• Kontrast
      • Animacje: Wyłącz
      • Kontrast: A Domyślna wersja kolorystyczna A Czarny tekst na białym tle A Biały tekst na czarnym tle A Czarny tekst na żółtym tle A Żółty tekst na czarnym tle
      • Powiększ tekst: Ctrl plus
      • Pomniejsz tekst: Ctrl minus
      • Przywróć: Ctrl zero
  • Wybierz język angielski EN
Teatr Wielki - Opera Narodowa Teatr Wielki - Opera Narodowa
  • Kolekcje
  • Statystyki
    • Statystyki osób
    • Statystyki spektakli
  • O projekcie
  • Wyszukiwarka

Operowe przyjemności "Kultura"

  • Autor

    Janusz Łętowski

    Anna Karnicka

  • Tytuł czasopisma

    "Kultura"
  • Tytuł

    Operowe przyjemności
  • Data

    08.07.1987
  • Treść recenzji

    W ostatnich dniach maja Teatr Wielki wystąpił z premierą opery Rainera Kunada „Mistrz i Małgorzata” wedle powszechnie znanej powieści Bułhakowa. Libretto spłaszczyło i uprościło konflikty, motywacja działań postaci nie zawsze jest jasna, w tekście zjawiają się od czasu do czasu przeraźliwe banały. Ale to pewnie jest ceną którą trzeba było zapłacić, jeśli chciało się „Mistrza i Małgorzatę" przenieść na operową scenę. Jak mówiliśmy, muzykę można zaakceptować: nie jest natrętnie awangardowa (jeśli w ogóle...), zawiera parę bardzo efektownych fragmentów (duet dwóch pań z kremem, polonez na balu u szatana....), miejscami jest nawet złośliwa, co przedstawieniu dodaje pikanterii. / Kierownictwo muzyczne Roberta Satanowskiego należy ocenić bardzo wysoko: odnosiło się wrażenie, że praca nad partyturą sprawiła mu przyjemność i satysfakcję i że umiał przekazać to także całemu zespołowi. Kompozytor powinien być mu rzeczywiście wdzięczny. Soliści: bardzo udana tytułowa rola Jadwigi Stępień, mocnej i zdecydowanej Małgorzaty (bohaterskie śpiewanie w powietrzu, coś pięknego!) także w scenicznym traktowaniu roli. Krzysztof Szmyt starał się bardzo, by swemu mazgającemu się i popłakującemu bohaterowi, którego kobieta musi nieustannie prowadzić za rączkę, nadać efektywny obraz wokalny, śpiewał mądrze i kunsztownie. Trójka pomocników Wolanda miała świetne skomponowane role i zrealizowała je znakomicie: p. Ciopińska odkryła nowe karty swego talentu jako uwodzicielska Hella, p. Bednarek powinien objąć główną rolę w „Kotach" Webbera, jeśli tylko będą u nas wystawiane, p. Parol był komiczny i groźny zarazem jako Fagot.

  • Inscenizacja (1)

    • Mistrz i Małgorzata
Drukuj Do góry strony
  • Strona główna
  • Repertuar

    • Sezon 2024/25
    • Kalendarium

    Bilety

    • Abonamenty
    • Zakup biletów
    • Regulamin 2024/25
  • Teatr

    • Aktualności
    • Polski Balet Narodowy
    • Ludzie
    • Miejsce
    • Historia
    • Kulisy
    • VOD
    • Podcasty
    • Kontakt
  • Działalność

    • Edukacja
    • Galeria Opera
    • Muzeum Teatralne
    • Archiwum
    • Akademia Operowa
    • Konkurs Moniuszkowski
    • Butik
    • Wynajem kostiumów
    • Wynajem rekwizytów
  • Inne

    • Informacje dla widzów
    • Deklaracja dostępności
    • Mapa strony
    • Newsletter
    • Monitoring
    • Polityka prywatności / Cookies
    • Ochrona danych osobowych
    • Wejdź w obiektyw
    • Pasieka w Teatrze
  • Współpraca

    • Partnerzy i sponsorzy
    • Współpraca i wsparcie
    • Organizacja imprez
    • Ogłoszenia
    • Oferty pracy
    • Dla mediów
    • Zamówienia publiczne
    • Zamówienia na usługi społeczne
    • Biuletyn Informacji Publicznej
Logo Instagram

Teatr Wielki - Opera Narodowa, plac Teatralny 1, 00-950 Warszawa, skrytka pocztowa 59

Rezerwacja miejsc: +48 22 692 02 08 Centrala: +48 22 692 02 00 E-mail: office@teatrwielki.pl

Europejski Fundusz Rozwoju Regionalne