• Kontrast
      • Animacje: Wyłącz
      • Kontrast: A Domyślna wersja kolorystyczna A Czarny tekst na białym tle A Biały tekst na czarnym tle A Czarny tekst na żółtym tle A Żółty tekst na czarnym tle
      • Powiększ tekst: Ctrl plus
      • Pomniejsz tekst: Ctrl minus
      • Przywróć: Ctrl zero
  • Wybierz język angielski EN
Teatr Wielki - Opera Narodowa Teatr Wielki - Opera Narodowa
  • Kolekcje
  • Statystyki
    • Statystyki osób
    • Statystyki spektakli
  • O projekcie
  • Wyszukiwarka

"Borys Godunow" w Operze Warszawskiej "Teatr"

  • Autor

    Jerzy Macierakowski

  • Tytuł czasopisma

    "Teatr"
  • Tytuł

    "Borys Godunow" w Operze Warszawskiej
  • Data

    15-30.04.1960
  • Treść recenzji

    Opera Warszawska przeżyła swój wielki dzień: premierę dramatu muzycznego Modesta Musorgskiego „Borys Godunow”. / Wielki dzień, gdyż po dwu latach słuchania i oglądania widowisk przeważnie na poziomie przeciętnym, a często i poniżej takowego, Opera stołeczna wystąpiła z przedstawieniem, które pod każdym względem imponuje precyzją i starannością przygotowania, a nawet budzi zdumienie, że po okresie jakby zupełnego zobojętnienia zespołów tej sceny dla tego wszystkiego, co się na niej dzieje, można było wystąpić z widowiskiem, które da się zestawić z wybitnymi osiągnięciami czołowych scen muzycznych innych krajów. / Stało się to niewątpliwie przede wszystkim za sprawą nowego dyrektora i kierownika artystycznego Opery Warszawskiej, Jerzego Semkowa. / Do realizacji muzycznej „Godunowa” Semkow jest tym bardziej predysponowany, że — w ciągu wieloletnich studiów i współpracy z Konserwatorium, Filharmonią oraz operami w Leningradzie i Moskwie — miał możność zapoznać się z charakterem i kolorytem dramatu muzycznego Musorgskiego w kolebce powstania tego wielkiego dzieła. / Wydobył bezbłędnie wszystkie wartości muzyczne (a wraz z tym uwypuklił też teatralne) „Borysa Godunowa”, znakomicie uwydatniając zarówno ludowość, jak i rosyjski styl dzieła. Nie ogranicza się tylko — jak to się niejednokrotnie zdarza —do ścisłego i jednostronnego kontaktu z orkiestrą (która pod jego batutą gra wręcz znakomicie), ale w każdej chwili jest również konstrukcyjnie i emocjonalnie związany z solistami i chórami, bez reszty poddającymi się jego kierownictwu. / Takie stanowisko kapelmistrza daje w efekcie znakomicie i rzeczowo przeprowadzoną muzyczno-wokalną koncepcję interpretacyjną utworu i przyczynia się do zachowania właściwych proporcji wszystkich jego elementów, doprowadzając do całkowitego zharmonizowania interpretacji muzycznej z akcją dramatyczną na scenie. / Orkiestra — trzeba to z radością zaznaczyć — na którą od wielu lat słusznie narzekano, pokazała, że pod kierownictwem ambitnego i utalentowanego dyrygenta jest zdolna podjąć i zrealizować najtrudniejsze nawet zadania. / Semkow umie narzucić widowni swą interpretację dzieła i silnie nią zasugerować, o czym świadczy fakt, że pomimo długości przedstawienia (5 godzin) zainteresowanie i napięcie widowni nie słabnie do samego końca. / Sceny ludowe, podobnie zresztą jak i pozostałe obrazy, cechuje nie tylko znakomita interpretacja muzyczna, lecz również przejmująco dramatyczny układ scen zbiorowych. Wszystkie trzy obrazy są może trochę jednostajne w układzie grupowym, ale trzeba przyznać, że inscenizator i reżyser przedstawienia, Aleksander Bardini, ożywił — jakże często obojętne — chóry operowe, a nawet zindywidualizował wśród nich wiele postaci! Bardini dał zresztą całemu widowisku właściwe nasilenie dramatyczne. Uniknął też szczęśliwie — i w potraktowaniu aktorskim poszczególnych postaci i w licznych scenach zbiorowych — patosu operowego. / Postaci dramatu muzycznego mają u Bardiniego na wskroś rosyjski charakter, przy tym są żywymi i czującymi ludźmi, a nie tylko figurami, zajętymi wyłącznie śpiewem, co w dramacie muzycznym tego typu jest dla współczesnego widza wręcz nieznośne. Nie można się chyba tylko zgodzić z ujęciem aktorskim postaci kniazia Szujskiego, któremu — w interpretacji Michała Szopskiego — brakowało cech wielkiego polityka i intryganta, zdolnego panowanie i życie Borysa Godunowa doprowadzić do tragicznego końca. / Do wysokiego poziomu przedstawienia warszawskiego przyczyniają się też w niemałej mierze znakomicie skomponowane kostiumy, dzieło Teresy Roszkowskiej, która z wyczuciem epoki i charakteru utworu zrealizowała swoją kompozycję. Dekoracje natomiast w pewnych scenach wywołują niepotrzebnie wrażenie ciasnoty i zatłoczenia. / Obok Ładysza stanęła na wysokości zadania większość odtwórców innych partii. O zastrzeżeniach w stosunku do roli Szujskiego już wspominałem. Nie stworzyli również wyrazistych postaci aktorskich ciekawy wokalnie Franciszek Arno (Dymitr) i pięknie śpiewająca Barbara Miszel (Maryna). / „Borys Godunow” rozpoczyna pod szczęśliwą gwiazdą kadencję kierownictwa artystycznego Jerzego Semkowa w Operze Warszawskiej. Przedstawienie to, a przede wszystkim sama osoba Semkowa, znakomitego kapelmistrza i fachowca w dziedzinie sztuki operowej, pozwala spodziewać się, że w momencie przejścia Opery Warszawskiej do jednego z najpiękniejszych i najbardziej nowoczesnych gmachów świata na Placu Teatralnym — Warszawa będzie mogła szczycić się nie tylko samą imponującą budowlą, lecz również nie powstydzi się i tym wszystkim, co się będzie pokazywało na scenie Teatru Wielkiego.

