• Kontrast
      • Animacje: Wyłącz
      • Kontrast: A Domyślna wersja kolorystyczna A Czarny tekst na białym tle A Biały tekst na czarnym tle A Czarny tekst na żółtym tle A Żółty tekst na czarnym tle
      • Powiększ tekst: Ctrl plus
      • Pomniejsz tekst: Ctrl minus
      • Przywróć: Ctrl zero
  • Wybierz język angielski EN
Teatr Wielki - Opera Narodowa Teatr Wielki - Opera Narodowa
  • Kolekcje
  • Statystyki
    • Statystyki osób
    • Statystyki spektakli
  • O projekcie
  • Wyszukiwarka

Martwe usta Jochanaana "Polityka"

  • Autor

    Jerzy Waldorff

  • Tytuł czasopisma

    "Polityka"
  • Tytuł

    Martwe usta Jochanaana
  • Data

    13.03.1993
  • Treść recenzji

    Żwawy prawie jak królik, o jednej tylko lasce udałem się do Teatru Wielkiego na świeżo wystawiony dramat muzyczny Ryszarda Straussa „Salome". Zaczęło się od tego, żem oczekiwał widowni półpustej, zważywszy na trudną w odbiorze muzykę i tekst niemiecki. Znalazłem się tymczasem - choć to już nie była premiera! - na sali tak pełnej, że zajęte były wszystkie miejsca, do ostatniego balkonu, skąd mało co widać, włącznie. / Inscenizował i dekorował przedstawienie genialny (niechaj usłyszy to słowo!) Andrzej Majewski, przy pomocy reżysera Marka Grzesińskiego. / Im starszy, tym mniej jestem skłonny do krytykowania wykonawców muzyki na estradach i scenach, bo wiem, ile trudu i nadziei kładli w pracę, nim zdecydowali się wystąpić przed publicznością, a to wszystko może zniszczyć krytyk jednym machnięciem pióra, zwłaszcza jeżeli go o parę godzin wcześniej zdradziła żona lub też brzuch rozbolał. Tu jednak nie mogę powstrzymać słów zachwytu dla orkiestry wspaniale prowadzonej przez Andrzeja Straszyńskiego, dla potężnego sopranu dramatycznego Ryszardy Racewicz (Herodiada) i zdobytej na stałe dla Warszawy śpiewaczki ormiańskiej Hasmir Papian (Salome), której nośny, najmuzykalniej liryczny sopran szedł o lepsze z urodą ciała, co pozwoliło tej Salome całkowicie obnażyć się, inaugurując tym samym striptizy na warszawskiej scenie operowej. Szczególnie też podziwiałem Romana Węgrzyna (Herod), który od iluż lat śpiewa trudnym do utrzymania w pełnej formie tenorem dramatycznym, a robi to coraz lepiej! Trójce owej nie ustępował Wiesław Bednarek (baryton w partii i roli św. Jana), zaś w małym chórze Judejczyków wzruszali swą obecnością ongiś pierwsi tenorzy stołecznej opery Bogdan Paprocki i Kazimierz Pustelak. / Krytyka zdziwiona była tym, że w sławnym „Tańcu siedmiu zasłon" spoza jednej z nich - zamiast roznegliżowanej dziewczyny - wyskoczył śliczny nagi chłopiec.

  • Inscenizacja (1)

    • Salome
Drukuj Do góry strony
  • Strona główna
  • Repertuar

    • Sezon 2024/25
    • Kalendarium

    Bilety

    • Abonamenty
    • Zakup biletów
    • Regulamin 2024/25
    • Regulamin promocji 21% 10 czerwca 2025
  • Teatr

    • Aktualności
    • Polski Balet Narodowy
    • Ludzie
    • Miejsce
    • Historia
    • Kulisy
    • VOD
    • Podcasty
    • Kontakt
  • Działalność

    • Edukacja
    • Galeria Opera
    • Muzeum Teatralne
    • Archiwum
    • Akademia Operowa
    • Konkurs Moniuszkowski
    • Butik
    • Wynajem kostiumów
    • Wynajem rekwizytów
  • Inne

    • Informacje dla widzów
    • Deklaracja dostępności
    • Mapa strony
    • Newsletter
    • Monitoring
    • Polityka prywatności / Cookies
    • Ochrona danych osobowych
    • Wejdź w obiektyw
    • Pasieka w Teatrze
  • Współpraca

    • Partnerzy i sponsorzy
    • Współpraca i wsparcie
    • Organizacja imprez
    • Ogłoszenia
    • Oferty pracy
    • Dla mediów
    • Zamówienia publiczne
    • Zamówienia na usługi społeczne
    • Biuletyn Informacji Publicznej
Logo Instagram

Teatr Wielki - Opera Narodowa, plac Teatralny 1, 00-950 Warszawa, skrytka pocztowa 59

Rezerwacja miejsc: +48 22 692 02 08 Centrala: +48 22 692 02 00 E-mail: office@teatrwielki.pl

Europejski Fundusz Rozwoju Regionalne