• Kontrast
      • Animacje: Wyłącz
      • Kontrast: A Domyślna wersja kolorystyczna A Czarny tekst na białym tle A Biały tekst na czarnym tle A Czarny tekst na żółtym tle A Żółty tekst na czarnym tle
      • Powiększ tekst: Ctrl plus
      • Pomniejsz tekst: Ctrl minus
      • Przywróć: Ctrl zero
  • Wybierz język angielski EN
Teatr Wielki - Opera Narodowa Teatr Wielki - Opera Narodowa
  • Kolekcje
  • Statystyki
    • Statystyki osób
    • Statystyki spektakli
  • O projekcie
  • Wyszukiwarka

Carmen w nowej szacie "Trybuna Ludu"

  • Autor

    Teresa Grabowska

  • Tytuł czasopisma

    "Trybuna Ludu"
  • Tytuł

    Carmen w nowej szacie
  • Data

    20.07.1967
  • Treść recenzji

    Mocnym akcentem zamknął Teatr Wielki w Warszawie tegoroczny sezon. Spektakl, choć długi, bo przywrócono w nim wszystkie fragmenty partytury zwykle podlegające skrótom, nikogo nie nuży; przeciwnie, zaciekawia swoja nową, odkrywczą formą, trzyma w napięciu zwartym, nowoczesnym, doskonale wypracowanym kształtem scenicznym. Nie tylko teatralna strona opery „Carmen" fascynuje widza. Słuchacza wciąga i wprawia w podziw znakomite opracowanie muzyczne całości, widoczna jedność dążeń realizatorów warstwy dźwiękowej i wizualnej przedstawienia. Zdzisław Górzyński może święcić prawdziwy sukces dzięki przygotowaniu orkiestry i solistów do bezbłędnej wzajemnej współpracy, utrzymaniu przez cały czas lekkości i plastyczności oraz żywego tempa; zespół muzyczny może chlubić się popisowymi antraktami orkiestrowymi, precyzyjnymi instrumentalnymi solówkami. / Lwia część zasługi za świetną realizacje „Carmen" przypada w udziale reżyserowi, zaproszonemu z berlińskiej Staatsoper Erhardowi Fischerowi. To on przedstawił nam kawał współczesnego teatru muzycznego, w którym obecność na scenie solistów i chórzystów nie wynika jedynie z konieczności odśpiewania swoich partii. Cały zespół warszawskiej Opery ustawiony w najdrobniejszych szczegółach przez inscenizatora i reżysera, tworzy sytuacje prawdopodobne z punktu widzenia teatralnego. (…) Tytułowa bohaterka jest w każdej chwili uosobieniem demonicznej namiętności, która daje jej poczucie siły nie cofającej się przed niczym. Don Jose to prawdziwy, zdeterminowany mężczyzna, a nie tradycyjnie nieśmiały żołnierzyk, któremu w głowie zawrócił kwiatek i strój Carmen, jego skrupuły, jego walka wewnętrzna staje się zrozumiała. Micaéla nie jest tu wystraszonym skromniutkim dziewczątkiem; sugestywnie występuje ona jak rzecznik nie tylko własnego uczucia, ale miłości i czułości matki Don Josego. Toreador Escamillo jest jedynie śmiesznym nieco galantem i zarozumialcem. Bogato, z rozmachem zarysowane środowisko robotnic i przemytników, cały ten tłum, jego swoboda i żywiołowość, stanowi doskonałe tło, z którego w sposób naturalny wyrastają bohaterowie i ich konflikty. / Od dawna nie byliśmy świadkami takiego ożywienia całego zespołu stołecznej sceny. Jeden z dość podstawowych elementów scenografii „Carmen" — liczne schody na scenie — celowo determinują ciągły ruch.

  • Inscenizacja (1)

    • Carmen
Drukuj Do góry strony
  • Strona główna
  • Repertuar

    • Sezon 2024/25
    • Kalendarium

    Bilety

    • Abonamenty
    • Zakup biletów
    • Regulamin 2024/25
    • Regulamin promocji 21% 10 czerwca 2025
  • Teatr

    • Aktualności
    • Polski Balet Narodowy
    • Ludzie
    • Miejsce
    • Historia
    • Kulisy
    • VOD
    • Podcasty
    • Kontakt
  • Działalność

    • Edukacja
    • Galeria Opera
    • Muzeum Teatralne
    • Archiwum
    • Akademia Operowa
    • Konkurs Moniuszkowski
    • Butik
    • Wynajem kostiumów
    • Wynajem rekwizytów
  • Inne

    • Informacje dla widzów
    • Deklaracja dostępności
    • Mapa strony
    • Newsletter
    • Monitoring
    • Polityka prywatności / Cookies
    • Ochrona danych osobowych
    • Wejdź w obiektyw
    • Pasieka w Teatrze
  • Współpraca

    • Partnerzy i sponsorzy
    • Współpraca i wsparcie
    • Organizacja imprez
    • Ogłoszenia
    • Oferty pracy
    • Dla mediów
    • Zamówienia publiczne
    • Zamówienia na usługi społeczne
    • Biuletyn Informacji Publicznej
Logo Instagram

Teatr Wielki - Opera Narodowa, plac Teatralny 1, 00-950 Warszawa, skrytka pocztowa 59

Rezerwacja miejsc: +48 22 692 02 08 Centrala: +48 22 692 02 00 E-mail: office@teatrwielki.pl

Europejski Fundusz Rozwoju Regionalne