• Kontrast
      • Animacje: Wyłącz
      • Kontrast: A Domyślna wersja kolorystyczna A Czarny tekst na białym tle A Biały tekst na czarnym tle A Czarny tekst na żółtym tle A Żółty tekst na czarnym tle
      • Powiększ tekst: Ctrl plus
      • Pomniejsz tekst: Ctrl minus
      • Przywróć: Ctrl zero
  • Wybierz język angielski EN
Teatr Wielki - Opera Narodowa Teatr Wielki - Opera Narodowa
  • Kolekcje
  • Statystyki
    • Statystyki osób
    • Statystyki spektakli
  • O projekcie
  • Wyszukiwarka

Nie wygrany atut "Życie Warszawy"

  • Autor

    Ewa Solińska

  • Tytuł czasopisma

    "Życie Warszawy"
  • Tytuł

    Nie wygrany atut
  • Data

    14.02.1989
  • Treść recenzji

    Wydaje się, iż „Dama pikowa" w reżyserii i inscenizacji Marka Grzesińskiego w oprawie plastycznej Wiesława Olko, przepięknych kostiumach projektu Ireny Biegańskiej, to przedstawienie widowiskowe, a nie dramat o głębszych ambicjach. Tym niemniej, przyczyn tego chyba niezamierzonego stanu rzeczy nie należy upatrywać np. w nie dość przekonywującej widza, czy wręcz słabej polskiej obsadzie opery. Przeciwnie. Cudownie emocjonalna, przy tym pięknie zaśpiewana partia Lizy, jest jeszcze jednym osiągnięciem Barbary Zagórzanki. Wspaniałą kreację wokalną stworzyła również Krystyna Szostek-Radkowa. Wysoko ocenić należy także świetnie dysponowanego barytona Bronisława Pekowskiego w partii Tomskiego. Herman Szczerbakowa, wprawdzie nie porywa aktorstwem, lecz wokalnie artysta staje na wysokości swego, jakże trudnego zadania. / Odpowiedź, dlaczego spektakl „Damy pikowej", wystawiony bez żadnych skrótów, oddaje w praktyce jedynie część zamierzeń jej scenicznych realizatorów, tę część, która powinna stanowić przecież jedynie jej dopełnienie, a nie jak to się stało, jedyny walor spektaklu, można odnaleźć stosunkowo łatwo. Orkiestra, choć przygotowana bardzo solidnie nie przekazuje artystom na scenie, ani tym bardziej słuchaczom na widowni tych emocji, jakie zawarte są przecież w muzyce Czajkowskiego. Bez romantycznej eksplozji emocjonalnej, tak niezbędnej w interpretacji jakiegokolwiek dzieła rosyjskiego kompozytora, nie ma wzruszenia, nie ma napięcia, ani żadnych szans na autentyczność przeżycia.

Drukuj Do góry strony
  • Strona główna
  • Repertuar

    • Sezon 2024/25
    • Kalendarium

    Bilety

    • Abonamenty
    • Zakup biletów
    • Regulamin 2024/25
    • Regulamin promocji 21% 10 czerwca 2025
  • Teatr

    • Aktualności
    • Polski Balet Narodowy
    • Ludzie
    • Miejsce
    • Historia
    • Kulisy
    • VOD
    • Podcasty
    • Kontakt
  • Działalność

    • Edukacja
    • Galeria Opera
    • Muzeum Teatralne
    • Archiwum
    • Akademia Operowa
    • Konkurs Moniuszkowski
    • Butik
    • Wynajem kostiumów
    • Wynajem rekwizytów
  • Inne

    • Informacje dla widzów
    • Deklaracja dostępności
    • Mapa strony
    • Newsletter
    • Monitoring
    • Polityka prywatności / Cookies
    • Ochrona danych osobowych
    • Wejdź w obiektyw
    • Pasieka w Teatrze
  • Współpraca

    • Partnerzy i sponsorzy
    • Współpraca i wsparcie
    • Organizacja imprez
    • Ogłoszenia
    • Oferty pracy
    • Dla mediów
    • Zamówienia publiczne
    • Zamówienia na usługi społeczne
    • Biuletyn Informacji Publicznej
Logo Instagram

Teatr Wielki - Opera Narodowa, plac Teatralny 1, 00-950 Warszawa, skrytka pocztowa 59

Rezerwacja miejsc: +48 22 692 02 08 Centrala: +48 22 692 02 00 E-mail: office@teatrwielki.pl

Europejski Fundusz Rozwoju Regionalne