• Kontrast
      • Animacje: Wyłącz
      • Kontrast: A Domyślna wersja kolorystyczna A Czarny tekst na białym tle A Biały tekst na czarnym tle A Czarny tekst na żółtym tle A Żółty tekst na czarnym tle
      • Powiększ tekst: Ctrl plus
      • Pomniejsz tekst: Ctrl minus
      • Przywróć: Ctrl zero
  • Wybierz język angielski EN
Teatr Wielki - Opera Narodowa Teatr Wielki - Opera Narodowa
  • Kolekcje
  • Statystyki
    • Statystyki osób
    • Statystyki spektakli
  • O projekcie
  • Wyszukiwarka

"Borysa Godunowa" premiera warszawska 1960 r. "Głos Pracy"

  • Autor

    Lech Terpiłowski

  • Tytuł czasopisma

    "Głos Pracy"
  • Tytuł

    "Borysa Godunowa" premiera warszawska 1960 r.
  • Data

    03.02.1960
  • Treść recenzji

    Pięć godzin trwała gigantyczna premiera, pięć godzin świetnej, pokazowej lekcji operowego spektaklu. Myślę, że najmniejsze znaczenie miały tu zawrotne ilości par obuwia i kostiumów. Najcenniejsze było wydobycie muzycznej prawdy (...). Za bezbłędne, kapitalne odczytanie zamysłu Musorgskiego należą się Jerzemu Semkowi wielkie i gorące brawa. / Orkiestra – zwykle pobudzająca do kąśliwych uwag i żartów – po zmianach pod batutą Semkowa brzmi czysto i pięknie. / Orkiestra gra przecież w kanale, tam również usytuowany jest dyrygent, lecz odnosimy wrażenie, iż dzieje się ta muzyka na koncertowej estradzie, tyle bowiem maestrii i wspaniałego wysiłku wkłada w każdy gest ten utalentowany, subtelny mówca operowej konwencji, a zarazem kapelmistrz co się zowie! / Jeśli zaś każdy ze statystów na równi z postaciami centralnymi jest żywym człowiekiem wykonującym określone czynności, jeśli operowanie tłumem na scenie nie ma nic z drętwoty, a przeciwnie — daje plastyczną, wymierną wizję poszczególnych obrazów, jeśli napięcie i dramatyzm osiągają fantastyczne crescendo, wybuchając posępnym, potrójnym forte w scenie śmierci Borysa — jest to zasługą Aleksandra Bardiniego. Jego reżyseria nadała kształt muzycznej koncepcji — zaś oba te elementy wprawił w rytm akcji wspartej o wykonawstwo najwyższej rangi — Bernard Ładysz, kreujący iście po królewsku tytułową rolę. / Świetny aktorsko, sugestywny w każdym ruchu i słowie, stworzył niezapomnianą kreację — głosowo natomiast doszedł do granicy, poza którą leży już chyba tylko pielęgnowanie i powielanie doskonałości. To nie był śpiewak, artysta, nazwisko i związana z nim sława. To był najprawdziwszy, najbardziej jak tylko można sobie wyobrazić rosyjski Borys Godunow, car, choć potężny — słaby od wewnętrznych lęków i sprzeczności. (...) Chylę czoło przed całym zespołem Opery.

  • Inscenizacja (1)

    • Borys Godunow
Drukuj Do góry strony
  • Strona główna
  • Repertuar

    • Sezon 2024/25
    • Kalendarium

    Bilety

    • Abonamenty
    • Zakup biletów
    • Regulamin 2024/25
  • Teatr

    • Aktualności
    • Polski Balet Narodowy
    • Ludzie
    • Miejsce
    • Historia
    • Kulisy
    • VOD
    • Podcasty
    • Kontakt
  • Działalność

    • Edukacja
    • Galeria Opera
    • Muzeum Teatralne
    • Archiwum
    • Akademia Operowa
    • Konkurs Moniuszkowski
    • Butik
    • Wynajem kostiumów
    • Wynajem rekwizytów
  • Inne

    • Informacje dla widzów
    • Deklaracja dostępności
    • Mapa strony
    • Newsletter
    • Monitoring
    • Polityka prywatności / Cookies
    • Ochrona danych osobowych
    • Wejdź w obiektyw
    • Pasieka w Teatrze
  • Współpraca

    • Partnerzy i sponsorzy
    • Współpraca i wsparcie
    • Organizacja imprez
    • Ogłoszenia
    • Oferty pracy
    • Dla mediów
    • Zamówienia publiczne
    • Zamówienia na usługi społeczne
    • Biuletyn Informacji Publicznej
Logo Instagram

Teatr Wielki - Opera Narodowa, plac Teatralny 1, 00-950 Warszawa, skrytka pocztowa 59

Rezerwacja miejsc: +48 22 692 02 08 Centrala: +48 22 692 02 00 E-mail: office@teatrwielki.pl

Europejski Fundusz Rozwoju Regionalne