-
Nota biograficzna
Monika Chabros (Monika Olkisz-Chabros), śpiewaczka – sopran. Pochodzi z rodziny o tradycjach muzycznych. Początkowo występowała pod podwójnym nazwiskiem Olkisz-Chabros (Opera Bydgoska, Teatr Wielki w Poznaniu). Kiedy została zaangażowana do Teatru Wielkiego w Warszawie, gdzie od wielu lat występowała jej siostra, Maria Olkisz, mezzosopranistka, dla rozróżnienia za teatralne przyjęła nazwisko męża.
Głos kształciła w Akademii Muzycznej w Warszawie pod kierunkiem Krystyny Szczepańskiej. Po uzyskaniu dyplomu została zaangażowana do Opery w Bydgoszczy, gdzie zadebiutowała w Halce Moniuszki (1981). W 1984 r. została laureatką Międzynarodowego Konkursu Wokalnego im. Giuseppe Verdiego w Busseto, gdzie uznano ją za głos prawdziwie verdiowski. Umiejętności wokalne doskonaliła na stypendium w Mediolanie. Odniosła sukces na konkursie śpiewaczym w Parmie. W 1985 r. związała się na kilka lat z Operą Poznańską, gdzie pojawiła się jako: Halka, Tosca, Leonora (Trubadur), Leonora (La Forza del Destino), Aida, Turandot, Abigaille, Cho-Cho-San, Tatiana, Jarosławna.
Od chwili znakomitej kreacji w roli tytułowej Normy w operze Belliniego w warszawskim Teatrze Wielkim (1992) pozostawała przez 15 lat solistką stołecznej sceny. Jej verdiowski wielokrotnie można było podziwiać w partiach Aidy i Abigaille w operze Nabucco Verdiego (1992–2001). W tych rolach występowała z Teatrem Wielkim - Operą Narodową w Xanten, Luksemburgu, Heilbronnie i Carcassonne. Kreowała też Marię w Simonie Boccanegra Verdiego(1997) i Amelię w Balu maskowym Verdiego (1998).
Jej bogaty w alikwoty sopran o pięknym, ciemnym zabarwieniu i emocjonalny styl interpretacji pozwolił jej sięgnąć po partie w operach Pucciniego. Śpiewała tytułowe: Toskę, Butterfly i Turandot (1992–1999), a także Gerhildę w Walkirii Wagnera.
Gościnnie występowała na scenach zagranicznych: Badisches Staatstheather w Karlsruhe, Staatstheather Braunschweig w Niemczech (tytułowa Norma i Maria w Simonie Boccanegra), Litewski Teatr Opery i Baletu w Wilnie (tytułowa Turandot w operze Pucciniego, 2004), Mołdawski Teatr Opery i Baletu w Kiszyniowie (Tosca i Turandot) oraz Morawski Teatr Narodowy w Ostrawie (Lady Makbet w Makbecie Verdiego, 2004–2005).
Często koncertowała za granicą, m.in. w latach 2001–2002 kilkakrotnie odbyła tournée po Wielkiej Brytanii i Irlandii (m.in. w Royal Albert Hall w Londynie) z rolami: Turandot, Abigaille, Normy i Aidy.