-
Nota biograficzna
Jacek Janiszewski
Bas. Urodził się w 1969 r. Ukończył Liceum Muzyczne im. Karola Szymanowskiego w Warszawie jako waltornista. W 1996 r. uzyskał dyplom na Wydziale Wokalnym Akademii Muzycznej im. Fryderyka Chopina w Warszawie w klasie prof. Romana Węgrzyna. Brał udział w wielu kursach mistrzowskich, m.in. u wybitnego polskiego tenora Ryszarda Karczykowskiego. W 1996 r. uzyskał stypendium Ministerstwa Kultury i Sztuki na roczny kurs mistrzowski w Akademii Muzycznej w Sofii, w klasie znakomitego śpiewaka i pedagoga Rusko Ruskova. Obecnie znajduje się pod opieką wokalną prof. Kurta Molla w Kolonii.
W 1997 r. otrzymał IV nagrodę i nagrody specjalne w Międzynarodowym Konkursie Sztuki Wokalnej im. Ady Sari w Nowym Sączu, znalazł się w finale Międzynarodowego Konkursu Wokalnego Operalia Placida Domingo w Tokio oraz w finale Międzynarodowego Konkursu Wokalnego Neue Stimmen ’97 w Gütersloh (Niemcy). Otrzymał również nagrodę specjalną za wykonanie partii Sarastra w "Czarodziejskim flecie" Wolfganga A. Mozarta na Festiwalu Operowym w Rosenheim (Niemcy).
W sezonie 1997/1998 podpisał kontrakt z Teatrem Operowym (Landestheater) we Flensburgu, gdzie zaśpiewał partię Nazarejczyka w "Salome" Richarda Straussa, partię tytułową w "Don Pasquale" Gaetano Donizettiego, Sarastra w "Czarodziejskim flecie" Wolfganga A. Mozarta oraz Sparafucile w "Rigoletcie" Giuseppe Verdiego. W tym czasie występował także gościnnie w Operze Krakowskiej w partii Komandora w "Don Giovannim" i Sarastra w "Czarodziejskim flecie" Wolfganga A. Mozarta.
W 1998 r. otrzymał prestiżową I nagrodę i nagrody specjalne w III Międzynarodowym Konkursie Wokalnym im. Stanisława Moniuszki w Warszawie. Na zaproszenie Iriny Archipowej wziął udział w koncercie w Teatrze Bolszoj w Moskwie (16.12.1998). W sezonie 1998/1999 w ramach dalszego kontraktu z Teatrem Operowym we Flensburgu zaśpiewał tam m.in. następujące partie: Komandora w "Don Giovannim" Wolfganga A. Mozarta, Ferranda w "Trubadurze" Giuseppe Verdiego i Don Bazylia w "Cyruliku sewilskim" Gioacchino Rossiniego, a następnym sezonie m.in. Banka w "Makbecie" Giuseppe Verdiego.
W 1999 r. został finalistą i otrzymał nagrody specjalne na XVIII Międzynarodowym Konkursie Wokalnym Belvedere w Wiedniu. Brał także udział w Wexford Opera Festival w Irlandii. W 2000 r. zaśpiewał partie basowe w "Mszy C-dur" Ludwiga van Beethovena oraz w "Requiem" Giuseppe Verdiego w wykonaniu Orkiestry Filharmonii Narodowej pod dyrekcją Kazimierza Korda.
Występował także na wielu krajowych festiwalach muzycznych, m.in. Warszawskiej Jesieni, Festiwalu Chopinowskim w Dusznikach-Zdroju, Tygodniu Talentów w Tarnowie, Tygodniu Muzyki Wokalnej im. Adama Didura w Sanoku, oraz za granicą: w Filharmonii Sofijskiej oraz w Mińsku (Białoruś). Nagrywał dla Radia Berlińskiego. Współpracuje z wieloma orkiestrami, śpiewając repertuar oratoryjny.
W 2001 r. zaśpiewał w Operze Narodowej partię Zbigniewa w "Strasznym dworze" Moniuszki, w 2002 r. Leporella w "Don Giovannim" Mozarta, w 2007 r. Colline w „La Bohème” Pucciniego a w 2008 r. Rajmunda Bidebenta w "Łucji z Lammermooru" Donizettiego.