• Kontrast
      • Animacje: Wyłącz
      • Kontrast: A Domyślna wersja kolorystyczna A Czarny tekst na białym tle A Biały tekst na czarnym tle A Czarny tekst na żółtym tle A Żółty tekst na czarnym tle
      • Powiększ tekst: Ctrl plus
      • Pomniejsz tekst: Ctrl minus
      • Przywróć: Ctrl zero
  • Wybierz język angielski EN
Teatr Wielki - Opera Narodowa Teatr Wielki - Opera Narodowa
  • Kolekcje
  • Statystyki
    • Statystyki osób
    • Statystyki spektakli
  • O projekcie
  • Wyszukiwarka

"Halka" na scenie Opery Warszawskiej "Trybuna Ludu"

  • Autor

    I. R.

  • Tytuł czasopisma

    "Trybuna Ludu"
  • Tytuł

    "Halka" na scenie Opery Warszawskiej
  • Data

    27.08.1953
  • Treść recenzji

    Wystawienie „Halki" w przebudowanej Operze Warszawskiej jest wydarzeniem w naszym życiu muzycznym i należy bezsprzecznie do najciekawszych powojennych premier operowych. Stało się to przede wszystkim dzięki nowatorskiej, odkrywczej inscenizacji i reżyserii Leona Schillera. / Wartość nowo wystawionej „Halki” polega na wydobyciu postępowych akcentów, i ludzkiej treści libretta — oraz na przełamaniu „sztampy operowej” i stworzeniu realistycznego, teatralnego przedstawienia. / Schiller, wyciągając słuszne wnioski z nieudanego eksperymentu z „Hrabiną”, poszedł po linii bezwzględnej wierności wobec libretta, nie czyniąc w nim żadnych zmian — lecz wydobywając jego postępowy sens przez właściwe rozwiązanie poszczególnych sytuacji scenicznych. / Losy Halki są ciężkim oskarżeniem moralności szlacheckiej i ukazują jaskrawo przepaść dzielącą szlachtę i ciemiężony przez nią lud. / Konflikt pomiędzy dwoma światami: szlacheckim i chłopskim wydobył Schiller w całej pełni. / Uderza również — przy całej ostrości spojrzenia i demaskatorskiej pasji inscenizacji, jej umiar i dyskrecja oraz wnikliwy sposób rozwiązania wszystkich sytuacji scenicznych, z wydobyciem ich właściwego sensu. / Przykład: polonez w akcie pierwszym. W dotychczasowych inscenizacjach poloneza tańczyli i śpiewali goście Stolnika. W inscenizacji Schillera — tańczą goście, ale śpiewają szaraki i służba — i w świetnym dramaturgicznym skrócie widzimy nie tylko socjalną pozycję Stolnika, lecz również wzajemny stosunek karmazynów i szaraków. / Bardzo trafnie potraktował Schiller postać Janusza. Janusz jest tu nieodrodnym synem swej klasy — jest słabym i marnym człowiekiem — ale interesującym mężczyzną. Taka interpretacja postaci Janusza nie tylko nie osłabia konfliktu, lecz przeciwnie, pogłębia go, tłumacząc tragizm losów Halki warunkami społecznymi, a nie wolą złych jednostek. / Jednym z największych walorów przedstawienia jest zgodność poszczególnych rozwiązań dramaturgicznych z treścią muzyczną. Strona muzyczna „Halki”, przygotowana zresztą bardzo starannie przez Zygmunta Latoszewskiego, nie dorównuje jednak poziomowi inscenizacji dramatycznej. / Orkiestra wydobyła emocjonalność moniuszkowskiej muzyki — i najważniejsze — nie miała charakteru „wielkiego akompaniatora”, lecz stała się zasadniczym środkiem wyrażenia treści muzycznej dzieła. Brak jednak było precyzji w utrzymaniu równowagi pomiędzy zespołem solistów a orkiestrą. / Chóry pod kierownictwem Nawrota brzmiały ładnie i czysto. / Z całego, 23-osobowego zespołu solistów (każda partia ma kilkakrotną obsadę) na czoło wysuwa się Maria Fołtyn w roli Halki. Fołtynówna dysponuje pięknym i świetnie postawionym sopranem dramatycznym — jest przy tym śpiewaczką o wielkiej kulturze i muzykalności. Uderza szczególnie jej pełna ekspresji interpretacja tekstu muzycznego, a także rzetelny wysiłek aktorski. Jadwiga Dzikówna jest niewątpliwie dobrą śpiewaczką i zdolną (w sensie operowym) aktorką. Ale jak na Halkę ma zbyt liryczną barwę głosu. / Wybitnym osiągnięciem przedstawienia jest Janusz Sergiusza Adamczewskiego. Piękny głos, ładne subtelne frazowanie, muzykalność i nienaganna dykcja, a także duże zdolności aktorskie stawiają Adamczewskiego w rzędzie najwybitniejszych naszych śpiewaków operowych. Dobrze też wypadli pozostali odtwórcy partii Janusza — Kulesza i Wojtan. / Z dwóch Jontków — lepszy jest Arno. Finze góruje nad nim co prawda jakością materiału głosowego oraz umiejętnościami technicznymi, lecz Arno przewyższa go trafnością interpretacji muzycznej — a przede wszystkim aktorskim od tworzeniem roli. / Z wykonawców partii Stolnika najlepszy był Bernard Ładysz. / Krystyna Brenoczy jako Zofia śpiewała ładnie i miała dużo wdzięku! / Balet stanowi bardzo mocną stronę przedstawienia. Doskonałe są zwłaszcza tańce góralskie w akcie III. Zarzucono im „zbyt luźną kompozycję”. Zarzut z gruntu niesłuszny. Właśnie cała odkrywczość polega na realistycznym wkomponowaniu tej sceny w tok akcji. / „Halka” otrzymała piękną oprawę plastyczną. Realistyczne dekoracje Kosińskiego doskonale wydobywają nastrój opery. Kostiumy Cybulskiego ładne i stylowe. / W sumie — interesujące, nowatorskie przedstawienie, będące niewątpliwie największym powojennym osiągnięciem Opery Warszawskiej.

