• Kontrast
      • Animacje: Wyłącz
      • Kontrast: A Domyślna wersja kolorystyczna A Czarny tekst na białym tle A Biały tekst na czarnym tle A Czarny tekst na żółtym tle A Żółty tekst na czarnym tle
      • Powiększ tekst: Ctrl plus
      • Pomniejsz tekst: Ctrl minus
      • Przywróć: Ctrl zero
  • Wybierz język angielski EN
Teatr Wielki - Opera Narodowa Teatr Wielki - Opera Narodowa
  • Kolekcje
  • Statystyki
    • Statystyki osób
    • Statystyki spektakli
  • O projekcie
  • Wyszukiwarka

Otello pokonał złą passę "Express Wieczorny"

  • Autor

    Janusz Ekiert

  • Tytuł czasopisma

    "Express Wieczorny"
  • Tytuł

    Otello pokonał złą passę
  • Data

    09.04.1969
  • Treść recenzji

    Sukces „Otella” Verdiego w Teatrze Wielkim można sprowadzić do jednego stwierdzenia: powstał spektakl znakomity dlatego, że jego realizatorzy uniknęli tworzenia tego, czym „Otello” nie jest. Nie jest już szekspirowskim dramatem z podtekstem, ale jedyną tak wyjątkowo udaną muzyczną adaptacją Szekspira. (…) Muzyka pod batutą Jana Krenza staje się nie tylko żywym termometrem wszystkich wydarzeń na scenie, ale tłumaczy je, uzasadnia, dyktuje. Dzięki niej stara maszyneria operowa z zardzewiałą konwencją, schematami i manekinami nagle zaczyna bez zgrzytów funkcjonować. W fosie orkiestrowej rysują się sytuacje, charaktery, gra namiętności i wielkie, psychologiczne crescendo zazdrości. Znakomicie śpiewające chóry, soliści, orkiestra, wszyscy łączą się w precyzyjną całość. Akustyka została pokonana. Wydobyta przez dyrygenta dramaturgia muzyczna „Otella” jest kreacją na światowym poziomie. / Dzięki niej reżyseria Aleksandra Bardiniego mogła zagrać swoją czystością, rezygnacją ze zbędnych efektów, korzystnym dla brzmienia głosów ustawieniem śpiewaków. Nie oznacza to rezygnacji z teatralnej sztuki dla oczu, z kontrastu między scenicznym ruchem a osadzeniem pojedynczych postaci w wielkiej pustce sceny, z wyzyskaniem głębi scenicznej w III akcie, z teatralnej sugestii prawdy. (…) W „Otellu” są dobre kreacje wokalne i aktorskie głównych sylwetek. Tenorzy bohaterscy są dzisiaj na wagę złota i obu Otellów należy cenić: Romana Węgrzyna za wolumen brzmienia i niektóre wspaniałe miejsca, choć barwa bywała czasem zduszona, a Henryka Kłosińskiego za wyrównany i szlachetny timbre, którego można słuchać bez niespodzianek. Najcenniejszą cechą głosu Krystyny Jamroz jest to, co śpiewacy nieładnie, ale celnie nazywają „mięsem”. Czasem uciekło, czasem zadrżało jakieś piano, ale pełnia i zabarwienie tego dramatycznego sopranu wytwarzały erotyczny klimat, potrzebny dla upewnienia, że zdrada jest potencjalnie możliwa na tym świecie, bo bez tego nie byłoby ani tragedii Szekspira, ani opery Verdiego. (…) Barbara Nieman wyposażyła graną przez siebie postać Desdemony w wystarczającą ilość tkliwej niewinności, przede wszystkim swoim pięknym śpiewem, w barwie, ustawieniu i czystości wyzwolonym z problemów.

  • Inscenizacja (1)

    • Otello
Drukuj Do góry strony
  • Strona główna
  • Repertuar

    • Sezon 2024/25
    • Kalendarium

    Bilety

    • Abonamenty
    • Zakup biletów
    • Regulamin 2024/25
    • Regulamin promocji 21% 10 czerwca 2025
  • Teatr

    • Aktualności
    • Polski Balet Narodowy
    • Ludzie
    • Miejsce
    • Historia
    • Kulisy
    • VOD
    • Podcasty
    • Kontakt
  • Działalność

    • Edukacja
    • Galeria Opera
    • Muzeum Teatralne
    • Archiwum
    • Akademia Operowa
    • Konkurs Moniuszkowski
    • Butik
    • Wynajem kostiumów
    • Wynajem rekwizytów
  • Inne

    • Informacje dla widzów
    • Deklaracja dostępności
    • Mapa strony
    • Newsletter
    • Monitoring
    • Polityka prywatności / Cookies
    • Ochrona danych osobowych
    • Wejdź w obiektyw
    • Pasieka w Teatrze
  • Współpraca

    • Partnerzy i sponsorzy
    • Współpraca i wsparcie
    • Organizacja imprez
    • Ogłoszenia
    • Oferty pracy
    • Dla mediów
    • Zamówienia publiczne
    • Zamówienia na usługi społeczne
    • Biuletyn Informacji Publicznej
Logo Instagram

Teatr Wielki - Opera Narodowa, plac Teatralny 1, 00-950 Warszawa, skrytka pocztowa 59

Rezerwacja miejsc: +48 22 692 02 08 Centrala: +48 22 692 02 00 E-mail: office@teatrwielki.pl

Europejski Fundusz Rozwoju Regionalne