• Kontrast
      • Animacje: Wyłącz
      • Kontrast: A Domyślna wersja kolorystyczna A Czarny tekst na białym tle A Biały tekst na czarnym tle A Czarny tekst na żółtym tle A Żółty tekst na czarnym tle
      • Powiększ tekst: Ctrl plus
      • Pomniejsz tekst: Ctrl minus
      • Przywróć: Ctrl zero
  • Wybierz język angielski EN
Teatr Wielki - Opera Narodowa Teatr Wielki - Opera Narodowa
  • Kolekcje
  • Statystyki
    • Statystyki osób
    • Statystyki spektakli
  • O projekcie
  • Wyszukiwarka

Po premierze Wagnera. Turniej zwycięzców. "Przekrój"

  • Autor

    Małgorzata Komorowska

  • Tytuł czasopisma

    "Przekrój"
  • Tytuł

    Po premierze Wagnera. Turniej zwycięzców.
  • Data

    17.03.1974
  • Treść recenzji

    Do repertuaru teatru wszedł drugi po „Otellu” Verdiego spektakl, jakim chlubić się możemy między najpierwszymi teatrami Europy. Nowy dyrektor stołecznej opery, Antoni Wicherek, bywając często na festiwalach w Bayreuth, przywiózł stamtąd artystyczną wizję scenicznej realizacji dzieła Wagnera. Wizja ta sprawdziła się. / Przedstawienie ma charakter monumentalny. Bierze w nim udział liczny zespól baletowy, trzy chóry oraz grupa statystów. Z lekka przyćmione barwy kostiumów i projekcji stapiają się w stonowaną gamę, jak na starych freskach. Wielkie wrażenie robią sekwencje z tłumem wędrujących pielgrzymów i przede wszystkim obraz pierwszy: bachanalie w krainie bogini Wenus. Umiejętnie oświetlone ciała tancerzy w cielistych trykotach sprawiają wrażenie nagich i kuszących. Sugestywna choreografia Witolda Grucy podkreśla nastrój erotyzmu, na szczęście pozbawiony pruderii. Tannhäusera dręczą przecież dwie miłości, ta czysta, i ta druga, zmysłowa, toteż problem odpowiednio eksponowanych ciał jest tu jak najbardziej na miejscu. Zatem brawo opera! Po Nocy Walpurgii w „Fauście”, która najzagorzalszego wielbiciela grzechu zapędzić mogła do czyśćca, po bachantkach z „Króla Rogera” przypominających pląsające dewotki — Teatrowi Wielkiemu udało się powieźć myśli widzów na pokuszenie. / Partia Wenus potwierdziła wysoką klasę wokalną Krystyny Szczepańskiej. Jednak mistrzowski pokaz wagnerowskiego stylu dała dopiero Hanna Lisowska jako Elżbieta. To wielka rola młodej śpiewaczki. Bezbłędna dykcja, naturalne, długie frazy, wręcz czarowanie głosem; skupione, wyraziste aktorstwo. Nadto posągowa uroda, miękkie ruchy — proszę państwa, warto chodzić do Teatru Wielkiego na Lisowską! Dobrze także wypadł Jerzy Ostapiuk (Landgraf). (…) Dyrygent Antoni Wicherek uwerturę i cały I akt prowadził niepewnie, zżerany może tremą co do wyniku turnieju dyrektorów, jaki rozgrywa się od lat kilku na Placu Teatralnym. Ale potem smyczki rozśpiewały się, blacha zmiękła, dźwięk nabrał żywego rumieńca i warszawskiego Tannhäusera zakończyły gorące owacje.

  • Inscenizacja (1)

    • Tannhäuser
Drukuj Do góry strony
  • Strona główna
  • Repertuar

    • Sezon 2024/25
    • Kalendarium

    Bilety

    • Abonamenty
    • Zakup biletów
    • Regulamin 2024/25
    • Regulamin promocji 21% 10 czerwca 2025
  • Teatr

    • Aktualności
    • Polski Balet Narodowy
    • Ludzie
    • Miejsce
    • Historia
    • Kulisy
    • VOD
    • Podcasty
    • Kontakt
  • Działalność

    • Edukacja
    • Galeria Opera
    • Muzeum Teatralne
    • Archiwum
    • Akademia Operowa
    • Konkurs Moniuszkowski
    • Butik
    • Wynajem kostiumów
    • Wynajem rekwizytów
  • Inne

    • Informacje dla widzów
    • Deklaracja dostępności
    • Mapa strony
    • Newsletter
    • Monitoring
    • Polityka prywatności / Cookies
    • Ochrona danych osobowych
    • Wejdź w obiektyw
    • Pasieka w Teatrze
  • Współpraca

    • Partnerzy i sponsorzy
    • Współpraca i wsparcie
    • Organizacja imprez
    • Ogłoszenia
    • Oferty pracy
    • Dla mediów
    • Zamówienia publiczne
    • Zamówienia na usługi społeczne
    • Biuletyn Informacji Publicznej
Logo Instagram

Teatr Wielki - Opera Narodowa, plac Teatralny 1, 00-950 Warszawa, skrytka pocztowa 59

Rezerwacja miejsc: +48 22 692 02 08 Centrala: +48 22 692 02 00 E-mail: office@teatrwielki.pl

Europejski Fundusz Rozwoju Regionalne