• Kontrast
      • Animacje: Wyłącz
      • Kontrast: A Domyślna wersja kolorystyczna A Czarny tekst na białym tle A Biały tekst na czarnym tle A Czarny tekst na żółtym tle A Żółty tekst na czarnym tle
      • Powiększ tekst: Ctrl plus
      • Pomniejsz tekst: Ctrl minus
      • Przywróć: Ctrl zero
  • Wybierz język angielski EN
Teatr Wielki - Opera Narodowa Teatr Wielki - Opera Narodowa
  • Kolekcje
  • Statystyki
    • Statystyki osób
    • Statystyki spektakli
  • O projekcie
  • Wyszukiwarka

Hrabiny i manekiny "Express Wieczorny"

  • Autor

    Janusz Ekiert

  • Tytuł czasopisma

    "Express Wieczorny"
  • Tytuł

    Hrabiny i manekiny
  • Data

    28.10.1982
  • Treść recenzji

    Prawdziwym sukcesem współczesnej opery są „Manekiny" Zbigniewa Rudzińskiego (wg fragmentów „Manekinów" i „Traktatu o manekinach" Schulza). Głównym bohaterem dzieła jest ciężkawa, surrealistyczna atmosfera. Brudny i duszny pokoik starego, małomiasteczkowego krawca żydowskiego w latach międzywojennych, z kolekcją zapachów w domyśle, od których może mącić się w głowie, widmowe postaci, ludzie, którzy wyglądają jak manekiny i manekiny podobne do ludzi. / Ciasna przestrzeń zatłoczona urojeniami starego Jakuba (Jerzy Artysz), manekiny krawieckie pomieszane z figurami, które wypełzają z fantazji bohatera, z ciemnych kątów i szaf, postaci realne ocierające się o fantomy wyobraźni (Adela i Magda Wang — Ewa Gawrońska, Edzio Kaleka — Dariusz Walendowski). / Amplifikatorem tego nastroju jest muzyka Zbigniewa Rudzińskiego. Jej konstrukcja, narracja i charakter też mają coś z surrealistycznego pejzażu swobodnie rozrzuconych, sugestywnych rekwizytów. / Gra zaledwie 7-osobowy zespół instrumentalny. Wszystko jednak podlega zasadzie: minimum materiału dźwiękowego, maksimum efektu. Jest to zasada odwrotnie proporcjonalna do marzenia starego Jakuba, który — porównując wartość osobowości i ciała swoich szwaczek Poldy i Pauliny — głaszcze ich kształty i szepcze: więcej formy, mniej treści (Jolanta Witkowska i Katarzyna Klejne). Zwykłe uderzenie w kocioł, samotne pasmo brzmieniowe, wyizolowane narastanie jednego brzmienia, uparte ostinato jest tak dobrane i wkomponowane, że ma dużą siłę wyrazu. / Teatr i muzyka stwarzają tu ten sam rodzaj, charakter, posmak surrealistycznej atmosfery, w której opera współczesna czuje się tak dobrze.

  • Inscenizacja (1)

    • Manekiny
Drukuj Do góry strony
  • Strona główna
  • Repertuar

    • Sezon 2024/25
    • Kalendarium

    Bilety

    • Abonamenty
    • Zakup biletów
    • Regulamin 2024/25
    • Regulamin promocji 21% 10 czerwca 2025
  • Teatr

    • Aktualności
    • Polski Balet Narodowy
    • Ludzie
    • Miejsce
    • Historia
    • Kulisy
    • VOD
    • Podcasty
    • Kontakt
  • Działalność

    • Edukacja
    • Galeria Opera
    • Muzeum Teatralne
    • Archiwum
    • Akademia Operowa
    • Konkurs Moniuszkowski
    • Butik
    • Wynajem kostiumów
    • Wynajem rekwizytów
  • Inne

    • Informacje dla widzów
    • Deklaracja dostępności
    • Mapa strony
    • Newsletter
    • Monitoring
    • Polityka prywatności / Cookies
    • Ochrona danych osobowych
    • Wejdź w obiektyw
    • Pasieka w Teatrze
  • Współpraca

    • Partnerzy i sponsorzy
    • Współpraca i wsparcie
    • Organizacja imprez
    • Ogłoszenia
    • Oferty pracy
    • Dla mediów
    • Zamówienia publiczne
    • Zamówienia na usługi społeczne
    • Biuletyn Informacji Publicznej
Logo Instagram

Teatr Wielki - Opera Narodowa, plac Teatralny 1, 00-950 Warszawa, skrytka pocztowa 59

Rezerwacja miejsc: +48 22 692 02 08 Centrala: +48 22 692 02 00 E-mail: office@teatrwielki.pl

Europejski Fundusz Rozwoju Regionalne