• Kontrast
      • Animacje: Wyłącz
      • Kontrast: A Domyślna wersja kolorystyczna A Czarny tekst na białym tle A Biały tekst na czarnym tle A Czarny tekst na żółtym tle A Żółty tekst na czarnym tle
      • Powiększ tekst: Ctrl plus
      • Pomniejsz tekst: Ctrl minus
      • Przywróć: Ctrl zero
  • Wybierz język angielski EN
Teatr Wielki - Opera Narodowa Teatr Wielki - Opera Narodowa
  • Kolekcje
  • Statystyki
    • Statystyki osób
    • Statystyki spektakli
  • O projekcie
  • Wyszukiwarka

Bilet wizytowy Teatru Wielkiego. Premiery otwarcia. "Dziennik Ludowy"

  • Autor

    Stefan Beda

  • Tytuł czasopisma

    "Dziennik Ludowy"
  • Tytuł

    Bilet wizytowy Teatru Wielkiego. Premiery otwarcia.
  • Data

    28-29.11.1965
  • Treść recenzji

    Nastrój uroczystej chwili — obchody 200-lecia sceny narodowej i oddanie do użytku artystom i społeczeństwu wspaniale wyposażonego gmachu nie nakazuje jednak zastosowania taryfy ulgowej wobec dostrzeżonych błędów i usterek. / Dzisiejsi gospodarze tego gmachu objęli go z całym „bogactwem inwentarza", ze zbyt małym kanałem dla orkiestry, stanowiącym złe pudło rezonansowe, ze zbyt dużą sceną, z lichą akustyką — co zostało już częściowo poprawione — i z kiepską widzialnością z niektórych krzeseł." Pewne mankamenty zostały już usunięte, miejmy nadzieję, że także i inne dadzą się z czasem zlikwidować. / Inauguracyjna premiera — „Straszny Dwór" Moniuszki — wzbudziła uznanie, jako dowód olbrzymiego wysiłku wszystkich zespołów, by w warunkach nowej, „niedotartej” sceny pokazać widowisko jak najpiękniejsze, narodowe i patriotyczne, barwne i żywe. Że przyniosła pewne rozczarowanie — nie wina w tym nowego dyrektora muzycznego, wspaniałego dyrygenta Witolda Rowickiego, który niezwykle czujnie prowadził spektakl. / Gorzej przedstawia się sprawa ze scenografią Zenobiusza Strzeleckiego, znakomitego teoretyka, który zaprojektował dekoracje o akcentach graficznych, „płaskie", jakby do oglądania tylko ze środkowych, a nie bocznych miejsc widowni, a w niezbyt udanych kostiumach zdaje się ulegać obsesji jakiejś zjadliwej zieleni, tak że kolorystycznie spektakl nie zagrał ujmującą gamą barw. Także reżyseria Jerzego Merunowicza, czyniąca z tej opery komicznej jakby mszę narodową, celebrowaną w rozwlekłym tempie i wyraźne ciągoty do skomercjalizowania widowiska (kiedy wielka scena dawała możność jego monumentalizacji!) — wszystko to spowodowało, że „Straszny dwór” nie stał się takim przeżyciem, jak na to zasłużył w stulecie jego pierwszego wystawienia.

  • Inscenizacja (1)

    • Straszny dwór
Drukuj Do góry strony
  • Strona główna
  • Repertuar

    • Sezon 2024/25
    • Kalendarium

    Bilety

    • Abonamenty
    • Zakup biletów
    • Regulamin 2024/25
  • Teatr

    • Aktualności
    • Polski Balet Narodowy
    • Ludzie
    • Miejsce
    • Historia
    • Kulisy
    • VOD
    • Podcasty
    • Kontakt
  • Działalność

    • Edukacja
    • Galeria Opera
    • Muzeum Teatralne
    • Archiwum
    • Akademia Operowa
    • Konkurs Moniuszkowski
    • Butik
    • Wynajem kostiumów
    • Wynajem rekwizytów
  • Inne

    • Informacje dla widzów
    • Deklaracja dostępności
    • Mapa strony
    • Newsletter
    • Monitoring
    • Polityka prywatności / Cookies
    • Ochrona danych osobowych
    • Wejdź w obiektyw
    • Pasieka w Teatrze
  • Współpraca

    • Partnerzy i sponsorzy
    • Współpraca i wsparcie
    • Organizacja imprez
    • Ogłoszenia
    • Oferty pracy
    • Dla mediów
    • Zamówienia publiczne
    • Zamówienia na usługi społeczne
    • Biuletyn Informacji Publicznej
Logo Instagram

Teatr Wielki - Opera Narodowa, plac Teatralny 1, 00-950 Warszawa, skrytka pocztowa 59

Rezerwacja miejsc: +48 22 692 02 08 Centrala: +48 22 692 02 00 E-mail: office@teatrwielki.pl

Europejski Fundusz Rozwoju Regionalne