• Kontrast
      • Animacje: Wyłącz
      • Kontrast: A Domyślna wersja kolorystyczna A Czarny tekst na białym tle A Biały tekst na czarnym tle A Czarny tekst na żółtym tle A Żółty tekst na czarnym tle
      • Powiększ tekst: Ctrl plus
      • Pomniejsz tekst: Ctrl minus
      • Przywróć: Ctrl zero
  • Wybierz język angielski EN
Teatr Wielki - Opera Narodowa Teatr Wielki - Opera Narodowa
  • Kolekcje
  • Statystyki
    • Statystyki osób
    • Statystyki spektakli
  • O projekcie
  • Wyszukiwarka

"Halka" bez piętna "Express Wieczorny"

  • Autor

    Janusz Ekiert

  • Tytuł czasopisma

    "Express Wieczorny"
  • Tytuł

    "Halka" bez piętna
  • Data

    03.11.1975
  • Treść recenzji

    Przedstawienie otrzymało na premierze wielkie brawa, bo jest prawdziwym wydarzeniem artystycznym. Tę „Halkę" powinien każdy obejrzeć i zachować w pamięci. Jest w tym spektaklu głos Hanny Rumowskiej-Machnikowskiej stworzony do wielkich ról i wielkich scen, głos z barwą i konsystencją brzmienia, jaką trudno znaleźć. Jest niezniszczalne piękno śpiewu Bogdana Paprockiego, uroda barytonu Jana Czekaya, wdzięk i subtelność Barbary Nieman w partii Zofii, dobre postacie drugoplanowe, są pięknie brzmiące chóry i bardzo ładne tańce (choreografia — Witold Gruca). Kiedy słucham przy różnych okazjach Bogdana Paprockiego w partii Jontka, za każdym razem jestem pod wrażeniem tak głębokim, jakie dają tylko występy wielkich śpiewaków. / Orkiestra, po pokonaniu premierowej tremy w uwerturze, bez zarzutu trafiła w swoją rolę. Zawarta w jej partii bezpretensjonalna dramaturgia, odcienie nastrojów, temperament tańców zostały ukazane we właściwych proporcjach. Antoniemu Wicherkowi, który pokierował stroną muzyczną przedstawienia, udało się nawet więcej: przy największej dyskrecji brzmienia zaznaczyć plastycznie piękno drugoplanowych wątków instrumentalnych i najrozmaitszych szczegółów, które często giną. / Ta partytura, wymiętoszona w ręku tylu dyrygentów i reżyserów, trysnęła w nowym wcieleniu scenicznym soczystą świeżością. „Halka" w reżyserii Marii Fołtyn, z podwyższonym napięciem dramatycznym niektórych scen, z uwypukleniem gwałtowności charakterów, z pogłębieniem psychologicznym w zakończeniu (gdy Jontek wydziera Januszowi z rąk chustę Halki), z logicznym wprowadzeniem Halki na scenę w arii Jontka „Szumią Jodły", ma posmak rewelacji. Niedopowiedziana rola Dziemby, który pokazuje się jak cień Janusza, by go obserwować w milczeniu z oddali, wprowadza nowy, intrygujący odcień nastroju. / Mistrzem nastroju jest przede wszystkim Andrzej Majewski w swojej scenografii, która oprócz tego nie przestaje być najzwyczajniej ogromnie pociągająca dla oczu.

  • Inscenizacja (1)

    • Halka
Drukuj Do góry strony
  • Strona główna
  • Repertuar

    • Sezon 2024/25
    • Kalendarium

    Bilety

    • Abonamenty
    • Zakup biletów
    • Regulamin 2024/25
    • Regulamin promocji 21% 10 czerwca 2025
  • Teatr

    • Aktualności
    • Polski Balet Narodowy
    • Ludzie
    • Miejsce
    • Historia
    • Kulisy
    • VOD
    • Podcasty
    • Kontakt
  • Działalność

    • Edukacja
    • Galeria Opera
    • Muzeum Teatralne
    • Archiwum
    • Akademia Operowa
    • Konkurs Moniuszkowski
    • Butik
    • Wynajem kostiumów
    • Wynajem rekwizytów
  • Inne

    • Informacje dla widzów
    • Deklaracja dostępności
    • Mapa strony
    • Newsletter
    • Monitoring
    • Polityka prywatności / Cookies
    • Ochrona danych osobowych
    • Wejdź w obiektyw
    • Pasieka w Teatrze
  • Współpraca

    • Partnerzy i sponsorzy
    • Współpraca i wsparcie
    • Organizacja imprez
    • Ogłoszenia
    • Oferty pracy
    • Dla mediów
    • Zamówienia publiczne
    • Zamówienia na usługi społeczne
    • Biuletyn Informacji Publicznej
Logo Instagram

Teatr Wielki - Opera Narodowa, plac Teatralny 1, 00-950 Warszawa, skrytka pocztowa 59

Rezerwacja miejsc: +48 22 692 02 08 Centrala: +48 22 692 02 00 E-mail: office@teatrwielki.pl

Europejski Fundusz Rozwoju Regionalne