• Kontrast
      • Animacje: Wyłącz
      • Kontrast: A Domyślna wersja kolorystyczna A Czarny tekst na białym tle A Biały tekst na czarnym tle A Czarny tekst na żółtym tle A Żółty tekst na czarnym tle
      • Powiększ tekst: Ctrl plus
      • Pomniejsz tekst: Ctrl minus
      • Przywróć: Ctrl zero
  • Wybierz język angielski EN
Teatr Wielki - Opera Narodowa Teatr Wielki - Opera Narodowa
  • Kolekcje
  • Statystyki
    • Statystyki osób
    • Statystyki spektakli
  • O projekcie
  • Wyszukiwarka

Dwie "Traviaty" "Ruch Muzyczny"

  • Autor

    Józef Kański

  • Tytuł czasopisma

    "Ruch Muzyczny"
  • Tytuł

    Dwie "Traviaty"
  • Data

    26.04.1987
  • Treść recenzji

    W warszawskim przedstawieniu reżyser Marek Grzesiński zapragnął - jak to sam przed premierą zapowiadał - ukazać wywiedziony z głośnej swego czasu powieści Dumasa-syna romans słynnej paryskiej kurtyzany i młodzieńca z wyższych sfer w całej jego obyczajowej ostrości, zaznaczając wyraziście kontrast pięknych lirycznych uczuć oraz tła, na jakim się rozwijają, przedstawiając środowisko, z jakiego wyszła tytułowa bohaterka opery i nie cofając się przy tym przed drastycznymi akcentami. Już pierwszy akt opery rozgrywać się miał nie w wytwornym pałacu Violetty (jak każe tradycja), ale zgoła w lupanarze... Jednakże rzeczywistość sceniczna okazała się wcale nie tak groźna, ani tym bardziej szokująca: lupanar, (którego charakter zaznacza jedynie czerwień całej scenerii) wygląda całkiem elegancko i przy odrobinie wyobraźni można go również potraktować jako nowobogacki, nieco krzykliwie urządzony salon, zaś Zdzisława Donat w tytułowej roli zachowuje się tak nobliwie i dystyngowanie, iż nikomu chyba przyjść nie może do głowy, by mogła mieć coś wspólnego ze środowiskiem osób uprawiających najstarszy zawód świata. Zresztą i jej goście występują w czarnych frakach, niczym na dyplomatycznym przyjęciu... Że zaś i dyrygujący przedstawieniem Zygmunt Latoszewski prowadził ów pierwszy akt „Traviaty” z wytworną powściągliwością, tedy pałacowo-salonowa atmosfera, czy ktoś tego chciał czy nie, została zachowana. / Niewątpliwa zaleta spektaklu to duże sceny zbiorowe w pierwszym akcie oraz w drugiej odsłonie aktu drugiego, z mnogością finezyjnych „ubocznych akcji", w dodatku na tle niezwykle efektownej oprawy scenograficznej. / Bardzo też ładnie i konsekwentnie poprowadzone zostały role głównych bohaterów.

  • Inscenizacja (1)

    • Traviata
Drukuj Do góry strony
  • Strona główna
  • Repertuar

    • Sezon 2024/25
    • Kalendarium

    Bilety

    • Abonamenty
    • Zakup biletów
    • Regulamin 2024/25
    • Regulamin promocji 21% 10 czerwca 2025
  • Teatr

    • Aktualności
    • Polski Balet Narodowy
    • Ludzie
    • Miejsce
    • Historia
    • Kulisy
    • VOD
    • Podcasty
    • Kontakt
  • Działalność

    • Edukacja
    • Galeria Opera
    • Muzeum Teatralne
    • Archiwum
    • Akademia Operowa
    • Konkurs Moniuszkowski
    • Butik
    • Wynajem kostiumów
    • Wynajem rekwizytów
  • Inne

    • Informacje dla widzów
    • Deklaracja dostępności
    • Mapa strony
    • Newsletter
    • Monitoring
    • Polityka prywatności / Cookies
    • Ochrona danych osobowych
    • Wejdź w obiektyw
    • Pasieka w Teatrze
  • Współpraca

    • Partnerzy i sponsorzy
    • Współpraca i wsparcie
    • Organizacja imprez
    • Ogłoszenia
    • Oferty pracy
    • Dla mediów
    • Zamówienia publiczne
    • Zamówienia na usługi społeczne
    • Biuletyn Informacji Publicznej
Logo Instagram

Teatr Wielki - Opera Narodowa, plac Teatralny 1, 00-950 Warszawa, skrytka pocztowa 59

Rezerwacja miejsc: +48 22 692 02 08 Centrala: +48 22 692 02 00 E-mail: office@teatrwielki.pl

Europejski Fundusz Rozwoju Regionalne