  • Inscenizacja (1)

    • Halka
Drukuj Do góry strony
  • Strona główna
  • Repertuar

    • Sezon 2024/25
    • Kalendarium

    Bilety

    • Abonamenty
    • Zakup biletów
    • Regulamin 2024/25
    • Regulamin 2025/26
    • Regulamin promocji 21% 10 czerwca 2025
  • Teatr

    • Aktualności
    • Polski Balet Narodowy
    • Ludzie
    • Miejsce
    • Historia
    • Kulisy
    • VOD
    • Podcasty
    • Kontakt
  • Działalność

    • Edukacja
    • Galeria Opera
    • Muzeum Teatralne
    • Archiwum
    • Akademia Operowa
    • Konkurs Moniuszkowski
    • Butik
    • Wynajem kostiumów
    • Wynajem rekwizytów
  • Inne

    • Informacje dla widzów
    • Deklaracja dostępności
    • Mapa strony
    • Newsletter
    • Monitoring
    • Polityka prywatności / Cookies
    • Ochrona danych osobowych
    • Wejdź w obiektyw
    • Pasieka w Teatrze
  • Współpraca

    • Partnerzy i sponsorzy
    • Współpraca i wsparcie
    • Organizacja imprez
    • Ogłoszenia
    • Oferty pracy
    • Dla mediów
    • Zamówienia publiczne
    • Zamówienia na usługi społeczne
    • Biuletyn Informacji Publicznej
Logo Instagram

Teatr Wielki - Opera Narodowa, plac Teatralny 1, 00-950 Warszawa, skrytka pocztowa 59

Rezerwacja miejsc: +48 22 692 02 08 Centrala: +48 22 692 02 00 E-mail: office@teatrwielki.pl

Europejski Fundusz Rozwoju Regionalne