• Kontrast
      • Animacje: Wyłącz
      • Kontrast: A Domyślna wersja kolorystyczna A Czarny tekst na białym tle A Biały tekst na czarnym tle A Czarny tekst na żółtym tle A Żółty tekst na czarnym tle
      • Powiększ tekst: Ctrl plus
      • Pomniejsz tekst: Ctrl minus
      • Przywróć: Ctrl zero
  • Wybierz język angielski EN
Teatr Wielki - Opera Narodowa Teatr Wielki - Opera Narodowa
  • Kolekcje
  • Statystyki
    • Statystyki osób
    • Statystyki spektakli
  • O projekcie
  • Wyszukiwarka

Carmen zamyka sezon operowy "Słowo Powszechne"

  • Autor

    Zuzanna Czajkowska

  • Tytuł czasopisma

    "Słowo Powszechne"
  • Tytuł

    Carmen zamyka sezon operowy
  • Data

    20.07.1967
  • Treść recenzji

    Nową realizację opery Bizeta powierzono wybitnym artystom ze słynnej Staatsoper w Berlinie, deklarującym zainteresowanie współczesnym teatrem operowy, traktowanym nie jako „fabryka snów”, lecz raczej „forum duchowe”. Trzeba od razu powiedzieć, że spektakl ten wzbudza pełny szacunek dla realizatorów, jest przedstawieniem dobrym, stworzonym wedle konsekwentnie potraktowanej koncepcji. Soliści wiele dopomogli realizatorom. Przede wszystkim warto było wystawić „Carmen", mając taką odtwórczynię partii tytułowej, jak Krystyna Szostek-Radkowa. Nieraz pisałam o pięknie i walorach jej głosu, o wielostronności śpiewaczki, która przecież odnosi sukcesy i w operze, i na estradzie koncertowej, interpretuje z powodzeniem muzykę dawną i współczesną. Szostek-Radkowej towarzyszył Wiesław Ochman i jako Don José on także ukazał interesującą, prawdziwą postać żołnierza-dezertera. Także i inne role nie budzą zastrzeżeń. / Dużo uroku dodał aktowi II taniec tak wytwornej pary artystów, jak Maria Krzyszkowska i Stanisław Szymański. Szczególne pochwały rezerwuję dla reżysera Erharda Fischera. Okazał się on nie tylko twórcą niewątpliwie wybitnego spektaklu, lecz zadbał i o solistów - i tu wypada wygłosić pochwałę dla roli MicaeIi ukazanej jako wdzięczna i ujmująca dziewczyna z ludu. Erhard Fischer ukazał „Carmen” jako widowisko realistyczne, ale niepozbawione poezji. Sprawnie operował tłumem, z wyjątkiem oddziału wojska, któremu przydałaby się większa sprawność fizyczna i sprężystość. / Nie podoba mi się jako całość scenografia Wilfrieda Werza. Imponuje wprawdzie rozbudowana, drewniana architektura dekoracji fabryki, rozłamanego mostu czy areny (drewnianej?) corridy, zdecydowanie zniechęca brzydota wiekszości kostiumów.

  • Inscenizacja (1)

    • Carmen
Drukuj Do góry strony
  • Strona główna
  • Repertuar

    • Sezon 2025/26
    • Kalendarium

    Bilety

    • Abonamenty
    • Zakup biletów
    • Regulamin 2024/25
    • Regulamin 2025/26
    • Regulamin promocji 21% 10 czerwca 2025
  • Teatr

    • Aktualności
    • Polski Balet Narodowy
    • Ludzie
    • Miejsce
    • Historia
    • Kulisy
    • VOD
    • Podcasty
    • Kontakt
  • Działalność

    • Edukacja
    • Galeria Opera
    • Muzeum Teatralne
    • Archiwum
    • Akademia Operowa
    • Konkurs Moniuszkowski
    • Butik
    • Wynajem kostiumów
    • Wynajem rekwizytów
  • Inne

    • Informacje dla widzów
    • Deklaracja dostępności
    • Mapa strony
    • Newsletter
    • Monitoring
    • Polityka prywatności / Cookies
    • Ochrona danych osobowych
    • Wejdź w obiektyw
    • Pasieka w Teatrze
  • Współpraca

    • Partnerzy i sponsorzy
    • Współpraca i wsparcie
    • Organizacja imprez
    • Ogłoszenia
    • Oferty pracy
    • Dla mediów
    • Zamówienia publiczne
    • Zamówienia na usługi społeczne
    • Biuletyn Informacji Publicznej
Logo Instagram

Teatr Wielki - Opera Narodowa, plac Teatralny 1, 00-950 Warszawa, skrytka pocztowa 59

Rezerwacja miejsc: +48 22 692 02 08 Centrala: +48 22 692 02 00 E-mail: office@teatrwielki.pl

Europejski Fundusz Rozwoju Regionalne