-
Nota biograficzna
TADEUSZ KOZŁOWSKI, śpiewak-artysta chóru (w grupie II tenorów). Będąc w szkole, uczęszczał do Młodzieżowego Domu Kultury „Żoliborz” na muzyczne zajęcia Teatru Licealisty prowadzonego przez Lidię Rybotycką i Małgorzatę Komorowską; ugruntowała się tam jego śpiewacza pasja. Wstąpił do średniej szkoły muzycznej – dyplom uzyskał w klasie śpiewu solowego Edwarda Pawlaka, wieloletniego artysty Teatru Wielkiego. Jednocześnie śpiewał w Chórze Przyoperowym TW, a ówczesny pedagog chórów Michał Szopski (niegdyś wybitny tenor warszawskiej sceny) zachęcił go, by stanął do przesłuchania w Teatrze. Został przyjęty do grupy II tenorów (takich właśnie głosów brakło) i od 1983 roku występuje w przedstawieniach Teatru Wielkiego.
Brał udział w premierach oper o rozbudowanych scenach chóralnych, jak m.in. Król Roger Szymanowskiego i Borys Godunow Musorgskiego (1983), Wozzeck Berga, Łucja z Lammermooru Donizettiego i Turandot Pucciniego (1984), Fidelio Beethovena (1985), Aida Verdiego (1986), Kniaź Igor Borodina (1989), Halka Moniuszki (1990), Manru Paderewskiego oraz Krakowiacy i Górale Stefaniego/Bogusławskiego (1991), Nabucco Verdiego (1992), Parsifal Wagnera i Skrzypek na dachu Bocka (1993), Quo vadis Nowowiejskiego (1994), Symfonia tysiąca Mahlera (1996), aż po Otello Verdiego i Oniegin Czajkowskiego (2001) oraz Verbum nobile Moniuszki (2009) i Słowik Strawińskiego (2012). W tym czasie uczestniczył we wszystkich występach zagranicznych Teatru Wielkiego, od scen Niemiec, przez Wiedeń, Paryż, Ateny, Moskwę po Japonię. Wykonywał niekiedy drobne partie solistyczne, był służącym Marcelim w operze kameralnej W małym dworku Bargielskiego (1983) i Józefem w Traviacie Verdiego (od 1987), wielokrotnie śpiewał Grzesia w Strasznym dworze Moniuszki (od 1995), odtwarzał też Ogrodnika w Jaskółce Pucciniego, reżyserowanej przez Martę Domingo (2003). Potrafi być wyrazistym scenicznie i reżyserzy powierzają mu czasem odgrywanie postaci charakterystycznych.
Od 1966 roku działa w Związku Harcerstwa Polskiego. Z ramienia ZHP prowadzi letnie kolonie dla dzieci ze szkół muzycznych i o profilu artystycznym, a także dla dzieci niepełnosprawnych, z domów dziecka i z rodzin patologicznych. Współpracuje z Fundacją „Nie tylko myśl”. Od piętnastu lat organizuje dla dzieci pracowników Teatru Wielkiego doroczne zabawy karnawałowe – w każdej uczestniczy ok. 400 dzieci.
Wiąże go współpraca z trio instrumentalnym Tadeusza Melona. Kilkakrotnie już występował z tymi muzykami na „Polish Fest” w Milwaukee (USA) oraz w ośrodkach polonijnych w Wiedniu i Hamburgu wykonując pieśni kompozytorów polskich, kolędy, pieśni patriotyczne i ludowe.
Kocha śpiew, nie wyobraża sobie innej pracy, niż w Teatrze; żyje sceną.