• Kontrast
      • Animacje: Wyłącz
      • Kontrast: A Domyślna wersja kolorystyczna A Czarny tekst na białym tle A Biały tekst na czarnym tle A Czarny tekst na żółtym tle A Żółty tekst na czarnym tle
      • Powiększ tekst: Ctrl plus
      • Pomniejsz tekst: Ctrl minus
      • Przywróć: Ctrl zero
  • Wybierz język angielski EN
Teatr Wielki - Opera Narodowa Teatr Wielki - Opera Narodowa
  • Kolekcje
  • Statystyki
    • Statystyki osób
    • Statystyki spektakli
  • O projekcie
  • Wyszukiwarka

Otwarcie Teatru Wielkiego w Warszawie. Wieczór I - "Straszny dwór" Moniuszki. "Teatr"

  • Autor

    Jerzy Macierakowski

  • Tytuł czasopisma

    "Teatr"
  • Tytuł

    Otwarcie Teatru Wielkiego w Warszawie. Wieczór I - "Straszny dwór" Moniuszki.
  • Data

    01-15.01.1966
  • Treść recenzji

    Najnowszy „Straszny dwór” przyniósł duże rozczarowanie, mimo obecności znakomitego dyrygenta przy pulpicie i reprezentacyjnej obsady. / Witold Rowicki na całym świecie cieszy się zasłużoną sławą jako dyrygent na wielu estradach filharmonicznych, ale pulpit dyrygencki w operze jest dla niego pewnym novum, co niestety odbiło się niekorzystnie na realizacji muzycznej „Strasznego dworu”. Rowicki ujął niestety całość zbyt „symfonicznie", dając pierwszy głos orkiestrze, która w wielu, a nawet bardzo wielu momentach zagłuszała solistów. Nie należy składać tego wyłącznie na karb niedoskonałości akustycznej widowni, skoro wszystkich solistów słyszeliśmy doskonale w „Królu Rogerze” Szymanowskiego — utworze instrumentowanym niezwykle gęsto i na wskroś symfonicznie, i wykonywanym przez 90-osobowy zespół orkiestrowy. Spowodowało to między innymi forsowanie głosów przez solistów, starających się „przedrzeć" przez zbyt głośno grającą orkiestrę, co było szczególnie przykre w sławnej arii z kurantem, interpretowanej przez Bohdana Paprockiego. (...) Niezależnie od niezgrania się sceny z kanałem orkiestrowym, Rowicki, kapelmistrz rasowy i dużego formatu, dał „Strasznemu dworowi” piętno własnej indywidualności, ale odszedł tak daleko od tradycyjnych temp i nasileń brzmienia chóru czy orkiestry, że zaskoczył nawet tych wszystkich, którzy uważają za słuszne i możliwe całkowicie nowe, osobiste podejście do realizacji muzycznych dawnych dzieł. Było to szokujące, jako że premiera przypadła tym razem dokładnie w setną rocznicę prapremiery „Strasznego dworu” na tej samej scenie, pod batutą samego Moniuszki. / Staranna reżyseria Jerzego Merunowicza nadała przedstawieniu charakterystyczne cechy opery komicznej. Niestety reżyser nie znalazł zrozumienia u scenografa, czy też każdy z nich „na własną rękę" pracował nad przygotowaniem premiery. To, co zobaczyliśmy w dniu otwarcia na scenie Teatru Wielkiego, niestety kompozycją architektoniczną i kolorystyczną przypominało zabawki-monstra, przerażająco brzydkie i niegustowne. Równie brzydkie są kostiumy, czyniące np. z Damazego postać molierowską, z Cześnikowej zaś Fiekłę z „Ożenku” Gogola, a nie polską damę i posesjonatkę. / Przyjemnym akcentem stał się mazur, znakomicie dyrygowany przez Witolda Rowickiego i z wielkim temperamentem odtańczony przez cały zespół baletowy i czolowych solistów, spośród których pierwsza para, Olga Glinkówna i Zbigniew Kiliński (ten ostatni jest też twórcą pomysłowej choreografii tego tańca), stylowością i brawurą wykonania stanowi niedościgniony wzór dla młodszych kolegów.

  • Inscenizacja (1)

    • Straszny dwór
Drukuj Do góry strony
  • Strona główna
  • Repertuar

    • Sezon 2024/25
    • Kalendarium

    Bilety

    • Abonamenty
    • Zakup biletów
    • Regulamin 2024/25
  • Teatr

    • Aktualności
    • Polski Balet Narodowy
    • Ludzie
    • Miejsce
    • Historia
    • Kulisy
    • VOD
    • Podcasty
    • Kontakt
  • Działalność

    • Edukacja
    • Galeria Opera
    • Muzeum Teatralne
    • Archiwum
    • Akademia Operowa
    • Konkurs Moniuszkowski
    • Butik
    • Wynajem kostiumów
    • Wynajem rekwizytów
  • Inne

    • Informacje dla widzów
    • Deklaracja dostępności
    • Mapa strony
    • Newsletter
    • Monitoring
    • Polityka prywatności / Cookies
    • Ochrona danych osobowych
    • Wejdź w obiektyw
    • Pasieka w Teatrze
  • Współpraca

    • Partnerzy i sponsorzy
    • Współpraca i wsparcie
    • Organizacja imprez
    • Ogłoszenia
    • Oferty pracy
    • Dla mediów
    • Zamówienia publiczne
    • Zamówienia na usługi społeczne
    • Biuletyn Informacji Publicznej
Logo Instagram

Teatr Wielki - Opera Narodowa, plac Teatralny 1, 00-950 Warszawa, skrytka pocztowa 59

Rezerwacja miejsc: +48 22 692 02 08 Centrala: +48 22 692 02 00 E-mail: office@teatrwielki.pl

Europejski Fundusz Rozwoju Regionalne