• Kontrast
      • Animacje: Wyłącz
      • Kontrast: A Domyślna wersja kolorystyczna A Czarny tekst na białym tle A Biały tekst na czarnym tle A Czarny tekst na żółtym tle A Żółty tekst na czarnym tle
      • Powiększ tekst: Ctrl plus
      • Pomniejsz tekst: Ctrl minus
      • Przywróć: Ctrl zero
  • Wybierz język angielski EN
Teatr Wielki - Opera Narodowa Teatr Wielki - Opera Narodowa
  • Kolekcje
  • Statystyki
    • Statystyki osób
    • Statystyki spektakli
  • O projekcie
  • Wyszukiwarka

Inauguracyjne premiery "Słowo Powszechne"

  • Tytuł czasopisma

    "Słowo Powszechne"
  • Tytuł

    Inauguracyjne premiery
  • Data

    04-05.12.1965
  • Treść recenzji

    Zbyt świeże są jeszcze „pozaartystyczne" przeżycia i wzruszenia związane z otwarciem Teatru Wielkiego, by ocenę czterech inauguracyjnych premier odizolować od emocjonalnego kontekstu. Spróbujmy jednak spojrzeć na te premiery tak, jakbyśmy je oglądali w wieloletniej siedzibie Opery Warszawskiej — w „Romie", jako „dzień powszedni" tej artystycznej placówki. / Zestaw repertuaru inaugurującego działalność „pałacu operowego” na pl. Teatralnym wydaje się bardzo trafny, jest bowiem w jakiś sposób reprezentatywny dla polskiej twórczości operowej w jej historycznym przekroju. Repertuar ten postawił też przed wykonawcami bardzo różnorodne zadania, które pozwoliły sprawdzić cały zespół operowy Teatru Wielkiego, ukazując jednocześnie te wszystkie możliwości inscenizacyjno-techniczne, jakie stwarza nowo otwarta placówka. / O muzycznym i scenicznym kształcie poszczególnych dzieł zadecydowała nie tylko wspomniana już różnorodność gatunków tych dzieł, indywidualność ich twórców, lecz również artystyczna osobowość ich realizatorów — dyrygentów, scenografów, reżyserów, choreografów, w mniejszym stopniu solistów. / Wydaje się, że przypadająca właśnie w okresie otwarcia Teatru Wielkiego setna rocznica premiery „Strasznego dworu" zadecydowała o wysunięciu go na czoło repertuaru. I jeśli mimo odświętnego nastroju i klimatu zbiorowego wzruszenia nastrój widowni był daleki od entuzjazmu, to zadecydowała o tym chyba odbiegająca od inscenizacyjnych tradycji tej opery koncepcja reżyserska przedstawienia, w której nie doszły w pełni do głosu — ani w interpretacji wokalnej, ani aktorskiej (z wyjątkiem Cześnikowej Brun-Barańskiej) tkwiące i w muzyce i w libretcie elementy opery-buffo, zadecydowała dostojna celebra.

  • Inscenizacja (1)

    • Straszny dwór
Drukuj Do góry strony
  • Strona główna
  • Repertuar

    • Sezon 2024/25
    • Kalendarium

    Bilety

    • Abonamenty
    • Zakup biletów
    • Regulamin 2024/25
  • Teatr

    • Aktualności
    • Polski Balet Narodowy
    • Ludzie
    • Miejsce
    • Historia
    • Kulisy
    • VOD
    • Podcasty
    • Kontakt
  • Działalność

    • Edukacja
    • Galeria Opera
    • Muzeum Teatralne
    • Archiwum
    • Akademia Operowa
    • Konkurs Moniuszkowski
    • Butik
    • Wynajem kostiumów
    • Wynajem rekwizytów
  • Inne

    • Informacje dla widzów
    • Deklaracja dostępności
    • Mapa strony
    • Newsletter
    • Monitoring
    • Polityka prywatności / Cookies
    • Ochrona danych osobowych
    • Wejdź w obiektyw
    • Pasieka w Teatrze
  • Współpraca

    • Partnerzy i sponsorzy
    • Współpraca i wsparcie
    • Organizacja imprez
    • Ogłoszenia
    • Oferty pracy
    • Dla mediów
    • Zamówienia publiczne
    • Zamówienia na usługi społeczne
    • Biuletyn Informacji Publicznej
Logo Instagram

Teatr Wielki - Opera Narodowa, plac Teatralny 1, 00-950 Warszawa, skrytka pocztowa 59

Rezerwacja miejsc: +48 22 692 02 08 Centrala: +48 22 692 02 00 E-mail: office@teatrwielki.pl

Europejski Fundusz Rozwoju Regionalne