• Kontrast
      • Animacje: Wyłącz
      • Kontrast: A Domyślna wersja kolorystyczna A Czarny tekst na białym tle A Biały tekst na czarnym tle A Czarny tekst na żółtym tle A Żółty tekst na czarnym tle
      • Powiększ tekst: Ctrl plus
      • Pomniejsz tekst: Ctrl minus
      • Przywróć: Ctrl zero
  • Wybierz język angielski EN
Teatr Wielki - Opera Narodowa Teatr Wielki - Opera Narodowa
  • Kolekcje
  • Statystyki
    • Statystyki osób
    • Statystyki spektakli
  • O projekcie
  • Wyszukiwarka

Po upadku "Życie Warszawy"

  • Autor

    Paweł Chynowski

  • Tytuł czasopisma

    "Życie Warszawy"
  • Tytuł

    Po upadku
  • Data

    08.08.1979
  • Treść recenzji

    Dzieło naszej kompozytorki i francuskiego librecisty Jacquesa Luccioni trafiło na polską scenę z paroletnim opóźnieniem. (...) Warto było poczekać na „Trojanki" w krajowym wykonaniu i z nowym, oryginalnym tekstem Michała Sprusińskiego. (...) Joanna Bruzdowicz, wracając do tematu wojny trojańskiej, ukazała aspekt totalnej zagłady narodu, zniszczenia miasta i widma niewoli — wątki bliskie każdemu Polakowi, z naszej historii. Zetknęła nas z bohaterkami trojańskimi po upadku miasta, wysuwając na pierwszy plan i uogólniając zarazem postawy czterech kobiet: Hekuby, Kasandry, Andromachy i Heleny. / Bogdan Hussakowski (reżyseria) stworzył spektakl prawdziwie przejmujący i głęboko dramatyczny, korzystając ze współpracy scenografa — Jacka Ukleji, który — jako pierwszy bodaj — całkowicie i z pełnym powodzeniem zapanował nad dość specyficznymi warunkami sceny w Sali im. E. Młynarskiego, oprawionej w „panoramiczne'' okno sceniczne. Kameralny zespół instrumentalny (pod kierownictwem Mieczysława Nowakowskiego) bardzo pomysłowo przesunięty został przez scenografa na skraj kanału orkiestrowego, przez co realizatorzy wkroczyć mogli z działaniami scenicznymi niemal na widownię. Dzięki temu zabiegowi tragedia zyskała na komunikatywności. (...) „Trojanki" doczekały się znakomitej obsady. Zarówno śpiewacy, jak i aktorzy doskonale poradzili sobie z trudnymi zadaniami wokalnymi, słownymi i ruchowymi, jakie postawili przed nimi twórcy warszawskiego przedstawienia. Wspaniale wypadły kreacje: Krystyny Jamroz w roli Hekuby, Jerzego Artysza jako Taltybiosa i Poli Lipińskiej w roli Heleny. Głęboko zapadającą w pamięć postać Andromachy stworzyła aktorka Teatru Polskiego, Hanna Stankówna. Sensacją premiery był debiut wokalny (i dramatyczny również) młodej, utalentowanej śpiewaczki Violi Waniek w roli Kasandry. Partie wokalne i słowne pięknie oprawił swym działaniem aktorskim chór TW z Danutą Huk na czele grupy kobiet trojańskich.

  • Inscenizacja (1)

    • Trojanki
Drukuj Do góry strony
  • Strona główna
  • Repertuar

    • Sezon 2024/25
    • Kalendarium

    Bilety

    • Abonamenty
    • Zakup biletów
    • Regulamin 2024/25
  • Teatr

    • Aktualności
    • Polski Balet Narodowy
    • Ludzie
    • Miejsce
    • Historia
    • Kulisy
    • VOD
    • Podcasty
    • Kontakt
  • Działalność

    • Edukacja
    • Galeria Opera
    • Muzeum Teatralne
    • Archiwum
    • Akademia Operowa
    • Konkurs Moniuszkowski
    • Butik
    • Wynajem kostiumów
    • Wynajem rekwizytów
  • Inne

    • Informacje dla widzów
    • Deklaracja dostępności
    • Mapa strony
    • Newsletter
    • Monitoring
    • Polityka prywatności / Cookies
    • Ochrona danych osobowych
    • Wejdź w obiektyw
    • Pasieka w Teatrze
  • Współpraca

    • Partnerzy i sponsorzy
    • Współpraca i wsparcie
    • Organizacja imprez
    • Ogłoszenia
    • Oferty pracy
    • Dla mediów
    • Zamówienia publiczne
    • Zamówienia na usługi społeczne
    • Biuletyn Informacji Publicznej
Logo Instagram

Teatr Wielki - Opera Narodowa, plac Teatralny 1, 00-950 Warszawa, skrytka pocztowa 59

Rezerwacja miejsc: +48 22 692 02 08 Centrala: +48 22 692 02 00 E-mail: office@teatrwielki.pl

Europejski Fundusz Rozwoju Regionalne