-
Nota biograficzna
Wiktor Brégy (3 IX 1903 Kijów – 19 V 1976 Warszawa), śpiewak – tenor, reżyser. Był synem inżyniera Leona Eugeniusza Brégy, Francuza, który pracował w Rosji, i Greczynki Aleksandry z domu Diamandidi, mężem Zofii z Suchanków, cenionego pedagoga wokalistyki. Miał obywatelstwo francuskie i zachował je przez całe życie. Uczył się i studiował na Wydziale Prawa Uniwersytetu Warszawskiego oraz w Szkole Muzycznej im. Mieczysława Karłowicza w Warszawie. Głos kształcił pod kierunkiem Adeli Comte-Wilgockiej i Marii Łubkowskiej. W latach 1925–1927 odbył służbę wojskową w armii francuskiej. Zadebiutował 29 kwietnia 1928 r. w Teatrze Wielkim w Warszawie rolą Królewicza w opero-balecie Syrena Maliszewskiego i śpiewał na tej scenie do końca sezonu 1930/31; obsadzano go w czołowych partiach tenorowych, takich jak: Cavaradossi w Tosce Pucciniego, Faust (tytułowa w operze Gounoda), Stefan w Strasznym dworze Moniuszki, Gerald w Lakmé Delibesa, Rudolf w Cyganerii Pucciniego, Jontek w Halce Moniuszki, Nadir w Poławiaczach pereł Bizeta, Książę w Rigoletcie Verdiego, Edgar w Łucji z Lammermooru Donizettiego, Wala w Ijoli Rytla, Stewa w Jenufie Janáčka.
Po debiucie w Opéra Comique w Paryżu (1931) był tam solistą przez dwa sezony, występując m.in. w operach francuskich Delibesa (Gerald) i Masseneta (Kawaler de Grieux w Manon i tytułowa w Werterze). Następnie brał udział w przedstawieniach operowych w różnych miastach Europy, najczęściej w Szwajcarii. Dzięki jego staraniom w Bernie i Zurichu wystawiono Halkę (1933) – sam wykonywał partię Jontka. Jeździł chętnie na występy gościnne do Polski; w latach 1932–1937 w Teatrze Wielkim w Warszawie pojawiał się regularnie niemal co rok, również w styczniu 1939 r., gdy w wielojęzycznych spektaklach Cyrulika sewilskiego Rossiniego śpiewał po francusku partię Almavivy. Wybuch II wojny światowej zastał go w Warszawie. Aresztowany jako obywatel francuski, więziony i osadzany w obozach, z ostatniego uciekł i już w 1945 r. wrócił do Warszawy. Tu uczył, dając jednocześnie ostatnie występy sceniczne w Krakowie, Poznaniu i w szwajcarskim Bernie, gdzie wyreżyserował Straszny dwór i zaśpiewał partię Stefana (1948). Obok pedagogiki zajął się wówczas reżyserią.
W sezonie 1948/49 był reżyserem Opery Warszawskiej i jednocześnie (od 1 stycznia 1949 r.) dyrektorem działu operowego w efemerycznej instytucji pod nazwą Państwowa Opera i Filharmonia w Warszawie. W 1949 r. w swojej reżyserii wystawił premiery Strasznego dworu Moniuszki i Eugeniusza Oniegina Czajkowskiego. Po czterech latach intensywnej działalności kierowniczej, pedagogicznej i reżyserskiej w Studio Operowym przy Filharmonii Bałtyckiej (a także w Poznaniu i Bytomiu) wrócił do Warszawy i od lutego 1953 r. do końca 1961 r. był etatowym reżyserem stołecznej Opery. Zrealizował tu m.in. Toskę Pucciniego (1953), Czterech gburów Wolfa-Ferrariego (1954), Damę pikową Czajkowskiego (1955), Lohengrina Wagnera (1956), Cyrulika sewilskiego Rossiniego i Carmen Bizeta (1957), Don Giovanniego Mozarta (1958), Rigoletta Verdiego (1960) i Manru Paderewskiego (1961). Nadal reżyserował gościnnie, nierzadko prapremiery, w Gdańsku, Poznaniu, Łodzi i Państwowej Operze Objazdowej. W warszawskiej Państwowej Wyższej Szkole Muzycznej otrzymał nominację profesorską. Jego uczniami byli m.in. Hanna Rumowska, Hanna Lisowska, Urszula Koszut, Bożena Brun-Barańska. Wraz z żoną wydał książkę Elementy techniki wokalnej (1974). Ogłosił też wiele artykułów z dziedziny wokalistyki.
Należał do czołowych tenorów okresu przedwojennego. Obdarzony głosem lirycznym, o ciepłym i szlachetnym brzmieniu, sięgał także po partie o charakterze bohaterskim.
-
Inscenizacja (15)
- Reżyser, Eugeniusz Oniegin, 25.06.1949
- Reżyser, Tosca, 19.12.1953
- Reżyser, Czterech gburów, 30.12.1954
- Reżyser, Cyrulik sewilski, 27.02.1957
- Reżyser, Rigoletto, 29.10.1960
- Reżyser, Dama pikowa, 26.07.1955
- Reżyser, Don Juan, 22.01.1958
- Reżyser, Straszny dwór, 20.03.1955
- Reżyser, Lohengrin, 13.03.1956
- Reżyser, Carmen, 18.07.1957
- Przekład, Czterech gburów, 30.12.1954
- Przekład, Rigoletto, 18.12.1977
- Przekład, Carmen, 18.07.1957
- Przekład, Manru, 29.06.1991
- Przekład, Carmen, 30.09.1995