• Kontrast
      • Animacje: Wyłącz
      • Kontrast: A Domyślna wersja kolorystyczna A Czarny tekst na białym tle A Biały tekst na czarnym tle A Czarny tekst na żółtym tle A Żółty tekst na czarnym tle
      • Powiększ tekst: Ctrl plus
      • Pomniejsz tekst: Ctrl minus
      • Przywróć: Ctrl zero
  • Wybierz język angielski EN
Teatr Wielki - Opera Narodowa Teatr Wielki - Opera Narodowa
  • Kolekcje
  • Statystyki
    • Statystyki osób
    • Statystyki spektakli
  • O projekcie
  • Wyszukiwarka

Halka "Ruch Muzyczny"

  • Autor

    Zygmunt Mycielski

  • Tytuł czasopisma

    "Ruch Muzyczny"
  • Tytuł

    Halka
  • Data

    07.12.1975
  • Treść recenzji

    Oglądam kolejną, wielką i znakomitą inscenizację „Halki" w Teatrze Wielkim. Ale nie myślę o tych, którzy nam to piękne przedstawienie pokazali. Chcę słyszeć „Halkę" na nowo. / Czy jednak można słyszeć „Halkę" na nowo? Może chodzi tu o coś innego? O artystyczną, społeczną, czy narodową rolę tego dzieła? / Robimy z niego wielki spektakl. Tłumy szlachty z malowanymi pasami na dworze Stolnika tańczą wielkiego poloneza i jedynego w literaturze mazura, tłumy ludu, wyimaginowanych przez Moniuszkę górali, tworzą stary polski duet dworu i wsi. (...) Uderza mnie najbardziej ten stary, polski amalgamat szlachecko-chłopski, tematyka, sceneria i swojskość, tak powszechna w naszej sztuce. (...) Mamy taką „Halkę", jaka mogła się urodzić pod koniec lat czterdziestych ubiegłego wieku, na osi Wilno-Warszawa. Ominęły ją „wichry dziejowe", tak jak omijały nas walki religijne i wojny domowe - pozostała zachwycająca melodyjność, jedyna, bogata, dorównująca inwencją największym mistrzom. / W jakim jednak stopniu będzie „Halka" nadal przedstawieniem OGROMNYM, w ogromnym Teatrze Narodowym? Z tłumami chórzystów i tancerzy, na tle ogromnych drzew, gór i zamkowych tarasów? Przedstawieniem monumentalnym, gdy — przy wszystkich jej scenach zbiorowych - wydaje mi się często dziełem raczej kameralnym? (...) Melodia Moniuszki zatrzymuje czas. „Halka" poszerza naszą wrażliwość, Moniuszko operuje bowiem bardzo szlachetnym kruszcem i zwrotami, w których jest pełno muzyki. (...) Tak sobie myślałem, wychodząc z „Halki" — której, rzeczywiście — nie wystawiono dotąd w Operze paryskiej. Co kraj to obyczaj!

  • Inscenizacja (1)

    • Halka
Drukuj Do góry strony
  • Strona główna
  • Repertuar

    • Sezon 2024/25
    • Kalendarium

    Bilety

    • Abonamenty
    • Zakup biletów
    • Regulamin 2024/25
    • Regulamin promocji 21% 10 czerwca 2025
  • Teatr

    • Aktualności
    • Polski Balet Narodowy
    • Ludzie
    • Miejsce
    • Historia
    • Kulisy
    • VOD
    • Podcasty
    • Kontakt
  • Działalność

    • Edukacja
    • Galeria Opera
    • Muzeum Teatralne
    • Archiwum
    • Akademia Operowa
    • Konkurs Moniuszkowski
    • Butik
    • Wynajem kostiumów
    • Wynajem rekwizytów
  • Inne

    • Informacje dla widzów
    • Deklaracja dostępności
    • Mapa strony
    • Newsletter
    • Monitoring
    • Polityka prywatności / Cookies
    • Ochrona danych osobowych
    • Wejdź w obiektyw
    • Pasieka w Teatrze
  • Współpraca

    • Partnerzy i sponsorzy
    • Współpraca i wsparcie
    • Organizacja imprez
    • Ogłoszenia
    • Oferty pracy
    • Dla mediów
    • Zamówienia publiczne
    • Zamówienia na usługi społeczne
    • Biuletyn Informacji Publicznej
Logo Instagram

Teatr Wielki - Opera Narodowa, plac Teatralny 1, 00-950 Warszawa, skrytka pocztowa 59

Rezerwacja miejsc: +48 22 692 02 08 Centrala: +48 22 692 02 00 E-mail: office@teatrwielki.pl

Europejski Fundusz Rozwoju Regionalne