maskowym Verdiego (Litwa, 2002).
W Teatrze Wielkim – Operze Narodowej zadebiutowała w 2002 r. rolą Turandot w operze Pucciniego. W tym samym roku często pojawiała się na warszawskiej scenie: jako Donna Elvira w Don Giovannim Mozarta oraz Tatiana w Onieginie. Duże wrażenie na krytyce i publiczności zrobiła jej kreacja Lizy w Damie pikowej Czajkowskiego pod batutą Valery’ego Gergieva (2004). Tak ocenił ją Tomasz Cyz: „Z premierowej obsady nie potrafię też zapomnieć o Lizie w wykonaniu Lady Biriucov. Dysponuje ona mocnym, matowym sopranem, który szczególnie sprawdza się w partiach dramatycznych, wymagających dużej siły, ale i delikatności. Śpiew nie jest wtedy tylko krzykiem zrozpaczonej duszy. Rozpoznawalnym rysem jej aktorstwa jest tragiczne napięcie. Ciało śpiewaczki zachowuje się jak pudło rezonansowe: wypełnia się dźwiękiem i oddaje jego drgania. Biriucov jest fascynująco impulsywna, spleciona z rytmem muzyki, z jej najmniejszymi poruszeniami”. Nie wszystkie recenzje były jednak tak pozytywne. Uczestniczyła też w zagranicznych tournées Teatru – była Tatianą na gościnnych występach w moskiewskim Teatrze Bolszoj oraz tytułową Salome w operze Richarda Straussa w Japonii (2005).Często występuje w operze w Brnie w popisowych rolach Turandot, Lizy, a także Obcej Księżnej w Rusałce Dvoraka. Prowadzi intensywną działalność koncertową w całej Europie.
Ekspresyjna aktorsko i wokalnie, o ostrych rysach i doskonałych warunkach scenicznych, kreuje wyraziste i silne postaci kobiece.