• Kontrast
      • Animacje: Wyłącz
      • Kontrast: A Domyślna wersja kolorystyczna A Czarny tekst na białym tle A Biały tekst na czarnym tle A Czarny tekst na żółtym tle A Żółty tekst na czarnym tle
      • Powiększ tekst: Ctrl plus
      • Pomniejsz tekst: Ctrl minus
      • Przywróć: Ctrl zero
  • Wybierz język angielski EN
Teatr Wielki - Opera Narodowa Teatr Wielki - Opera Narodowa
  • Kolekcje
  • Statystyki
    • Statystyki osób
    • Statystyki spektakli
  • O projekcie
  • Wyszukiwarka

Pół student, pół zbójnik "Rzeczpospolita"

  • Autor

    Jacek Marczyński

  • Tytuł czasopisma

    "Rzeczpospolita"
  • Tytuł

    Pół student, pół zbójnik
  • Data

    06.05.1999
  • Treść recenzji

    Studenci warszawskiej Akademii Muzycznej, korzystając z życzliwości Opery Narodowej, zaprezentowali się na jej kameralnej scenie w specjalnie przygotowanym przedstawieniu. Wybrano zapomnianego „Janka" Władysława Żeleńskiego. Skromny studencki spektakl skłania jednak do poważniejszych i bynajmniej nie optymistycznych refleksji. / Operze Narodowej należałyby się słowa uznania za pomoc w realizacji studenckich przedsięwzięć, zwłaszcza że stara się je wspierać konsekwentnie. Rzecz jednak w tym, że każdą pracę należy wykonywać jak najlepiej albo nie robić jej wcale. Ten spektakl jest wyjątkowo siermiężny, a oszczędności dostrzegalne były na każdym kroku: w minimalnej scenografii, w symbolicznej reżyserii, która przemieniła „Janka" w ciąg statycznych, amatorskich obrazów. Życzliwość dla studentów nie musi się zresztą objawiać w finansowej hojności, lecz przede wszystkim w stworzeniu jak najlepszych warunków dla scenicznego debiutu. Trudno zatem zrozumieć, dlaczego w Operze Narodowej, gdzie orkiestrowych muzyków jest więcej niż potrzeba, a kilku zatrudnionych na etacie dyrygentów zaledwie kilka razy w sezonie ma szansę poprowadzić przedstawienie, do takiej premiery angażuje się na w pół amatorską, obcą orkiestrę z kiepskim dyrygentem. W ten sposób młodzi wykonawcy na scenie muszą walczyć nie tylko z własną tremą, ale i z samą materią muzyczną. Rezultat takich zmagań byłby zupełnie inny, gdyby „Jankiem" zajął się operowy dyrygent z doświadczeniem, potrafiący służyć radą i pomocą młodym śpiewakom. / Warto o tym wspomnieć także jeszcze z jednego powodu. Dzięki Akademii Muzycznej w Operze Narodowej pojawił się utwór nigdy nie wystawiany w powojennych dziejach Teatru Wielkiego w Warszawie. „Janek" Władysława Żeleńskiego to opera zapomniana, przez wielu wręcz lekceważona. Są to opinie krzywdzące. Żeleński w interesujący sposób korzysta z elementów folkloru góralskiego oraz uniwersalnych idei dramatu muzycznego, tworząc z takiego połączenia oryginalną całość. „Janek" zasługuje na poważne traktowanie zaś powinnością Opery Narodowej jest wydobywanie z zapomnienia takich dzieł polskich twórców. Należy to jednak robić z szacunkiem i starannie, nie zaś pospiesznie i byle jak. / Bo tak naprawdę „Janek" nie jest tylko przedstawieniem studenckim. Zaplanowano w sumie pięć przedstawień w maju oraz w czerwcu i włączono je do oficjalnego repertuaru Opery Narodowej, która ten produkt firmuje swoim znakiem. Trzeba współczuć tym widzom, na przykład z zagranicy, którzy zachęceni możliwością obejrzenia mało znanego dzieła polskiego kompozytora, wybiorą się na spektakl. Niestety, będą oni złego zdania przede wszystkim o instytucji, która tak lekceważąco traktuje polską muzykę.

  • Inscenizacja (1)

    • Janek
Drukuj Do góry strony
  • Strona główna
  • Repertuar

    • Sezon 2024/25
    • Kalendarium

    Bilety

    • Abonamenty
    • Zakup biletów
    • Regulamin 2024/25
    • Regulamin promocji 21% 10 czerwca 2025
  • Teatr

    • Aktualności
    • Polski Balet Narodowy
    • Ludzie
    • Miejsce
    • Historia
    • Kulisy
    • VOD
    • Podcasty
    • Kontakt
  • Działalność

    • Edukacja
    • Galeria Opera
    • Muzeum Teatralne
    • Archiwum
    • Akademia Operowa
    • Konkurs Moniuszkowski
    • Butik
    • Wynajem kostiumów
    • Wynajem rekwizytów
  • Inne

    • Informacje dla widzów
    • Deklaracja dostępności
    • Mapa strony
    • Newsletter
    • Monitoring
    • Polityka prywatności / Cookies
    • Ochrona danych osobowych
    • Wejdź w obiektyw
    • Pasieka w Teatrze
  • Współpraca

    • Partnerzy i sponsorzy
    • Współpraca i wsparcie
    • Organizacja imprez
    • Ogłoszenia
    • Oferty pracy
    • Dla mediów
    • Zamówienia publiczne
    • Zamówienia na usługi społeczne
    • Biuletyn Informacji Publicznej
Logo Instagram

Teatr Wielki - Opera Narodowa, plac Teatralny 1, 00-950 Warszawa, skrytka pocztowa 59

Rezerwacja miejsc: +48 22 692 02 08 Centrala: +48 22 692 02 00 E-mail: office@teatrwielki.pl

Europejski Fundusz Rozwoju Regionalne