• Kontrast
      • Animacje: Wyłącz
      • Kontrast: A Domyślna wersja kolorystyczna A Czarny tekst na białym tle A Biały tekst na czarnym tle A Czarny tekst na żółtym tle A Żółty tekst na czarnym tle
      • Powiększ tekst: Ctrl plus
      • Pomniejsz tekst: Ctrl minus
      • Przywróć: Ctrl zero
  • Wybierz język angielski EN
Teatr Wielki - Opera Narodowa Teatr Wielki - Opera Narodowa
  • Kolekcje
  • Statystyki
    • Statystyki osób
    • Statystyki spektakli
  • O projekcie
  • Wyszukiwarka

Moniuszce w hołdzie "Teatr"

  • Autor

    Bogdan M. Jankowski

  • Tytuł czasopisma

    "Teatr"
  • Tytuł

    Moniuszce w hołdzie
  • Data

    01-15.09.1972
  • Treść recenzji

    Teatr Wielki zadbał o bardzo staranny dobór realizatorów i wykonawców. Kierownictwo muzyczne spektaklu objął Jan Krenz. Ten fakt nie wymaga właściwie komentarza. Nigdy jeszcze — ani „na żywo", ani na płytach — nie słyszałem tak pięknie wykonanego wstępu. Operowa orkiestra przeszła w tym fragmencie samą siebie (a przecież jest to w tej chwili jeden z najlepszych zespołów orkiestrowych w kraju), a dyrygent potrafił wydobyć niepodejrzewane chyba przez nikogo piękności partytury. / Orkiestrze bardzo dzielnie sekundował chór przygotowany przez Henryka Wojnarowskiego. Głosy były doskonale zestrojone, a partie à capella zespół może uważać za swe najwyższe osiągnięcie. Produkcje solistów stały na znakomitym, dawno nie oglądanym w tej operze poziomie. Wśród najlepszych — choć ustalanie hierarchii osiągnięć jest trudne i chyba niezbyt słuszne — przede wszystkim wymienić należy Bernarda Ładysza, kreującego rolę Skołuby. Jego scena z Józefem Wojdanem (Maciej) była prawdziwym popisem aktorskim, a lubiana przez wszystkich aria o zegarze — klejnotem naszego wykonawstwa wokalnego. Bardzo pięknie śpiewał też dawno nieoglądany w premierowych obsadach Andrzej Hiolski (Miecznik) a także jego dwie córki — Urszula Trawińska-Moroz (Hanna) i Pola Lipińska (Jadwiga) oraz Krystyna Szostek-Radkowa w roli Cześnikowej. (…) Pretensje odnoszą się także w pewnym stopniu do reżysera, Macieja Prusa, choć chyba trzeba zdawać sobie sprawę z tego, że młody reżyser nie był w stanie bezwzględnie narzucić swojej woli rutynowanym śpiewakom. Ślicznie natomiast zaprojektowane zostały przez Macieja Prusa wszystkie sytuacje, bardzo efektywnie współpracował chór z baletem, przepiękny widowiskowo był cały akt czwarty z kuligiem i wspaniałym mazurem w układzie choreograficznym Witolda Zapały. / W sumie, mimo drobnych mankamentów (zbyt „odrealnione" były moim zdaniem kostiumy męskie — takich mundurów nie nosiła żadna formacja towarzyszy pancernych), „Straszny dwór” jest przedstawieniem bardzo pięknym, najpiękniejszym chyba od czasów premiery „Otella”.

  • Inscenizacja (1)

    • Straszny dwór
Drukuj Do góry strony
  • Strona główna
  • Repertuar

    • Sezon 2024/25
    • Kalendarium

    Bilety

    • Abonamenty
    • Zakup biletów
    • Regulamin 2024/25
    • Regulamin promocji 21% 10 czerwca 2025
  • Teatr

    • Aktualności
    • Polski Balet Narodowy
    • Ludzie
    • Miejsce
    • Historia
    • Kulisy
    • VOD
    • Podcasty
    • Kontakt
  • Działalność

    • Edukacja
    • Galeria Opera
    • Muzeum Teatralne
    • Archiwum
    • Akademia Operowa
    • Konkurs Moniuszkowski
    • Butik
    • Wynajem kostiumów
    • Wynajem rekwizytów
  • Inne

    • Informacje dla widzów
    • Deklaracja dostępności
    • Mapa strony
    • Newsletter
    • Monitoring
    • Polityka prywatności / Cookies
    • Ochrona danych osobowych
    • Wejdź w obiektyw
    • Pasieka w Teatrze
  • Współpraca

    • Partnerzy i sponsorzy
    • Współpraca i wsparcie
    • Organizacja imprez
    • Ogłoszenia
    • Oferty pracy
    • Dla mediów
    • Zamówienia publiczne
    • Zamówienia na usługi społeczne
    • Biuletyn Informacji Publicznej
Logo Instagram

Teatr Wielki - Opera Narodowa, plac Teatralny 1, 00-950 Warszawa, skrytka pocztowa 59

Rezerwacja miejsc: +48 22 692 02 08 Centrala: +48 22 692 02 00 E-mail: office@teatrwielki.pl

Europejski Fundusz Rozwoju Regionalne