• Kontrast
      • Animacje: Wyłącz
      • Kontrast: A Domyślna wersja kolorystyczna A Czarny tekst na białym tle A Biały tekst na czarnym tle A Czarny tekst na żółtym tle A Żółty tekst na czarnym tle
      • Powiększ tekst: Ctrl plus
      • Pomniejsz tekst: Ctrl minus
      • Przywróć: Ctrl zero
  • Wybierz język angielski EN
Teatr Wielki - Opera Narodowa Teatr Wielki - Opera Narodowa
  • Kolekcje
  • Statystyki
    • Statystyki osób
    • Statystyki spektakli
  • O projekcie
  • Wyszukiwarka

Magia teatru "Rzeczpospolita"

  • Autor

    Jacek Marczyński

  • Tytuł czasopisma

    "Rzeczpospolita"
  • Tytuł

    Magia teatru
  • Data

    05-06.12.1987
  • Treść recenzji

    Najnowszy utwór Joanny Bruzdowicz jest w gruncie rzeczy kameralnym dramatem, rozpisanym na pięciu solistów i chór dziecięcy, niewielki zespół instrumentalny oraz muzykę z taśmy. Z prozy Jerzego Andrzejewskiego, która była wydarzeniem literackim w pierwszych latach sześćdziesiątych, kompozytorka wespół z Jerzym Lisowskim wykroiła libretto o spójnej wewnętrznej dramaturgii. Motywem wiążącym jest przemarsz krucjaty dziecięcej, osią dramaturgiczną spowiedź jej uczestników ujawniająca ludzkie dramaty i namiętności. Ale w tak pomyślanym libretcie najważniejsze pozostaje nadal słowo. I Joanna Bruzdowicz już jako kompozytorka czyni wszystko, by ono budowało nastrój dramatu. Stosuje na przykład bogatą skalę środków wokalnych - od recytatywu poprzez krzyk i szept aż do wokalizy, wszystkie one jednak mają służyć właściwej interpretacji słowa. / Ten kameralny utwór zyskał w Teatrze Wielkim w Warszawie bardzo oryginalny kształt sceniczny. Umowność sytuacji łączy się tu z bogactwem pomysłów. Widzowie zasiadający na obrotowej scenie mają przed oczami całą maszynerię teatralną odzierającą ich z iluzji, ale kiedy rozpoczynają wędrówkę wraz z dziećmi muszą się poddać wizjom inscenizatora. Jest to z jednej strony wyprawa w świat przeszły, z drugiej jakoby wędrówka w głąb człowieka, w jego intymne myśli i uczucia. / Marek Grzesiński jako wykreował świat, w którym umowność zaproponowanych konwencji nakłada się na niesłychaną intensywność przeżyć, jakich spektakl dostarcza odbiorcy. Jest to teatr, w którym muzyka i słowo tworzą tylko część świata, nie istniejąc bez tańca, ruchu i gestu; teatr totalny, spójna jedność wszystkich działań scenicznych. Dobrze zrozumieli te intencje reżysera i artyści śpiewacy, i młodzi tancerze ze szkoły baletowej przygotowani przez Zofię Rudnicką, i Harcerski Chór Dziecięcy znakomicie prowadzony przez Sabinę Włodarską. / Ten spektakl trzeba zobaczyć, bo jest to propozycja pewnej nowej formy teatralnej, wywodzącej się przecież z opery, ale wychodząca daleko poza jej tradycyjne ramy.

  • Inscenizacja (1)

    • Bramy raju
Drukuj Do góry strony
  • Strona główna
  • Repertuar

    • Sezon 2024/25
    • Kalendarium

    Bilety

    • Abonamenty
    • Zakup biletów
    • Regulamin 2024/25
  • Teatr

    • Aktualności
    • Polski Balet Narodowy
    • Ludzie
    • Miejsce
    • Historia
    • Kulisy
    • VOD
    • Podcasty
    • Kontakt
  • Działalność

    • Edukacja
    • Galeria Opera
    • Muzeum Teatralne
    • Archiwum
    • Akademia Operowa
    • Konkurs Moniuszkowski
    • Butik
    • Wynajem kostiumów
    • Wynajem rekwizytów
  • Inne

    • Informacje dla widzów
    • Deklaracja dostępności
    • Mapa strony
    • Newsletter
    • Monitoring
    • Polityka prywatności / Cookies
    • Ochrona danych osobowych
    • Wejdź w obiektyw
    • Pasieka w Teatrze
  • Współpraca

    • Partnerzy i sponsorzy
    • Współpraca i wsparcie
    • Organizacja imprez
    • Ogłoszenia
    • Oferty pracy
    • Dla mediów
    • Zamówienia publiczne
    • Zamówienia na usługi społeczne
    • Biuletyn Informacji Publicznej
Logo Instagram

Teatr Wielki - Opera Narodowa, plac Teatralny 1, 00-950 Warszawa, skrytka pocztowa 59

Rezerwacja miejsc: +48 22 692 02 08 Centrala: +48 22 692 02 00 E-mail: office@teatrwielki.pl

Europejski Fundusz Rozwoju Regionalne