• Kontrast
      • Animacje: Wyłącz
      • Kontrast: A Domyślna wersja kolorystyczna A Czarny tekst na białym tle A Biały tekst na czarnym tle A Czarny tekst na żółtym tle A Żółty tekst na czarnym tle
      • Powiększ tekst: Ctrl plus
      • Pomniejsz tekst: Ctrl minus
      • Przywróć: Ctrl zero
  • Wybierz język angielski EN
Teatr Wielki - Opera Narodowa Teatr Wielki - Opera Narodowa
  • Kolekcje
  • Statystyki
    • Statystyki osób
    • Statystyki spektakli
  • O projekcie
  • Wyszukiwarka

Borys Godunow w Operze Warszawskiej "Trybuna Ludu"

  • Autor

    Józef Kański

  • Tytuł czasopisma

    "Trybuna Ludu"
  • Tytuł

    Borys Godunow w Operze Warszawskiej
  • Data

    4.02.1960
  • Treść recenzji

    Dawno już zapowiadana premiera „Borysa Godunowa" stała się w naszym życiu muzycznym nie byle jakim wydarzeniem. (…) Omawianie tego przedstawienia zacznijmy od strony muzycznej - ona to bowiem stanowi w tym wypadku największy sukces Opery Warszawskiej, jej obecnego kierownika Jerzego Semkowa, który też sam prowadzi dzieło Musorgskiego przy kapelmistrzowskim pulpicie. Całość od strony muzycznej ujęta jest i przeprowadzona świetnie. (...) Jest jeszcze tak piękna kreacja Bernarda Ładysza w tytułowej roli. Z wielowarstwowej postaci cara Borysa ukazał on w zasadzie jeden tylko motyw: nie podjął dramatu władcy, wielkiego w każdym momencie, a nawet w chwili śmierci, kiedy mówił „ja car jeszcze!" - a raczej dramat człowieka dręczonego wyrzutami sumienia i poczuciem dokonanej zbrodni. Tak pojętą rolę przeprowadził bardzo konsekwentnie - nie był wyniosły, groźny i odpychający, lecz bardzo ludzki i przez to bliski widzowi. Śpiewał zaś Ładysz swą partię wspaniale. (...) Jako Warłaam z wielkim powodzeniem zaprezentował się Edward Pawlak, mający świetnego partnera w osobie Zenona Wojciaka; Kazimierz Walter wzorowo śpiewał partię starego mnicha Pimena. (...) Piękną zarówno wokalnie, jak i aparycyjnie, carówną Ksenią była Agnieszka Kossakówna, doskonałym, choć może za bardzo dziewczęcym carewiczem Fiodorem - Anna Malewicz. Szczególny sukces odniósł Zdzisław Nikodem w małej, lecz ważkiej i przejmująco odtworzonej roli Jurodiwego (obłąkanego). / Na ogólne wrażenie składają się oczywiście w niemałym stopniu interesujące dekoracje Teresy Roszkowskiej oraz reżyseria Aleksandra Bardniego, ukazująca - także w scenach zbiorowych - żywych ludzi, a nie śpiewające marionetki, jak to częstokroć w operze się zdarza. (...) Wystawienie tego dzieła w znanych warunkach Opery Warszawskiej zdawało się przekraczać jej siły - lecz dzięki pasji i żarliwości oraz ogromnej harmonijnej pracy całego zespołu premiera "Borysa Godunowa" stała się wielkim i pięknym sukcesem.

  • Inscenizacja (1)

    • Borys Godunow
Drukuj Do góry strony
  • Strona główna
  • Repertuar

    • Sezon 2024/25
    • Kalendarium

    Bilety

    • Abonamenty
    • Zakup biletów
    • Regulamin 2024/25
  • Teatr

    • Aktualności
    • Polski Balet Narodowy
    • Ludzie
    • Miejsce
    • Historia
    • Kulisy
    • VOD
    • Podcasty
    • Kontakt
  • Działalność

    • Edukacja
    • Galeria Opera
    • Muzeum Teatralne
    • Archiwum
    • Akademia Operowa
    • Konkurs Moniuszkowski
    • Butik
    • Wynajem kostiumów
    • Wynajem rekwizytów
  • Inne

    • Informacje dla widzów
    • Deklaracja dostępności
    • Mapa strony
    • Newsletter
    • Monitoring
    • Polityka prywatności / Cookies
    • Ochrona danych osobowych
    • Wejdź w obiektyw
    • Pasieka w Teatrze
  • Współpraca

    • Partnerzy i sponsorzy
    • Współpraca i wsparcie
    • Organizacja imprez
    • Ogłoszenia
    • Oferty pracy
    • Dla mediów
    • Zamówienia publiczne
    • Zamówienia na usługi społeczne
    • Biuletyn Informacji Publicznej
Logo Instagram

Teatr Wielki - Opera Narodowa, plac Teatralny 1, 00-950 Warszawa, skrytka pocztowa 59

Rezerwacja miejsc: +48 22 692 02 08 Centrala: +48 22 692 02 00 E-mail: office@teatrwielki.pl

Europejski Fundusz Rozwoju Regionalne