• Kontrast
      • Animacje: Wyłącz
      • Kontrast: A Domyślna wersja kolorystyczna A Czarny tekst na białym tle A Biały tekst na czarnym tle A Czarny tekst na żółtym tle A Żółty tekst na czarnym tle
      • Powiększ tekst: Ctrl plus
      • Pomniejsz tekst: Ctrl minus
      • Przywróć: Ctrl zero
  • Wybierz język angielski EN
Teatr Wielki - Opera Narodowa Teatr Wielki - Opera Narodowa
  • Kolekcje
  • Statystyki
    • Statystyki osób
    • Statystyki spektakli
  • O projekcie
  • Wyszukiwarka

Nowa inscenizacja "Halki" w Warszawie "Życie Warszawy"

  • Autor

    Witold Rudziński

  • Tytuł czasopisma

    "Życie Warszawy"
  • Tytuł

    Nowa inscenizacja "Halki" w Warszawie
  • Data

    15.08.1953
  • Treść recenzji

    Nie potrzeba wcale tłumaczyć, dlaczego na otwarcia przebudowanej sali i sceny operowej w Warszawie wybrano arcydzieło polskiej twórczości operowej — „Halkę” Moniuszki. Dzieje tej opery, po stu latach zdobywającej sobie rozgłos światowy, są tak blisko związane z Warszawą, że już z tego powodu należało „Halką” otworzyć dzieje nowej sceny. Poza tym, po wojnie w Warszawie „Halki” nie widzieliśmy, jeśli nie liczyć wystawienia jej w prowizorycznej operze na Marszałkowskiej — na pewno godny uznania wysiłek, dokonany jednak w zbyt prymitywnych warunkach, żeby go zestawiać z innymi polskimi inscenizacjami powojennymi. / Po raz pierwszy od niepamiętnych u nas czasów poważny reżyser-dramaturg pokazał, w jaki sposób należy podchodzić do opery. Wnikliwie odczytał tekst, wgłębił się w partyturę opery, podporządkował muzyce wszystkie elementy widowiska. / „Halka” to problem bardzo skomplikowany. Napisana jako żywy i gorący komentarz do tragicznych wypadków 1846 r., natknęła się na ostry sprzeciw władz. Od pierwszego przedstawienia „Halka” porwała społeczeństwo polskie, stała się sztandarową operą narodową. Jednak zawarty w niej problem społeczny — wytknięcie nieliczenia się z uczuciami człowieka, pochodzącego z pogardzanej klasy społecznej — był żywy nadal przez długie lata. Gryzło to oczy wielu reżyserów-reakcjonistów, którzy w swoich inscenizacjach starali się ukryć problem społeczny, akcentując jego wyłącznie ludzki, osobisty charakter. Było to oczywiste wykrzywienie intencji autorów „Halki” — zarówno Moniuszki, który prawie w całości poświęcił swoją twórczość w wielkich formach problemom społecznym (zwłaszcza kwestii chłopskiej, na którą od dzieciństwa był bardzo czuły), jak i autora libretta, Wolskiego, chłopomana i gorącego rewolucjonisty. / Leon Schiller jeszcze przed wojną zwrócił uwagę na istotną treść „Halki”. Podjęte dokładniejsze studia nad twórczością Moniuszki — w pełni potwierdziły słuszność koncepcji Schillera. Został ujawniony pierwotny tekst „Halki” (dwuaktowej, tzw. „wileńskiej”), w którym zamiast śpiewanych przez chłopów w III akcie tradycyjnych już słów: „Tak to tak z dziewczętami” — znajdują się wpisane ręką Moniuszki słowa — „Tak to tak jest z panami”! Po raz pierwszy od czasu powstania „Halki” ten tekst zabrzmiał ze sceny operowej w formie, jakiej życzył sobie Moniuszko! / Olbrzymim osiągnięciem Schillera jest wierne odczytanie muzyki i podporządkowanie jej wszystkich elementów widowiska. Patrząc na jego realizację, odkrywamy na nowo tę operę — wszystko staje się nam jasne, nic nie wydaje się tu zbędne ani nieuzasadnione. / Doskonała znajomość muzyki i epoki, pełne przemyślenie realizacji, niesłychana barwność a jednocześnie dyskrecja, zręczne ukazanie partii solowych, a przy tym wirtuozowskie operowanie scenami zespołowymi, stworzyło widowisko rewelacyjne. Nie sposób tu wymienić wszystkich wykonawców, którzy w nim wzięli udział (wystawiono „Halkę” w potrójnej obsadzie) — każdy znalazł tu swoje właściwe miejsce, mógł pokazać się od najlepszej strony, właśnie dlatego, że całość została podporządkowana muzyce z pełną konsekwencją partytury Moniuszki. / Udział tak wielkiej liczby wykonawców, dublowanie się dyrygentów, kilku asystentów głównych realizatorów — to bardzo dobre pociągnięcie dyrekcji opery. Przy realizacji ,,Halki” pracowało wielu ludzi, a więc wielu ludzi nauczyło się nowego, twórczego spojrzenia na sprawy operowe. Publiczność zaś dostała pełnowartościowe, piękne przedstawienie, które nowo otwartej scenie operowej w Warszawie przynosi zaszczyt.

  • Inscenizacja (1)

    • Halka
Drukuj Do góry strony
  • Strona główna
  • Repertuar

    • Sezon 2024/25
    • Kalendarium

    Bilety

    • Abonamenty
    • Zakup biletów
    • Regulamin 2024/25
  • Teatr

    • Aktualności
    • Polski Balet Narodowy
    • Ludzie
    • Miejsce
    • Historia
    • Kulisy
    • VOD
    • Podcasty
    • Kontakt
  • Działalność

    • Edukacja
    • Galeria Opera
    • Muzeum Teatralne
    • Archiwum
    • Akademia Operowa
    • Konkurs Moniuszkowski
    • Butik
    • Wynajem kostiumów
    • Wynajem rekwizytów
  • Inne

    • Informacje dla widzów
    • Deklaracja dostępności
    • Mapa strony
    • Newsletter
    • Monitoring
    • Polityka prywatności / Cookies
    • Ochrona danych osobowych
    • Wejdź w obiektyw
    • Pasieka w Teatrze
  • Współpraca

    • Partnerzy i sponsorzy
    • Współpraca i wsparcie
    • Organizacja imprez
    • Ogłoszenia
    • Oferty pracy
    • Dla mediów
    • Zamówienia publiczne
    • Zamówienia na usługi społeczne
    • Biuletyn Informacji Publicznej
Logo Instagram

Teatr Wielki - Opera Narodowa, plac Teatralny 1, 00-950 Warszawa, skrytka pocztowa 59

Rezerwacja miejsc: +48 22 692 02 08 Centrala: +48 22 692 02 00 E-mail: office@teatrwielki.pl

Europejski Fundusz Rozwoju Regionalne