• Kontrast
      • Animacje: Wyłącz
      • Kontrast: A Domyślna wersja kolorystyczna A Czarny tekst na białym tle A Biały tekst na czarnym tle A Czarny tekst na żółtym tle A Żółty tekst na czarnym tle
      • Powiększ tekst: Ctrl plus
      • Pomniejsz tekst: Ctrl minus
      • Przywróć: Ctrl zero
  • Wybierz język angielski EN
Teatr Wielki - Opera Narodowa Teatr Wielki - Opera Narodowa
  • Kolekcje
  • Statystyki
    • Statystyki osób
    • Statystyki spektakli
  • O projekcie
  • Wyszukiwarka

Czerń, purpura i złoto "Tak i nie"

  • Autor

    Tadeusz Kijonka

  • Tytuł czasopisma

    "Tak i nie"
  • Tytuł

    Czerń, purpura i złoto
  • Data

    31.01.1986
  • Treść recenzji

    Warszawski „Makbet" nie do końca satysfakcjonuje pod względem przygotowania muzycznego, pomimo pełnej mobilizacji solistów i chóru, które brzmią dobrze, a gdzie trzeba - z oczekiwaną mocą. Inscenizator Marek Grzesiński stworzył na scenie wielkie, mroczne, monumentalne widowisko, fascynujące rozmachem i potęgą wizji. Tego napięcia, równie elektryzujących kulminacji, nie wydobył z partytury i orkiestry mimo wszystko Andrzej Straszyński. / Partia tytułowa „Makbeta” napisana jest na wielki, dramatyczny baryton. Głosem o takim wolumenie warszawski Teatr Wielki nie dysponuje (równie dramatycznym tenorem w partii Macduffa). Z tego faktu wynikają też określone konsekwencje dla koncepcji tytułowej postaci. Jerzy Artysz, śpiewak w pełni świadomy swoich środków, nie silił się na stworzenie demonicznej kreacji opartej na potędze głosu. Jego Makbet jest także wokalnie skupiony, monologi mają pogłębioną, liryczną koncentrację, bo jest on w większym stopniu ofiarą ironii losu i fatalizmu przepowiedni, niż demonem zbrodni. W tym sensie można mówić o Makbecie - człowieku bezsilnym i miotanym trwogą, bo takiego właśnie kreuje Artysz. / Największym atutem spektaklu są jego walory inscenizacyjne. Marek Grzesiński wespół z młodym scenografem Wiesławem Olko stworzyli niewątpliwie spektakl wywiedziony z ducha „szekspirowskiej” muzyki, jednocześnie porażający realnością wyobrażeń i symboliczną wymową potężnych, posępnych, materializujących się na pograniczu jawy i snu wizji. Znane, wyjątkowe możliwości techniczne stołecznej sceny zostały tu uruchomione z całą teatralną mocą. / Trzy kolory, które dominują na scenie, mają też nie tylko plastyczny, ale i symboliczny sens: czerń, purpura i złoto. Spektakl jest kolorystycznie jednorodny, a przy tym wizjonerski. Od pierwszej sceny obcujemy z tym, co stanowi o magii opery i jej teatralnej sugestywności. Choćby ten niesamowity desant tłumu czarownic, które w mgnieniu oka lądują na scenie — sabat jakiego w teatrze jeszcze chyba nie było.

  • Inscenizacja (1)

    • Macbeth
Drukuj Do góry strony
  • Strona główna
  • Repertuar

    • Sezon 2024/25
    • Kalendarium

    Bilety

    • Abonamenty
    • Zakup biletów
    • Regulamin 2024/25
  • Teatr

    • Aktualności
    • Polski Balet Narodowy
    • Ludzie
    • Miejsce
    • Historia
    • Kulisy
    • VOD
    • Podcasty
    • Kontakt
  • Działalność

    • Edukacja
    • Galeria Opera
    • Muzeum Teatralne
    • Archiwum
    • Akademia Operowa
    • Konkurs Moniuszkowski
    • Butik
    • Wynajem kostiumów
    • Wynajem rekwizytów
  • Inne

    • Informacje dla widzów
    • Deklaracja dostępności
    • Mapa strony
    • Newsletter
    • Monitoring
    • Polityka prywatności / Cookies
    • Ochrona danych osobowych
    • Wejdź w obiektyw
    • Pasieka w Teatrze
  • Współpraca

    • Partnerzy i sponsorzy
    • Współpraca i wsparcie
    • Organizacja imprez
    • Ogłoszenia
    • Oferty pracy
    • Dla mediów
    • Zamówienia publiczne
    • Zamówienia na usługi społeczne
    • Biuletyn Informacji Publicznej
Logo Instagram

Teatr Wielki - Opera Narodowa, plac Teatralny 1, 00-950 Warszawa, skrytka pocztowa 59

Rezerwacja miejsc: +48 22 692 02 08 Centrala: +48 22 692 02 00 E-mail: office@teatrwielki.pl

Europejski Fundusz Rozwoju Regionalne