• Kontrast
      • Animacje: Wyłącz
      • Kontrast: A Domyślna wersja kolorystyczna A Czarny tekst na białym tle A Biały tekst na czarnym tle A Czarny tekst na żółtym tle A Żółty tekst na czarnym tle
      • Powiększ tekst: Ctrl plus
      • Pomniejsz tekst: Ctrl minus
      • Przywróć: Ctrl zero
  • Wybierz język angielski EN
Teatr Wielki - Opera Narodowa Teatr Wielki - Opera Narodowa
  • Kolekcje
  • Statystyki
    • Statystyki osób
    • Statystyki spektakli
  • O projekcie
  • Wyszukiwarka

Powrót "Macbetha" "Rzeczpospolita"

  • Autor

    Jacek Marczyński

  • Tytuł czasopisma

    "Rzeczpospolita"
  • Tytuł

    Powrót "Macbetha"
  • Data

    26.11.1985
  • Treść recenzji

    Jeśli premierę „Macbetha" Giuseppe Verdiego w Teatrze Wielkim w Warszawie można uznać za sukces, to jest to zasługą trzech mężczyzn. Niestety, żaden z nich nie występuje na scenie. / Tylko jeden odbiera należne mu oklaski, gdyż przez całe przedstawienie obecny jest w kanale orkiestrowym: Andrzej Straszyński - dyrygent ciągle nie w pełni doceniany, a wierny Teatrowi Wielkiemu. Prowadził orkiestrę z ogromną dyscypliną, wydobywając całe bogactwo muzyki. / Drugi współautor owego sukcesu to Bogdan Gola. Od momentu objęcia przez niego kierownictwa, chór poczynił ogromne postępy. A partie chóralne „Macbetha", jak zresztą zawsze u Verdiego, są ozdobą opery. Tym razem chór Teatru Wielkiego nie tylko świetnie śpiewa - choć przydałyby się jeszcze drobne korekty w scenach czarownic - ale i przekracza barierę, istotną dla osiągnięcia artystycznego efektu. / Ten trzeci zaś to inscenizator i reżyser przedstawienia, Marek Grzesiński, mimo iż jego praca wzbudzi zapewne sporo kontrowersji. Realizując operowego „Macbetha" zrezygnował bowiem z taniej widowiskowości i sztucznego rozmachu, o który u Verdiego łatwo. / Reżyser stworzył spektakl teatralny, pełen ciekawych rozwiązań (sceny z czarownicami, zabójstwo Banka, uczta na dworze). Konsekwentnie realizowanej idei reżyserskiej dobrze służą dekoracje Wiesława Olko, wyłamujące się również z operowego schematu. Możemy zatem obcować z teatrem o szekspirowskim rodowodzie. Ale przede wszystkim jest to „Macbeth" Verdiego, twórcy znakomitego, choć poddanego kanonom belcanta, zwłaszcza we wczesnych dziełach. / Wielkim rolom Macbetha i jego żony podołać mogą tylko śpiewacy o najwyższych umiejętnościach. Z dwóch obsad premierowych w Warszawie znacznie lepiej wypadła, rzec by można językiem sprawozdawców sportowych, druga, młodzieżowa reprezentacja Teatru Wielkiego, mimo iż nikt właściwie nie ustrzegł się potknięć. / Młody i utalentowany Wiesław Bednarek jest świetny aktorsko, efektownie śpiewa popisową arię w IV akcie, ale brakuje mu czasem mocy i wyrazistości. Ryszarda Bacewicz długo czekała na wielką rolę i do takich z pewnością należeć będzie jej Lady Macbeth, choć razić musiało nadmierne forsowanie głosu w górnych rejestrach, zwłaszcza w ogromnie trudnej arii z I aktu. W tej obsadzie odnotować także należy występ dwóch młodych artystów: Ryszarda Morki (Banko) i Piotra Wnukowskiego (Malcolm), a przede wszystkim bardzo udany debiut w Warszawie Stanisława Kowalskiego (Macduff).

  • Inscenizacja (1)

    • Macbeth
Drukuj Do góry strony
  • Strona główna
  • Repertuar

    • Sezon 2024/25
    • Kalendarium

    Bilety

    • Abonamenty
    • Zakup biletów
    • Regulamin 2024/25
    • Regulamin promocji 21% 10 czerwca 2025
  • Teatr

    • Aktualności
    • Polski Balet Narodowy
    • Ludzie
    • Miejsce
    • Historia
    • Kulisy
    • VOD
    • Podcasty
    • Kontakt
  • Działalność

    • Edukacja
    • Galeria Opera
    • Muzeum Teatralne
    • Archiwum
    • Akademia Operowa
    • Konkurs Moniuszkowski
    • Butik
    • Wynajem kostiumów
    • Wynajem rekwizytów
  • Inne

    • Informacje dla widzów
    • Deklaracja dostępności
    • Mapa strony
    • Newsletter
    • Monitoring
    • Polityka prywatności / Cookies
    • Ochrona danych osobowych
    • Wejdź w obiektyw
    • Pasieka w Teatrze
  • Współpraca

    • Partnerzy i sponsorzy
    • Współpraca i wsparcie
    • Organizacja imprez
    • Ogłoszenia
    • Oferty pracy
    • Dla mediów
    • Zamówienia publiczne
    • Zamówienia na usługi społeczne
    • Biuletyn Informacji Publicznej
Logo Instagram

Teatr Wielki - Opera Narodowa, plac Teatralny 1, 00-950 Warszawa, skrytka pocztowa 59

Rezerwacja miejsc: +48 22 692 02 08 Centrala: +48 22 692 02 00 E-mail: office@teatrwielki.pl

Europejski Fundusz Rozwoju Regionalne