• Kontrast
      • Animacje: Wyłącz
      • Kontrast: A Domyślna wersja kolorystyczna A Czarny tekst na białym tle A Biały tekst na czarnym tle A Czarny tekst na żółtym tle A Żółty tekst na czarnym tle
      • Powiększ tekst: Ctrl plus
      • Pomniejsz tekst: Ctrl minus
      • Przywróć: Ctrl zero
  • Wybierz język angielski EN
Teatr Wielki - Opera Narodowa Teatr Wielki - Opera Narodowa
  • Kolekcje
  • Statystyki
    • Statystyki osób
    • Statystyki spektakli
  • O projekcie
  • Wyszukiwarka

"Otello" w Teatrze Wielkim. Nareszcie sukces. "Ruch Muzyczny"

  • Autor

    Józef Kański

  • Tytuł czasopisma

    "Ruch Muzyczny"
  • Tytuł

    "Otello" w Teatrze Wielkim. Nareszcie sukces.
  • Data

    01-15.06.1969
  • Treść recenzji

    Słysząc o trwających dłuższy czas przygotowaniach do premiery „Otella” w Teatrze Wielkim, tremowaliśmy się mocno (chyba na równi z wykonawcami!) mimo całego zaufania do jego artystycznego kierownika w osobie Jana Krenza. Ale w trakcie premierowego przedstawienia trema ustąpiła niemal od pierwszych scen, a zastąpiło ją uczucie coraz bardziej rosnącej radości, że oto nareszcie w naszym reprezentacyjnym teatrze operowym jesteśmy znowu świadkami pełnego, autentycznego sukcesu. (…) Mamy do czynienia z prawdziwie wielkim przedstawieniem. Jan Krenz prowadzi dzieło Verdiego po mistrzowsku, od pierwszego dramatycznego pasażu orkiestry wprowadzając słuchacza w stan ogromnego napięcia i — co jest doprawdy wielką sztuką — utrzymując to napięcie nieprzerwanie przez cały utwór. / Aleksander Bardini dał dowód niepospolitej maestrii, przekazując widzom atmosferę zarówno romantycznej opery włoskiej, z niezbędnymi jej atrybutami i konwencjami, jak też szekspirowskiego dramatu. Od razu na początku opery podziwiać można było, jak miotający się na pozór bezładnie (w trwodze, podczas szalejącej burzy) tłum posłuszny jest w każdym momencie nadrzędnej myśli reżyserskiej oraz — partyturze utworu. Imponująco rozwiązana została wielka scena zbiorowa w trzecim akcie (świetnym pomysłem było podzielenie tego aktu na dwie części, z których pierwsza rozgrywa się w bardziej „kameralnym" pomieszczeniu, a dopiero na część drugą – przybycie Lodovica z orszakiem — odsłania się głębia sceny, ukazując monumentalną salę przyjęć); świetnie poprowadzono także indywidualne postacie dramatu. / W sukurs reżyserowi przyszedł Andrzej Majewski, który pokazał, że można zaprojektować dekoracje w monumentalizującym romantycznym stylu i pozostać przy tym artystą w pełni nowoczesnym. Jego wspaniała oprawa scenograficzna przyczyniła się walnie do wytworzenia właściwej atmosfery spektaklu.

  • Inscenizacja (1)

    • Otello
Drukuj Do góry strony
  • Strona główna
  • Repertuar

    • Sezon 2024/25
    • Kalendarium

    Bilety

    • Abonamenty
    • Zakup biletów
    • Regulamin 2024/25
    • Regulamin promocji 21% 10 czerwca 2025
  • Teatr

    • Aktualności
    • Polski Balet Narodowy
    • Ludzie
    • Miejsce
    • Historia
    • Kulisy
    • VOD
    • Podcasty
    • Kontakt
  • Działalność

    • Edukacja
    • Galeria Opera
    • Muzeum Teatralne
    • Archiwum
    • Akademia Operowa
    • Konkurs Moniuszkowski
    • Butik
    • Wynajem kostiumów
    • Wynajem rekwizytów
  • Inne

    • Informacje dla widzów
    • Deklaracja dostępności
    • Mapa strony
    • Newsletter
    • Monitoring
    • Polityka prywatności / Cookies
    • Ochrona danych osobowych
    • Wejdź w obiektyw
    • Pasieka w Teatrze
  • Współpraca

    • Partnerzy i sponsorzy
    • Współpraca i wsparcie
    • Organizacja imprez
    • Ogłoszenia
    • Oferty pracy
    • Dla mediów
    • Zamówienia publiczne
    • Zamówienia na usługi społeczne
    • Biuletyn Informacji Publicznej
Logo Instagram

Teatr Wielki - Opera Narodowa, plac Teatralny 1, 00-950 Warszawa, skrytka pocztowa 59

Rezerwacja miejsc: +48 22 692 02 08 Centrala: +48 22 692 02 00 E-mail: office@teatrwielki.pl

Europejski Fundusz Rozwoju Regionalne