• Kontrast
      • Animacje: Wyłącz
      • Kontrast: A Domyślna wersja kolorystyczna A Czarny tekst na białym tle A Biały tekst na czarnym tle A Czarny tekst na żółtym tle A Żółty tekst na czarnym tle
      • Powiększ tekst: Ctrl plus
      • Pomniejsz tekst: Ctrl minus
      • Przywróć: Ctrl zero
  • Wybierz język angielski EN
Teatr Wielki - Opera Narodowa Teatr Wielki - Opera Narodowa
  • Kolekcje
  • Statystyki
    • Statystyki osób
    • Statystyki spektakli
  • O projekcie
  • Wyszukiwarka

Borys Godunow w Warszawie "Przegląd Kulturalny"

  • Autor

    Zygmunt Mycielski

  • Tytuł czasopisma

    "Przegląd Kulturalny"
  • Tytuł

    Borys Godunow w Warszawie
  • Data

    18.02.1960
  • Treść recenzji

    W ramach niedużej "Romy" Teresa Roszkowska posługuje się w dekoracjach skrótami perspektywicznymi i - niezależnie od tych sztuczek - uzyskuje pełny sukces. Jej oprawa sceniczna i kostiumy są rosyjskie, monumentalne i barwne. Wrażenie monumentalnego bogactwa, bladych fresków bizantyńskich i nawet sztucznie uzyskanej głębi obrazu, nad którym wrastają kopuły Kremla czy Nowodziewiczego klasztoru wydaje mi się trafnym wybrnięciem z trudnego problemu umowności i realistycznej prawdy, bez której nie mogę sobie tego spektaklu wyobrazić. (…)Można mieć różne drobne pretensje do Bernarda Ładysza, że umiera na stojąco, ze nie zawsze rozumie się tekst – nie można jednak zaprzeczyć, że zarówno wokalnie jak aktorsko stanął na wysokości tego arcytrudnego zadania i stworzył wybitną , piękną i porywającą kreację. Rezultat, którym jest całość spektaklu, jest wysokiej próby, bo grały wszystkie jego elementy: reżyseria Aleksandra Bardiniego, znakomita znajomość dzieła i pasja dyrygencka Jerzego Semkowa, wyrównany, poziom wokalny i sceniczny występujących postaci, wśród których kilka ról kapitalnych: wstrząsający, a nie przerysowany Jurodiwy, którego pięknie śpiewał Zdzisław Nikodem, świetny Edward Pawlak w roli grubego Warłaama, Kazimierz Walter w roli Pimena, Agnieszka Kossakowska, jako Ksenia. Trzeba by długą listę wymieniać, analizować zastrzeżenia. (…) Pięknie prezentująca się Barbara Miszel w roli Maryny Mniszchówny wydała mi się na premierze wokalnie za mało swobodna. (…) Dymitr wydał mi się zanadto "operowy", zanadto w typie bohatera włoskiego. Natomiast sceny zbiorowe wspaniałe. Chóry i ruchoma, ekspresjonistycznie ruchliwa masa tłumu, bardzo wystudiowana i robiąca duże wrażenie. Tłumy leżące, z których podnoszą się ręce i torsy grają na jednej zasadzie, modelu. W scenie koronacyjnej natomiast uzyskano chyba maksimum dostępnej w Romie parady. / Nad całym jednak spektaklem góruje muzyka Borysa, zawsze zdumiewająca (…). O roli dyrygenta, Jerzego Semkowa, chyba największym komplementem będzie powiedzieć, że poziom orkiestry ogromnie się w tej operze podniósł. Przedstawienie to można każdemu pokazać, stoi na poziomie wielu dobrych oper, które się widzi na scenach europejskich. Jest to pocieszający objaw, dowodzi bowiem, ze można u nas wszystko zrobić, gdy włoży się w to pasję i pracę, jakiej takie ogromne przedsięwzięcie wymaga. Semkow w Borysie był z całą pewnością właściwym człowiekiem na właściwym miejscu. (…) Można bić brawo operze warszawskiej za spektakl, który nam dała.

  • Inscenizacja (1)

    • Borys Godunow
Drukuj Do góry strony
  • Strona główna
  • Repertuar

    • Sezon 2024/25
    • Kalendarium

    Bilety

    • Abonamenty
    • Zakup biletów
    • Regulamin 2024/25
  • Teatr

    • Aktualności
    • Polski Balet Narodowy
    • Ludzie
    • Miejsce
    • Historia
    • Kulisy
    • VOD
    • Podcasty
    • Kontakt
  • Działalność

    • Edukacja
    • Galeria Opera
    • Muzeum Teatralne
    • Archiwum
    • Akademia Operowa
    • Konkurs Moniuszkowski
    • Butik
    • Wynajem kostiumów
    • Wynajem rekwizytów
  • Inne

    • Informacje dla widzów
    • Deklaracja dostępności
    • Mapa strony
    • Newsletter
    • Monitoring
    • Polityka prywatności / Cookies
    • Ochrona danych osobowych
    • Wejdź w obiektyw
    • Pasieka w Teatrze
  • Współpraca

    • Partnerzy i sponsorzy
    • Współpraca i wsparcie
    • Organizacja imprez
    • Ogłoszenia
    • Oferty pracy
    • Dla mediów
    • Zamówienia publiczne
    • Zamówienia na usługi społeczne
    • Biuletyn Informacji Publicznej
Logo Instagram

Teatr Wielki - Opera Narodowa, plac Teatralny 1, 00-950 Warszawa, skrytka pocztowa 59

Rezerwacja miejsc: +48 22 692 02 08 Centrala: +48 22 692 02 00 E-mail: office@teatrwielki.pl

Europejski Fundusz Rozwoju Regionalne