• Kontrast
      • Animacje: Wyłącz
      • Kontrast: A Domyślna wersja kolorystyczna A Czarny tekst na białym tle A Biały tekst na czarnym tle A Czarny tekst na żółtym tle A Żółty tekst na czarnym tle
      • Powiększ tekst: Ctrl plus
      • Pomniejsz tekst: Ctrl minus
      • Przywróć: Ctrl zero
  • Wybierz język angielski EN
Teatr Wielki - Opera Narodowa Teatr Wielki - Opera Narodowa
  • Kolekcje
  • Statystyki
    • Statystyki osób
    • Statystyki spektakli
  • O projekcie
  • Wyszukiwarka

O operze galant bez galanterii "Kultura"

  • Autor

    Ludwik Erhardt

  • Tytuł czasopisma

    "Kultura"
  • Tytuł

    O operze galant bez galanterii
  • Data

    12.11.1978
  • Treść recenzji

    Sądząc po intensywności oklasków wybuchających wraz z zamykaniem się kurtyny, a odzywających się także w trakcie spektaklu, oraz po znacznej liczbie osób, które po przedstawieniu zechciały osobiście złożyć za kulisami gratulacje jego realizatorom — „Narciso” spodobał się, autorzy i wykonawcy ambitnej realizacji odnieśli sukces. / W kilka dni później „Express Wieczorny” opublikował recenzję Janusza Ekierta. Recenzent stopniuje epitety: zaczyna od stwierdzenia, że premiera „nie udała się”, następnie jej muzyczną stronę ocenia jako „tak nieporadną, że nie osiągnęła nawet przeciętnego poziomu amatorskiego”, i wreszcie formułuje werdykt: „zawstydzająca klęska”. Dowodów ani argumentów nie podaje. / Publikowanie tak ostrego werdyktu o pozorach oceny obiektywnej, werdyktu pozbawionego najkrótszego choćby uzasadnienia i pozostającego w jaskrawej sprzeczności z tym, co prócz mnie widziało, słyszało i czuło kilkaset osób na widowni — uważam za wykroczenie przeciw niepisanym zasadom etyki recenzenckiej. / „Narciso” ze swą konwencjonalną, mitologiczną tematyką i właściwie już rokokową formą mógł się p. Ekiertowi nie podobać, ale z pewnością słowa uznania należały się kierownictwu Teatru Wielkiego, że podjęło ryzyko wystawienia tego utworu i że powierzyło jego realizację dwojgu młodym artystom o mało znanych dotychczas nazwiskach. Ileż to razy narzekano przecież na Teatr, że ogranicza się do ogranego XIX-wiecznego repertuaru oraz że nie nawiązuje żywszej współpracy z młodymi realizatorami. / Nie rozumiem też, jak można było nie dostrzec wielkiego wysiłku artystycznego całej grupy osób związanych z premierą „Narciso”. Pomijam pracę włożoną w przygotowanie partytury, w opracowanie polskiej wersji libretta (z włoskiego przełożyli je Michał Bristiger i Zygmunt Kubiak), czy w zachwycającą scenografię z kostiumami jakby żywcem przeniesionymi z rysunków L. R. Boqueta. Chodzi jednak o muzykę. / Recenzent muzyczny może być ślepy na kolory i nie dostrzegać walorów plastycznych tego widowiska, tak wydatnie podniesionych dzięki stylowemu ruchowi scenicznemu — ale nie powinien być głuchy. Zaś właśnie w ocenie walorów muzycznych tego przedstawienia p. Ekiert po prostu mija się z prawdą. Wyśmienicie, lekko a precyzyjnie grająca orkiestra, piątka śpiewaków (Urszula Trawińska-Moroz, Pola Lipińska, Jerzy Artysz, Kazimierz Pustelak, Kazimierz Dłuha), wybornie pokonująca liczne intonacyjne i rytmiczne zasadzki swoich partii, nienaganna w wirtuozowskich koloraturach i wyrazista w recytatywach, i nade wszystko żywy, radosny puls muzyczny, przenikający całe wykonanie — zasługują po prostu na gorące słowa uznania i podzięki.

  • Inscenizacja (1)

    • Narciso
Drukuj Do góry strony
  • Strona główna
  • Repertuar

    • Sezon 2024/25
    • Kalendarium

    Bilety

    • Abonamenty
    • Zakup biletów
    • Regulamin 2024/25
  • Teatr

    • Aktualności
    • Polski Balet Narodowy
    • Ludzie
    • Miejsce
    • Historia
    • Kulisy
    • VOD
    • Podcasty
    • Kontakt
  • Działalność

    • Edukacja
    • Galeria Opera
    • Muzeum Teatralne
    • Archiwum
    • Akademia Operowa
    • Konkurs Moniuszkowski
    • Butik
    • Wynajem kostiumów
    • Wynajem rekwizytów
  • Inne

    • Informacje dla widzów
    • Deklaracja dostępności
    • Mapa strony
    • Newsletter
    • Monitoring
    • Polityka prywatności / Cookies
    • Ochrona danych osobowych
    • Wejdź w obiektyw
    • Pasieka w Teatrze
  • Współpraca

    • Partnerzy i sponsorzy
    • Współpraca i wsparcie
    • Organizacja imprez
    • Ogłoszenia
    • Oferty pracy
    • Dla mediów
    • Zamówienia publiczne
    • Zamówienia na usługi społeczne
    • Biuletyn Informacji Publicznej
Logo Instagram

Teatr Wielki - Opera Narodowa, plac Teatralny 1, 00-950 Warszawa, skrytka pocztowa 59

Rezerwacja miejsc: +48 22 692 02 08 Centrala: +48 22 692 02 00 E-mail: office@teatrwielki.pl

Europejski Fundusz Rozwoju Regionalne