• Kontrast
      • Animacje: Wyłącz
      • Kontrast: A Domyślna wersja kolorystyczna A Czarny tekst na białym tle A Biały tekst na czarnym tle A Czarny tekst na żółtym tle A Żółty tekst na czarnym tle
      • Powiększ tekst: Ctrl plus
      • Pomniejsz tekst: Ctrl minus
      • Przywróć: Ctrl zero
  • Wybierz język angielski EN
Teatr Wielki - Opera Narodowa Teatr Wielki - Opera Narodowa
  • Kolekcje
  • Statystyki
    • Statystyki osób
    • Statystyki spektakli
  • O projekcie
  • Wyszukiwarka

Artyści wszystkich krajów… i zgrzytanie zębów "Polityka"

  • Autor

    Jerzy Waldorff

  • Tytuł czasopisma

    "Polityka"
  • Tytuł

    Artyści wszystkich krajów… i zgrzytanie zębów
  • Data

    04.01.1992
  • Treść recenzji

    Zbieg historycznych wydarzeń: na Wiejskiej otwarcie pierwszego niepodległego Sejmu III Rzeczypospolitej, a przy placu Teatralnym... „Krakowiacy i Górale". - Wiele tam mnie rzeczy wzruszało. / Zaczęło się od „żywego obrazu" - fragmentu Panoramy Racławickiej Kossaka-Styki, tutaj dzieła scenografa Ryszarda Kaji, z którego wyprowadzona została akcja w swej ogólnie tanecznej urodzie pomyślana przez Teresę Kujawę. Najtrudniejszym osiągnięciem Kolbergera - reżysera było chyba aktorstwo obsady operowej, która do śpiewania nic zgoła nie miała, jeno do nucenia wdzięcznych melodyjek, ale za to jak grała, na czele z młynarzową Barbarą Zagórzanką, która potrafiła zapomnieć o wszystkich swoich umiejętnościach bel canta, aby stać się aktorką dramatyczną, jurną młynarzową co się zowie! / Drobnych pomysłów inscenizacyjnych cała masa, począwszy od Macieja Niesiołowskiego, który dyrygował spektaklem, na głowie mając góralskie „kapelusie", a zamiast batuty wiosenną gałązkę brzozową, którą mu podał ze sceny mały Góralczyk. - Wzruszające też było, że w rolach epizodycznych wystąpili - jak gdyby poprzez dwa pokolenia przekazując swą sztukę młodszym - najstarsi bohaterowie naszej Opery po II wojnie: Andrzej Hiolski, Bernard Ładysz i Bohdan Paprocki. Wszyscy trzej, gdyby nie przeklęte czasy i odcięcie nas ruskim szlabanem od świata, byliby zrobili w normalnych warunkach europejskie kariery, ale wdzięcznej kariery - pamięci w naszych sercach mogą być pewni! / Na finał „Krakowiaków i Górali" wykonawcy - zgodnie z tradycją - śpiewali aktualne kuplety, ułożone przez Wojciecha Młynarskiego. Jeden z nich brzmiał: "Państwo jest jak Łódź-galara, lecz stąd nie wynika, / że wystarczy ino wiara w nowego sternika, / więc czyś młodzian, czy też piernik wiosłuj z animuszem / powtarzając jak nasz sternik >Nie chcem, ale muszem<". / I serca nasze, mimo wszystkie kłopoty, bić mogłyby dźwięczną nadzieją, gdyby jej nie mąciły odgłosy z ulicy Wiejskiej, gdzie z Sejmu dobiega warczenie i zgrzytanie zębów tych posłów, co sobie postanowili brać przykład z naddziadów, którzy w XVIII wieku rozszarpywali dla prywaty i niecnych ambicji ciało naszej biednej Rzeczypospolitej.

  • Inscenizacja (1)

    • Krakowiacy i Górale czyli cud mniemany
Drukuj Do góry strony
  • Strona główna
  • Repertuar

    • Sezon 2024/25
    • Kalendarium

    Bilety

    • Abonamenty
    • Zakup biletów
    • Regulamin 2024/25
  • Teatr

    • Aktualności
    • Polski Balet Narodowy
    • Ludzie
    • Miejsce
    • Historia
    • Kulisy
    • VOD
    • Podcasty
    • Kontakt
  • Działalność

    • Edukacja
    • Galeria Opera
    • Muzeum Teatralne
    • Archiwum
    • Akademia Operowa
    • Konkurs Moniuszkowski
    • Butik
    • Wynajem kostiumów
    • Wynajem rekwizytów
  • Inne

    • Informacje dla widzów
    • Deklaracja dostępności
    • Mapa strony
    • Newsletter
    • Monitoring
    • Polityka prywatności / Cookies
    • Ochrona danych osobowych
    • Wejdź w obiektyw
    • Pasieka w Teatrze
  • Współpraca

    • Partnerzy i sponsorzy
    • Współpraca i wsparcie
    • Organizacja imprez
    • Ogłoszenia
    • Oferty pracy
    • Dla mediów
    • Zamówienia publiczne
    • Zamówienia na usługi społeczne
    • Biuletyn Informacji Publicznej
Logo Instagram

Teatr Wielki - Opera Narodowa, plac Teatralny 1, 00-950 Warszawa, skrytka pocztowa 59

Rezerwacja miejsc: +48 22 692 02 08 Centrala: +48 22 692 02 00 E-mail: office@teatrwielki.pl

Europejski Fundusz Rozwoju Regionalne