• Kontrast
      • Animacje: Wyłącz
      • Kontrast: A Domyślna wersja kolorystyczna A Czarny tekst na białym tle A Biały tekst na czarnym tle A Czarny tekst na żółtym tle A Żółty tekst na czarnym tle
      • Powiększ tekst: Ctrl plus
      • Pomniejsz tekst: Ctrl minus
      • Przywróć: Ctrl zero
  • Wybierz język angielski EN
Teatr Wielki - Opera Narodowa Teatr Wielki - Opera Narodowa
  • Kolekcje
  • Statystyki
    • Statystyki osób
    • Statystyki spektakli
  • O projekcie
  • Wyszukiwarka

Poles revel in the local colours / Koloryt lokalny "Financial Times" (przedruk: "Forum")

  • Autor

    Shirley Apthorp

  • Tytuł czasopisma

    "Financial Times" (przedruk: "Forum")
  • Tytuł

    Poles revel in the local colours / Koloryt lokalny
  • Data

    02.05.2001 / 20.05.2001
  • Treść recenzji

    In Jan Stefan’s “Cracovians and Highlanders” (1794) the Polish opera has truly found its own voice. Spoken dialogue is interlaced with arias, ensembles and choruses; the score eschews the fancy coloratura and frills of its foreign counterparts. But the folk influence is un¬mistakable. Stefani's score - sadly his only surviving work - is a wildly colourful mix of catchy local tunes, primitive drones, strong rhythms and expressive twists. From naively sweet love songs to the marvellously bizarre chorus of the mountain folk, each number is a miniature hit. Its success with contemporary listeners was great. / “Cracovians and Highlanders”, with its entangled plot of love, schemes, squabbles and electric¬ity, and its latent message of Pol¬ish nationalism, had entered the repertoire to stay. // W przypadku „Krakowiaków i Górali" (1794) Jana Stefaniego opera polska przemówiła własnym głosem. Tu także dialogi mówione przeplatają się z ariami, ansamblami i chórami, partytura wystrzega się modnych koloratur i ozdobników charakterystycznych dla oper zagranicznych, jednak bezbłędnie rozpoznać można wpływy folkloru. Muzyka Stefaniego (niestety, „Krakowiacy" to jedyna zachowana jego kompozycja) stanowi bajecznie kolorową mieszankę wpadających w ucho melodii ludowych, furkotu i łoskotu, żwawych rytmów i wyrazistych zwrotów akcji. Od naiwnie sielankowych pieśni miłosnych po niesamowicie brzmiące chóry góralskie - każdy numer to gotowy przebój. Opera odniosła tak wielki sukces u XVIII-wiecznych słuchaczy, że po dziś dzień nie sposób stwierdzić, czy Stefani zapożyczył lokalne pieśni ludowe, czy też jego kompozycje uznano za melodie ludowe. Tak czy tak, „ Krakowiacy i Górale", z ich zawiłą intrygą miłosną, spiskami, kłótniami i żywym wątkiem, a także ukrytym ładunkiem polskiego patriotyzmu na trwałe weszły do polskiego repertuaru operowego.

  • Inscenizacja (1)

    • Krakowiacy i Górale czyli cud mniemany
Drukuj Do góry strony
  • Strona główna
  • Repertuar

    • Sezon 2024/25
    • Kalendarium

    Bilety

    • Abonamenty
    • Zakup biletów
    • Regulamin 2024/25
    • Regulamin promocji 21% 10 czerwca 2025
  • Teatr

    • Aktualności
    • Polski Balet Narodowy
    • Ludzie
    • Miejsce
    • Historia
    • Kulisy
    • VOD
    • Podcasty
    • Kontakt
  • Działalność

    • Edukacja
    • Galeria Opera
    • Muzeum Teatralne
    • Archiwum
    • Akademia Operowa
    • Konkurs Moniuszkowski
    • Butik
    • Wynajem kostiumów
    • Wynajem rekwizytów
  • Inne

    • Informacje dla widzów
    • Deklaracja dostępności
    • Mapa strony
    • Newsletter
    • Monitoring
    • Polityka prywatności / Cookies
    • Ochrona danych osobowych
    • Wejdź w obiektyw
    • Pasieka w Teatrze
  • Współpraca

    • Partnerzy i sponsorzy
    • Współpraca i wsparcie
    • Organizacja imprez
    • Ogłoszenia
    • Oferty pracy
    • Dla mediów
    • Zamówienia publiczne
    • Zamówienia na usługi społeczne
    • Biuletyn Informacji Publicznej
Logo Instagram

Teatr Wielki - Opera Narodowa, plac Teatralny 1, 00-950 Warszawa, skrytka pocztowa 59

Rezerwacja miejsc: +48 22 692 02 08 Centrala: +48 22 692 02 00 E-mail: office@teatrwielki.pl

Europejski Fundusz Rozwoju Regionalne