• Kontrast
      • Animacje: Wyłącz
      • Kontrast: A Domyślna wersja kolorystyczna A Czarny tekst na białym tle A Biały tekst na czarnym tle A Czarny tekst na żółtym tle A Żółty tekst na czarnym tle
      • Powiększ tekst: Ctrl plus
      • Pomniejsz tekst: Ctrl minus
      • Przywróć: Ctrl zero
  • Wybierz język angielski EN
Teatr Wielki - Opera Narodowa Teatr Wielki - Opera Narodowa
  • Kolekcje
  • Statystyki
    • Statystyki osób
    • Statystyki spektakli
  • O projekcie
  • Wyszukiwarka

"Holender" w Warszawie "Ruch Muzyczny"

  • Autor

    Józef Kański

  • Tytuł czasopisma

    "Ruch Muzyczny"
  • Tytuł

    "Holender" w Warszawie
  • Data

    31.05.1981
  • Treść recenzji

    Interesującą, tajemniczą i po trosze niesamowitą postać Holendra stworzył Jerzy Artysz, który ponadto budził uznanie kulturą interpretacji. / Swego rodzaju rewelacją stał się natomiast występujący w tej roli w drugiej obsadzie, obdarzony wspaniałym materiałem głosowym debiutant na stołecznej scenie, Bronisław Pekowski z bydgoskiego Teatru Muzycznego; wolno mieć nadzieję, że z artysty tego wyrośnie nam niebawem autentyczny wagnerowski bas-baryton. Partnerka jego w tej obsadzie, Barbara Zagórzanka, nie rozporządza oczywiście głosem o wagnerowskim typie, jest to jednak głos tak dźwięczny i nośny, tak krystalicznie czysty i pięknie prowadzony, że partii Senty w jej wykonaniu słuchało się ze szczerą satysfakcją, nie odczuwając żadnego niedosytu. / W myśl koncepcji Fischera cała historia z potępionym żeglarzem, któremu wierna miłość kobiety przynieść ma wybawienie, rozgrywa się jedynie w wybujałej imaginacji Senty. / Poszedł ponadto reżyser z modnym ostatnio prądem, każącym przenosić akcję Wagnerowskich oper i dramatów w całości lub częściowo do epoki, w której działał kompozytor, a więc do epoki pary, elektryczności i rozwijającego się kapitalizmu. / Stąd też m.in. Daland z norweskiego żeglarza stał się, jak już wspominaliśmy, zamożnym a chciwym kupcem czy fabrykantem, ciepłe wnętrze jego domu z prządkami przy kołowrotkach przekształciło się w dość obskurną halę w zakładzie powroźniczym, gdzie nie wiadomo dlaczego przebywa Senta i jej piastunka Mary, jeżdżąca nb. z groteskową szybkością na inwalidzkim wózku, zaś marynarską pijatykę w trzecim akcie oświetla girlanda żarówek.

  • Inscenizacja (1)

    • Holender tułacz
Drukuj Do góry strony
  • Strona główna
  • Repertuar

    • Sezon 2024/25
    • Kalendarium

    Bilety

    • Abonamenty
    • Zakup biletów
    • Regulamin 2024/25
    • Regulamin promocji 21% 10 czerwca 2025
  • Teatr

    • Aktualności
    • Polski Balet Narodowy
    • Ludzie
    • Miejsce
    • Historia
    • Kulisy
    • VOD
    • Podcasty
    • Kontakt
  • Działalność

    • Edukacja
    • Galeria Opera
    • Muzeum Teatralne
    • Archiwum
    • Akademia Operowa
    • Konkurs Moniuszkowski
    • Butik
    • Wynajem kostiumów
    • Wynajem rekwizytów
  • Inne

    • Informacje dla widzów
    • Deklaracja dostępności
    • Mapa strony
    • Newsletter
    • Monitoring
    • Polityka prywatności / Cookies
    • Ochrona danych osobowych
    • Wejdź w obiektyw
    • Pasieka w Teatrze
  • Współpraca

    • Partnerzy i sponsorzy
    • Współpraca i wsparcie
    • Organizacja imprez
    • Ogłoszenia
    • Oferty pracy
    • Dla mediów
    • Zamówienia publiczne
    • Zamówienia na usługi społeczne
    • Biuletyn Informacji Publicznej
Logo Instagram

Teatr Wielki - Opera Narodowa, plac Teatralny 1, 00-950 Warszawa, skrytka pocztowa 59

Rezerwacja miejsc: +48 22 692 02 08 Centrala: +48 22 692 02 00 E-mail: office@teatrwielki.pl

Europejski Fundusz Rozwoju Regionalne