-
Nota biograficzna
Olgierd Straszyński (29 XI 1903 Mariupol na Ukrainie – 12 I 1971 Warszawa), dyrygent. Był wnukiem wybitnego śpiewaka Witolda Aleksandrowicza. W dzieciństwie uczył się grać na skrzypcach, potem wstąpił do szkoły muzycznej Konstantego i Lidii Sławicz-Regameyów w Kijowie. W 1920 r. przyjechał z rodziną do Warszawy. Kształcił się w konserwatorium, gdzie studiował teorię i dyrygenturę (u Grzegorza Fitelberga i Adama Dołżyckiego). Doskonalił umiejętności prywatnie u Emila Młynarskiego oraz na konsultacjach w Wiedniu (1927), Berlinie i Paryżu (1929). W 1930 r. uzyskał dyplom. W 1935 r. został jednym z czterech dyrygentów Wielkiej Orkiestry Polskiego Radia. Jako dyrygent operowy zadebiutował 30 maja 1935 r. w Teatrze na Wyspie w warszawskich Łazienkach, prowadząc przedstawienie Verbum nobile Moniuszki. Do wybuchu wojny występował w różnych polskich miastach, dyrygując orkiestrami symfonicznymi na estradach koncertowych i w radiu.
W czasie okupacji niemieckiej działał w konspiracji w Warszawie, m.in. współkierował komórką muzyczną działu Biura Informacji i Propagandy Komendy Głównej AK. Po wybuchu Powstania objął kierownictwo muzyczne radiostacji powstańczej Błyskawica, którą prowadził aż do kapitulacji. Wywieziony do Niemiec, do fabryki Kruppa w Essen, uciekł i przedostał się do Nowego Sącza, a później do Warszawy. Skompletował orkiestrę i 4 grudnia 1945 r., w prowizorycznym małym teatrze przy ul. Marszałkowskiej 8, poprowadził pierwszą powojenną premierę Sceny Muzyczno-Operowej Miejskich Teatrów Dramatycznych: Pajace Leoncavalla i Verbum nobile Moniuszki. Z tą sceną związany był do 1948 r. (w sezonie 1946/47 jako jej kierownik muzyczny). Przygotował premiery Madame Butterfly Pucciniego i Wesołych kumoszek z Windsoru Nicolaia (1946), dyrygował spektaklami Cyrulika sewilskiego Rossiniego i Fausta Gounoda (1946) oraz Halką Moniuszki (1947). W lipcu 1946 r. poprowadził wieczór baletowy w choreografii Piotra Zajlicha (Chopiniana, Wesele w Ojcowie, Divertissement). Nieraz odtwarzał partytury z pamięci, gdyż nuty spłonęły podczas działań wojennych.
Doprowadził (w marcu 1946 r.) do wznowienia działalności przedwojennej firmy płytowej Odeon, był jej dyrektorem (w okresie marzec 1946 – wrzesień 1947), a po upaństwowieniu i zmianie nazwy na Muza – kierownikiem muzycznym (do 1950 r.). Nagrał w niej kilkadziesiąt płyt z popularnym repertuarem operowym, utrwalając głosy wybitnych śpiewaków tamtego czasu. Współpracował też z radiem. W sezonie 1950/51 został dyrygentem Opery Warszawskiej; prowadził przedstawienia Strasznego dworu Moniuszki, Eugeniusza Oniegina Czajkowskiego i baletu Pan Twardowski Różyckiego. Oskarżony w prasie, że na płytach Muzy nagrywa utwory szkodliwe politycznie zamiast pieśni masowych, musiał zrezygnować z wielu dotychczasowych zajęć. Odtąd pracował z zespołami radiowymi i orkiestrami oraz teatrami muzycznymi różnych miast: Bydgoszczy, Wrocławia, Lublina, Olsztyna, Koszalina, Łodzi. Aktywny zawodowo był do końca życia.
Cechowała go doskonała znajomość partytur utworów, którymi dyrygował, jak też zdolność nawiązywania i utrzymywania kontaktu z orkiestrą, dyrygował z temperamentem i ekspresją ruchów. Najczęściej i najlepiej wykonywał dzieła kompozytorów polskich i rosyjskich.
Jego syn, Andrzej Straszyński, był asystentem dyrygenta w Teatrze Wielkim (od 1972 r.) następnie dyrygentem (1975–2012), a w okresie 1991–1994 dyrektorem artystycznym Teatru.
Za: Słownik biograficzny teatru polskiego, t. II, Warszawa 1994
-
Inscenizacja (9)
- Dyrygent, Divertissement, 17.07.1946
- Dyrygent, Wesele w Ojcowie, 17.07.1946
- Dyrygent, Chopiniana, 17.07.1946
- Kierownictwo muzyczne, Madame Butterfly, 17.04.1946
- Kierownictwo muzyczne, Faust, 12.06.1946
- Kierownictwo muzyczne, Halka, 25.01.1947
- Kierownictwo muzyczne, Verbum Nobile, 04.12.1945
- Kierownictwo muzyczne, Wesołe kumoszki z Windsoru, 26.04.1947
- Kierownictwo muzyczne, Pajace, 04.12.1945