• Kontrast
      • Animacje: Wyłącz
      • Kontrast: A Domyślna wersja kolorystyczna A Czarny tekst na białym tle A Biały tekst na czarnym tle A Czarny tekst na żółtym tle A Żółty tekst na czarnym tle
      • Powiększ tekst: Ctrl plus
      • Pomniejsz tekst: Ctrl minus
      • Przywróć: Ctrl zero
  • Wybierz język angielski EN
Teatr Wielki - Opera Narodowa Teatr Wielki - Opera Narodowa
  • Kolekcje
  • Statystyki
    • Statystyki osób
    • Statystyki spektakli
  • O projekcie
  • Wyszukiwarka

Nie lekceważmy bajek "Życie Literackie"

  • Autor

    Wojciech Dzieduszycki

  • Tytuł czasopisma

    "Życie Literackie"
  • Tytuł

    Nie lekceważmy bajek
  • Data

    12.01.1975
  • Treść recenzji

    „Bardzo śpiąca królewna": opera komiczna, balet, pantomima — wszystko w jednym kociołku, trzeba przyznać, bardzo dowcipnie wymieszane. Duże partie spektaklu są mówione, muzyki niewiele, ale bardzo zgrabnie napisana. Przy zastosowaniu różnych chwytów najmodniejszego języka muzycznego, barwnych plam klasterów, dużych odcinków aleatorycznej zabawy, licznych fragmentów „onomatopeizowanych”, muzyka Blocha przez chwilę nie męczy, nie nuży „nowoczesnością”, jest dowcipna, ruchliwa, dobrze ilustruje przebieg akcji, raz po raz bawi dowcipnymi skojarzeniami motywicznymi, to znów dowcipami brzmieniowymi. W libretcie zastosowano chwyt teatru w teatrze: babcia opowiada grubym głosem (Babcię gra... Józef Wojtan — arcyzabawny!) znaną każdemu dziecku bajkę poczciwego Perraulta o śpiącej królewnie... Dalej trudno dociec, ile jest zasługi librecisty, a ile Witolda Grucy, który — jako choreograf i reżyser — poprowadził przedstawienie w zawrotnym tempie, mnożąc gagi, dowcipy, przezabawne sytuacje. Równie zabawna jest scenografia, a zwłaszcza kostiumy Liliany Jankowskiej, barwą i krojem charakteryzujące bohaterów bajki. W roli tytułowej zadebiutowała młodziutka tancerka Ewa Głowacka, dobra technicznie, uzdolniona aktorsko, a nawet wokalnie: gra, tańczy i śpiewa (koloraturą) małą królewnę bardzo lirycznie i bardzo śmiesznie. Równie liryczny i śmieszny jest królewicz (Miłosz Andrzejczak), tańczący klasyczne pas, bardzo szlachetny, jak na bajkowego królewicza przystało, bardzo biały, podobnie jak biały, śmieszny i szlachetny jest królewiczowy pies pudel (Janusz Subicz). Spektakl prowadzony z fantazją przez Mieczysława Nowakowskiego, jest tak pełen humoru, temperamentu i dowcipu, że bawią się nie tylko dzieci — sam widziałem na premierze, jak śmiali się nawet recenzenci, a wiadomo, że to gatunek ludzi poważny i do śmiechu nieskory.

  • Inscenizacja (1)

    • Bardzo śpiąca królewna
Drukuj Do góry strony
  • Strona główna
  • Repertuar

    • Sezon 2024/25
    • Kalendarium

    Bilety

    • Abonamenty
    • Zakup biletów
    • Regulamin 2024/25
    • Regulamin promocji 21% 10 czerwca 2025
  • Teatr

    • Aktualności
    • Polski Balet Narodowy
    • Ludzie
    • Miejsce
    • Historia
    • Kulisy
    • VOD
    • Podcasty
    • Kontakt
  • Działalność

    • Edukacja
    • Galeria Opera
    • Muzeum Teatralne
    • Archiwum
    • Akademia Operowa
    • Konkurs Moniuszkowski
    • Butik
    • Wynajem kostiumów
    • Wynajem rekwizytów
  • Inne

    • Informacje dla widzów
    • Deklaracja dostępności
    • Mapa strony
    • Newsletter
    • Monitoring
    • Polityka prywatności / Cookies
    • Ochrona danych osobowych
    • Wejdź w obiektyw
    • Pasieka w Teatrze
  • Współpraca

    • Partnerzy i sponsorzy
    • Współpraca i wsparcie
    • Organizacja imprez
    • Ogłoszenia
    • Oferty pracy
    • Dla mediów
    • Zamówienia publiczne
    • Zamówienia na usługi społeczne
    • Biuletyn Informacji Publicznej
Logo Instagram

Teatr Wielki - Opera Narodowa, plac Teatralny 1, 00-950 Warszawa, skrytka pocztowa 59

Rezerwacja miejsc: +48 22 692 02 08 Centrala: +48 22 692 02 00 E-mail: office@teatrwielki.pl

Europejski Fundusz Rozwoju Regionalne