• Kontrast
      • Animacje: Wyłącz
      • Kontrast: A Domyślna wersja kolorystyczna A Czarny tekst na białym tle A Biały tekst na czarnym tle A Czarny tekst na żółtym tle A Żółty tekst na czarnym tle
      • Powiększ tekst: Ctrl plus
      • Pomniejsz tekst: Ctrl minus
      • Przywróć: Ctrl zero
  • Wybierz język angielski EN
Teatr Wielki - Opera Narodowa Teatr Wielki - Opera Narodowa
  • Kolekcje
  • Statystyki
    • Statystyki osób
    • Statystyki spektakli
  • O projekcie
  • Wyszukiwarka

"Don Pasquale" w Operze Warszawskiej "Słowo Powszechne"

  • Autor

    M. Boruta

  • Tytuł czasopisma

    "Słowo Powszechne"
  • Tytuł

    "Don Pasquale" w Operze Warszawskiej
  • Data

    28.02.1961
  • Treść recenzji

    Po wojnie już cztery nasze teatry pokusiły się o wystawianie „Pasqualego”, ale żaden nie osiągnął tak efektownego sukcesu, jak obecnie Opera Warszawska. To, czego dokonał reżyser Aleksander Bardini, jest dowodem wielkiego talentu i kultury, jak również znawstwa zarówno teatru, jak i muzyki. / Przedstawił on bowiem na scenicznym podium pięciu aktorów, występujących, jak w commedii dell’arte, jako groteskowe figurynki, które powołuje do życia jedynie — muzyka. Wszystko, co czynią, czynią aż w przesadnej chwilami, łączności z muzyką. Dzięki temu otrzymaliśmy wycyzelowaną jedność tekstu, akcji i muzyki. Otrzymaliśmy na scenie ruchowe odbicie całej partytury. / Scenografia Teresy Roszkowskiej objawiła cały, znany nam już swój piękny styl, tylko, że zamiast Werony, ujrzeliśmy zagęszczony rządkami kamieniczek Rzym wieku XVIII, a pośrodku podium, na którym występują nakręcane przez Bardiniego, wspomniane już kukiełki. Muzyczne kierownictwo Jerzego Procnera było bardzo poprawne i nienaruszające ram stylu. Orkiestra sprawiała się dobrze, choć jeszcze troszkę za głośno. / Dla premierowej obsady solistów — chapeau bas! Norina Agnieszki Kossakowskiej dzielnie trzymała się stylu buffo, unikając operetkowych nałogów, które mogły ją wieść na niejakie pokuszenie. Dostojny a potężny Borys Bernarda Ładysza (rola tytułowa) cudownie przedzierzgnął się w utanecznionego, starszego amanta, Zdzisław Nikodem (Ernesto) trzymał się najbardziej groteskowo, a wyglądał jak Pierrot, ale rodzaju żeńskiego. Marian Woźniczko był zręcznym Malatestą. Pełnym wybitnie notarialnego wyrazu był Władysław Jurek. / To były poszczególne walory aktorskie. A wokalne? Tych, możemy pogratulować wszystkim solistom ogólnie, a Operze Warszawskiej jednego z najlepszych jej spektakli.

  • Inscenizacja (1)

    • Don Pasquale
Drukuj Do góry strony
  • Strona główna
  • Repertuar

    • Sezon 2024/25
    • Kalendarium

    Bilety

    • Abonamenty
    • Zakup biletów
    • Regulamin 2024/25
  • Teatr

    • Aktualności
    • Polski Balet Narodowy
    • Ludzie
    • Miejsce
    • Historia
    • Kulisy
    • VOD
    • Podcasty
    • Kontakt
  • Działalność

    • Edukacja
    • Galeria Opera
    • Muzeum Teatralne
    • Archiwum
    • Akademia Operowa
    • Konkurs Moniuszkowski
    • Butik
    • Wynajem kostiumów
    • Wynajem rekwizytów
  • Inne

    • Informacje dla widzów
    • Deklaracja dostępności
    • Mapa strony
    • Newsletter
    • Monitoring
    • Polityka prywatności / Cookies
    • Ochrona danych osobowych
    • Wejdź w obiektyw
    • Pasieka w Teatrze
  • Współpraca

    • Partnerzy i sponsorzy
    • Współpraca i wsparcie
    • Organizacja imprez
    • Ogłoszenia
    • Oferty pracy
    • Dla mediów
    • Zamówienia publiczne
    • Zamówienia na usługi społeczne
    • Biuletyn Informacji Publicznej
Logo Instagram

Teatr Wielki - Opera Narodowa, plac Teatralny 1, 00-950 Warszawa, skrytka pocztowa 59

Rezerwacja miejsc: +48 22 692 02 08 Centrala: +48 22 692 02 00 E-mail: office@teatrwielki.pl

Europejski Fundusz Rozwoju Regionalne