  • Inscenizacja (1)

    • Borys Godunow
Drukuj Do góry strony
  • Strona główna
  • Repertuar

    • Sezon 2024/25
    • Kalendarium

    Bilety

    • Abonamenty
    • Zakup biletów
    • Regulamin 2024/25
  • Teatr

    • Aktualności
    • Polski Balet Narodowy
    • Ludzie
    • Miejsce
    • Historia
    • Kulisy
    • VOD
    • Podcasty
    • Kontakt
  • Działalność

    • Edukacja
    • Galeria Opera
    • Muzeum Teatralne
    • Archiwum
    • Akademia Operowa
    • Konkurs Moniuszkowski
    • Butik
    • Wynajem kostiumów
    • Wynajem rekwizytów
  • Inne

    • Informacje dla widzów
    • Deklaracja dostępności
    • Mapa strony
    • Newsletter
    • Monitoring
    • Polityka prywatności / Cookies
    • Ochrona danych osobowych
    • Wejdź w obiektyw
    • Pasieka w Teatrze
  • Współpraca

    • Partnerzy i sponsorzy
    • Współpraca i wsparcie
    • Organizacja imprez
    • Ogłoszenia
    • Oferty pracy
    • Dla mediów
    • Zamówienia publiczne
    • Zamówienia na usługi społeczne
    • Biuletyn Informacji Publicznej
Logo Instagram

Teatr Wielki - Opera Narodowa, plac Teatralny 1, 00-950 Warszawa, skrytka pocztowa 59

Rezerwacja miejsc: +48 22 692 02 08 Centrala: +48 22 692 02 00 E-mail: office@teatrwielki.pl

Europejski Fundusz Rozwoju Regionalne