• Kontrast
      • Animacje: Wyłącz
      • Kontrast: A Domyślna wersja kolorystyczna A Czarny tekst na białym tle A Biały tekst na czarnym tle A Czarny tekst na żółtym tle A Żółty tekst na czarnym tle
      • Powiększ tekst: Ctrl plus
      • Pomniejsz tekst: Ctrl minus
      • Przywróć: Ctrl zero
  • Wybierz język angielski EN
Teatr Wielki - Opera Narodowa Teatr Wielki - Opera Narodowa
  • Kolekcje
  • Statystyki
    • Statystyki osób
    • Statystyki spektakli
  • O projekcie
  • Wyszukiwarka

Groteskowa "Historya" "Żołnierz Wolności"

  • Tytuł czasopisma

    "Żołnierz Wolności"
  • Tytuł

    Groteskowa "Historya"
  • Data

    04-05.1986
  • Treść recenzji

    Jeśli komuś z publiczności premierowej „Historyi o św. Katarzynie" nie dopisywał owego deszczowego 14 grudnia humor, miał świetną okazję, by powrócić do domu w nastroju zgoła odmiennym. „Historya" jest bowiem zabawą i groteską, lekkim, a przecież nie obrażającym niczyich uczuć, muzycznym żartem. W równej mierze bawiła się widownia i wykonawcy, realizatorzy, a i chyba sam Romuald Twardowski, który muzykę do „Dialogu na uroczystość św. Katarzyny, Panny i Męczenniczki", napisanego w 1694 roku przez Jana Pawła Ciechońskiego, potraktował z dużym dowcipem. (…) Oglądamy na Małej Scenie kolorowy teatr jarmarczny. Toteż jak na takie widowisko przystało Prologus — Andrzej Zagdański — w śpiewnych, ładnie wykonanych recytatywach opowiada o okrutnym cesarzu Maxencjuszu i mądrej, dobrej Katarzynie. To zaś, co opowiada, za chwilę jest przedstawiane. Ba, ale jak pysznie! Edmund Kossowski jako Cesarz — stary mistrz operowej sceny — znakomicie operował konwencją groteski, dając zarazem świadectwo świetnego głosu i aktorskich umiejętności. Krystyna Wysocka-Kochan to Katarzyna z XVII-wiecznego sztychu, wyśpiewująca swoją rolę czystym, silnym głosem, a w podwójnej kreacji Cesarzowej i Matki zachwycała kunsztem Anna Malewicz-Madey. W „Historyi" jest cała grupą zasłużonych, znanych śpiewaków — właściwie już nestorów naszej opery. (…) wszystko to w papuziej, bajkowej wręcz scenografii, równie zabawnej jak całe to widowisko. Szczególne brawa należą się za finał, w którym to, jak na jarmarczny teatr przystało, żegnają widzów „chóry anielskie".

  • Inscenizacja (1)

    • Historya o św. Katarzynie
Drukuj Do góry strony
  • Strona główna
  • Repertuar

    • Sezon 2024/25
    • Kalendarium

    Bilety

    • Abonamenty
    • Zakup biletów
    • Regulamin 2024/25
    • Regulamin promocji 21% 10 czerwca 2025
  • Teatr

    • Aktualności
    • Polski Balet Narodowy
    • Ludzie
    • Miejsce
    • Historia
    • Kulisy
    • VOD
    • Podcasty
    • Kontakt
  • Działalność

    • Edukacja
    • Galeria Opera
    • Muzeum Teatralne
    • Archiwum
    • Akademia Operowa
    • Konkurs Moniuszkowski
    • Butik
    • Wynajem kostiumów
    • Wynajem rekwizytów
  • Inne

    • Informacje dla widzów
    • Deklaracja dostępności
    • Mapa strony
    • Newsletter
    • Monitoring
    • Polityka prywatności / Cookies
    • Ochrona danych osobowych
    • Wejdź w obiektyw
    • Pasieka w Teatrze
  • Współpraca

    • Partnerzy i sponsorzy
    • Współpraca i wsparcie
    • Organizacja imprez
    • Ogłoszenia
    • Oferty pracy
    • Dla mediów
    • Zamówienia publiczne
    • Zamówienia na usługi społeczne
    • Biuletyn Informacji Publicznej
Logo Instagram

Teatr Wielki - Opera Narodowa, plac Teatralny 1, 00-950 Warszawa, skrytka pocztowa 59

Rezerwacja miejsc: +48 22 692 02 08 Centrala: +48 22 692 02 00 E-mail: office@teatrwielki.pl

Europejski Fundusz Rozwoju Regionalne