• Kontrast
      • Animacje: Wyłącz
      • Kontrast: A Domyślna wersja kolorystyczna A Czarny tekst na białym tle A Biały tekst na czarnym tle A Czarny tekst na żółtym tle A Żółty tekst na czarnym tle
      • Powiększ tekst: Ctrl plus
      • Pomniejsz tekst: Ctrl minus
      • Przywróć: Ctrl zero
  • Wybierz język angielski EN
Teatr Wielki - Opera Narodowa Teatr Wielki - Opera Narodowa
  • Kolekcje
  • Statystyki
    • Statystyki osób
    • Statystyki spektakli
  • O projekcie
  • Wyszukiwarka

Dwie opery Krzysztofa P. "Polityka"

  • Autor

    Jerzy Waldorff

  • Tytuł czasopisma

    "Polityka"
  • Tytuł

    Dwie opery Krzysztofa P.
  • Data

    08.10.1988
  • Treść recenzji

    W Teatrze Wielkim rzecz opracowało trzech artystów: muzycznie - Robert Satanowski, scenograficznie - Andrzej Majewski, reżyseria - gość z Belgii, Albert André Lheureux. Ja zaś nie pamiętam na tej scenie, od zarania mego życia, drugiej pozycji repertuarowej, w której ukazanie włożono by więcej trudu, przy zamęczeniu liczebniejszej falangi muzyków i techników, z równie fatalnym rezultatem. / Dekoracje Majewskiego byłyby zresztą piękne, gdyby reżyser najwymyślniejszym manewrowaniem nie psuł ich kształtu co chwilę. Czterdziestoletni pan Lheureux, poza działalnością teatralną parający się także organizowaniem imprez sportowych, mityngów politycznych i sesji jazzu oraz pop music, zobaczywszy nadzwyczajne możliwości majstrowania skomplikowaną maszynerią ogromnej sceny warszawskiej, zachował się, reżyserując „Maskę", jak psotny chłopak, co jeno myśli, którym by jeszcze figlem zadziwić otoczenie. / W bezustannie ostrym świetle, w dymach i ogniach, śpiewacy uganiali się po scenie krzycząc, głosy ich bowiem wzmacniała elektronika. Wokół nich, jak we śnie trapiącym przejedzone dziecko, jawiły się ze ścian, spod podłogi, na balkonach truposze, na stół od góry spływały koszmarne zjawy rodem z fantazji Hieronima Boscha, rozstępowały się boazerie renesansowej sali to na mały pejzaż z padającym śniegiem, to na jawiące się raptem organy, to znów migotały lustra, żeby pozwolić znikać różnym monstrom. / Potężną orkiestrę w kanale wzmocniono z boku dodatkową baterią perkusji, czemu - na wprost - z najwyższego balkonu towarzyszyła pohukliwie druga taka bateria, z dodatkiem instrumentów blaszanych. Ponadto chór, organy i jeśliby chcieć zrobić dynamiczny wykres brzmienia „Maski" w Warszawie, powstałaby linia prosta, wiodąca niemal bez przerwy na wysokości potrójnego forte. Kiedy spektakl długi bez antraktów na godzinę i czterdzieści minut dobiegł końca, sporo nawet młodszych słuchaczy opuszczało teatr ogłuszonych, jednak z miłym uczuciem, że ocalili przecież życie. Także ja, chociaż miałem w pamięci bombardowania Warszawy.

  • Inscenizacja (1)

    • Czarna maska
Drukuj Do góry strony
  • Strona główna
  • Repertuar

    • Sezon 2024/25
    • Kalendarium

    Bilety

    • Abonamenty
    • Zakup biletów
    • Regulamin 2024/25
    • Regulamin promocji 21% 10 czerwca 2025
  • Teatr

    • Aktualności
    • Polski Balet Narodowy
    • Ludzie
    • Miejsce
    • Historia
    • Kulisy
    • VOD
    • Podcasty
    • Kontakt
  • Działalność

    • Edukacja
    • Galeria Opera
    • Muzeum Teatralne
    • Archiwum
    • Akademia Operowa
    • Konkurs Moniuszkowski
    • Butik
    • Wynajem kostiumów
    • Wynajem rekwizytów
  • Inne

    • Informacje dla widzów
    • Deklaracja dostępności
    • Mapa strony
    • Newsletter
    • Monitoring
    • Polityka prywatności / Cookies
    • Ochrona danych osobowych
    • Wejdź w obiektyw
    • Pasieka w Teatrze
  • Współpraca

    • Partnerzy i sponsorzy
    • Współpraca i wsparcie
    • Organizacja imprez
    • Ogłoszenia
    • Oferty pracy
    • Dla mediów
    • Zamówienia publiczne
    • Zamówienia na usługi społeczne
    • Biuletyn Informacji Publicznej
Logo Instagram

Teatr Wielki - Opera Narodowa, plac Teatralny 1, 00-950 Warszawa, skrytka pocztowa 59

Rezerwacja miejsc: +48 22 692 02 08 Centrala: +48 22 692 02 00 E-mail: office@teatrwielki.pl

Europejski Fundusz Rozwoju Regionalne