• Kontrast
      • Animacje: Wyłącz
      • Kontrast: A Domyślna wersja kolorystyczna A Czarny tekst na białym tle A Biały tekst na czarnym tle A Czarny tekst na żółtym tle A Żółty tekst na czarnym tle
      • Powiększ tekst: Ctrl plus
      • Pomniejsz tekst: Ctrl minus
      • Przywróć: Ctrl zero
  • Wybierz język angielski EN
Teatr Wielki - Opera Narodowa Teatr Wielki - Opera Narodowa
  • Kolekcje
  • Statystyki
    • Statystyki osób
    • Statystyki spektakli
  • O projekcie
  • Wyszukiwarka

"Carmen" Bizeta w Teatrze Wielkim "Ruch Muzyczny"

  • Tytuł czasopisma

    "Ruch Muzyczny"
  • Tytuł

    "Carmen" Bizeta w Teatrze Wielkim
  • Data

    15-30.11.1967
  • Treść recenzji

    Premiera popularnej "Carmen" Bizeta w warszawskim Teatrze Wielkim okazała się ponad oczekiwania ciekawym wydarzeniem artystycznym. Wydarzeniem stało się to przedstawienie przede wszystkim ze względu na frapującą, oryginalną i pełną inwencji realizację etniczną, będąca dziełem zaproszonego reżysera Erharda Fischera z Państwowej Opery Berlińskiej oraz współpracującego z nim scenografa Wilfrieda Werza. Dzięki nim właśnie zobaczyliśmy kawałek autentycznego, świetnego teatru muzycznego. Pod ręką Erharda Fischera — znającego swój fach i świadomego swoich zamierzeń reżysera operowego — nie tylko soliści, ale i cały zespół chóralny, tylekroć ganiony za sceniczną nieporadność, stał się pełnowartościowym aktorem przedstawienia, imponując plastyką ruchu, muzykalnością i akrobatyczną wręcz zręcznością, jakiej żądał reżyser, każąc np. chórzystom wspinać sie po wysokich rusztowaniach zwalonego mostu łączącego przedtem dwie krawędzie górskiego wąwozu. Jak mało kiedy, chór został zindywidualizowany: każdy tu ma jakąś rolę do odegrania (i odgrywa ją z powodzeniem!), każdy jest jednostką, a nie bezbarwną cząstką nieruchawej masy chóralnej. / Spektaklu tak zdynamizowanego, tak pełnego ruchu i życia, jeszcześmy na warszawskiej scenie operowej nie widzieli. Sytuacje sceniczne zostały tak pomyślane, by śpiew ze sceny (wraz z tekstem) wyraziście rozbrzmiewał na widowni. Odpowiednio też zaprojektowano dekoracje i wprowadzono niewielką, ale fortunną innowację z przykryciem części orkiestrowego kanału. / Reżyseria Erharda Fischera jest dziełem mistrzowskim; jako inscenizator miał piękną ideę dążenia do realizmu i prawdy, lecz tą właśnie drogą krocząc, na osobliwe zeszedł tu i ówdzie manowce. Chciał — wespół ze scenografem — uniknąć pokazywania oleodrukowej Hiszpanii z pocztówek i reklamowych plakatów, wobec czego pozbawił przedstawienie niemal zupełnie hiszpańskiego charakteru. Nie chodzi już o to, że na scenie zgromadzono tyle drzewa, ile go nie ma w całej bodaj Andaluzji. Nie wiadomo, dlaczego żołnierze pokazani zostali jako grupa niechlujnych, nieporządnie umundurowanych oberwańców. / Ciekawie i pięknie natomiast została rozegrana scena z kwiatem od Carmen, który Don José, widząc swą narzeczoną, pośpiesznie odrzuca, a nieświadoma Micaela podnosi go i sama wręcza ukochanemu. Tym drobnym momentem podkreślił reżyser tragizm nieuchronnie mającego się dopełnić przeznaczenia.

  • Inscenizacja (1)

    • Carmen
Drukuj Do góry strony
  • Strona główna
  • Repertuar

    • Sezon 2025/26
    • Kalendarium

    Bilety

    • Abonamenty
    • Zakup biletów
    • Regulamin 2024/25
    • Regulamin 2025/26
    • Regulamin promocji 21% 10 czerwca 2025
  • Teatr

    • Aktualności
    • Polski Balet Narodowy
    • Ludzie
    • Miejsce
    • Historia
    • Kulisy
    • VOD
    • Podcasty
    • Kontakt
  • Działalność

    • Edukacja
    • Galeria Opera
    • Muzeum Teatralne
    • Archiwum
    • Akademia Operowa
    • Konkurs Moniuszkowski
    • Butik
    • Wynajem kostiumów
    • Wynajem rekwizytów
  • Inne

    • Informacje dla widzów
    • Deklaracja dostępności
    • Mapa strony
    • Newsletter
    • Monitoring
    • Polityka prywatności / Cookies
    • Ochrona danych osobowych
    • Wejdź w obiektyw
    • Pasieka w Teatrze
  • Współpraca

    • Partnerzy i sponsorzy
    • Współpraca i wsparcie
    • Organizacja imprez
    • Ogłoszenia
    • Oferty pracy
    • Dla mediów
    • Zamówienia publiczne
    • Zamówienia na usługi społeczne
    • Biuletyn Informacji Publicznej
Logo Instagram

Teatr Wielki - Opera Narodowa, plac Teatralny 1, 00-950 Warszawa, skrytka pocztowa 59

Rezerwacja miejsc: +48 22 692 02 08 Centrala: +48 22 692 02 00 E-mail: office@teatrwielki.pl

Europejski Fundusz Rozwoju Regionalne