• Kontrast
      • Animacje: Wyłącz
      • Kontrast: A Domyślna wersja kolorystyczna A Czarny tekst na białym tle A Biały tekst na czarnym tle A Czarny tekst na żółtym tle A Żółty tekst na czarnym tle
      • Powiększ tekst: Ctrl plus
      • Pomniejsz tekst: Ctrl minus
      • Przywróć: Ctrl zero
  • Wybierz język angielski EN
Teatr Wielki - Opera Narodowa Teatr Wielki - Opera Narodowa
  • Kolekcje
  • Statystyki
    • Statystyki osób
    • Statystyki spektakli
  • O projekcie
  • Wyszukiwarka

Oszalałe nietoperze księżniczki "Polityka"

  • Autor

    Jerzy Waldorff

  • Tytuł czasopisma

    "Polityka"
  • Tytuł

    Oszalałe nietoperze księżniczki
  • Data

    19.01.1985
  • Treść recenzji

    15 grudnia zaprezentowano tam ostatnią w roku premierę: „Turandot" Puccniego, najparadniejsze widowisko operowe jakie widziałem kiedykolwiek na tej scenie. Może dałoby się przyrównać do „Fausta" z roku 1939, pod batutą Adama Dołżyckiego, w dekoracjach i kostiumach Stanisława Jarockiego (Małgorzata — Barbara Kostrzewska, Faust — Mieczysław Salecki, Mefisto — Kazimierz Poreda). Wtedy podczas zaklinania ogrodu przez szatana, w kielichach paruset kwiatów na scenie płonęły światła, gdy zaś pod koniec wieczoru Mefisto szykował się, aby porwać duszę grzesznej Małgorzaty do piekieł, głos jego huczał ze środka plafonu nad widownią, przez głośnik, co samo w sobie było elektryzującą rewelacją. Ale zresztą... Gdzież tamtej dawnej Operze z jej skromnymi mozliwościami technicznymi, do dzisiejszego giganta z najnowocześniejszą maszynerią przy placu Teatralnym... / W czasie premiery „Turandot" zerwały się burzliwe oklaski już przy pierwszym otwarciu kurtyny, gdy w głębi olbrzymiej sceny, na tle bezmiaru rozgwieżdżonego nieba, na potężnych skałach ukazało się zamczysko krwi żądnej księżniczki. Potem była nieprzerwana feeria bajkowych pomysłów z gatunku — jak mówią Francuzi — operowego „grand spectacle". Księżniczka Turandot najpierw zjawiła się żeglując nieboskłonem, niesiona przez jak gdyby oszalałe miłością do niej różowe nietoperze. Potem, do sławnej arii, wychynęła w oparach, poprzedzona salamandrami, z piekielnych czeluści — cała srebrna, wraz z twarzą, a wysoka chyba na trzy metry. Nieco wcześniej na oczach wystraszonej publiki, ścięto głowę wielkim mieczem jednemu z niedoszłych kochanków Turandot. A gdy wkrótce na czerwonych kostiumach tańczących mandarynów zapaliły się dziesiątki małych lampek — przy dzisiejszym braku żarówek!! — zbiedzone, na co dzień wędrujące ciemnymi ulicami Warszawy audytorium oniemiało ze szczęścia! / Dekoracje i kostiumy piękne zaprojektował Andrzej Majewski. To była jedna z najudatniejszych jego wizji malarskich w Warszawie. / Muzycznie impreza też dobra, ładnie śpiewana przez Krystynę Kujawińską (Turandot) i Romana Węgrzyna (Kalaf), a bardzo ładnie przez Barbarę Zagórzankę (Liu). Wyborne chóry i orkiestra. Całość prowadzona w wartkich tempach, z nerwem i blaskiem przez Roberta Satanowskiego.

  • Inscenizacja (1)

    • Turandot
Drukuj Do góry strony
  • Strona główna
  • Repertuar

    • Sezon 2024/25
    • Kalendarium

    Bilety

    • Abonamenty
    • Zakup biletów
    • Regulamin 2024/25
    • Regulamin promocji 21% 10 czerwca 2025
  • Teatr

    • Aktualności
    • Polski Balet Narodowy
    • Ludzie
    • Miejsce
    • Historia
    • Kulisy
    • VOD
    • Podcasty
    • Kontakt
  • Działalność

    • Edukacja
    • Galeria Opera
    • Muzeum Teatralne
    • Archiwum
    • Akademia Operowa
    • Konkurs Moniuszkowski
    • Butik
    • Wynajem kostiumów
    • Wynajem rekwizytów
  • Inne

    • Informacje dla widzów
    • Deklaracja dostępności
    • Mapa strony
    • Newsletter
    • Monitoring
    • Polityka prywatności / Cookies
    • Ochrona danych osobowych
    • Wejdź w obiektyw
    • Pasieka w Teatrze
  • Współpraca

    • Partnerzy i sponsorzy
    • Współpraca i wsparcie
    • Organizacja imprez
    • Ogłoszenia
    • Oferty pracy
    • Dla mediów
    • Zamówienia publiczne
    • Zamówienia na usługi społeczne
    • Biuletyn Informacji Publicznej
Logo Instagram

Teatr Wielki - Opera Narodowa, plac Teatralny 1, 00-950 Warszawa, skrytka pocztowa 59

Rezerwacja miejsc: +48 22 692 02 08 Centrala: +48 22 692 02 00 E-mail: office@teatrwielki.pl

Europejski Fundusz Rozwoju Regionalne