• Kontrast
      • Animacje: Wyłącz
      • Kontrast: A Domyślna wersja kolorystyczna A Czarny tekst na białym tle A Biały tekst na czarnym tle A Czarny tekst na żółtym tle A Żółty tekst na czarnym tle
      • Powiększ tekst: Ctrl plus
      • Pomniejsz tekst: Ctrl minus
      • Przywróć: Ctrl zero
  • Wybierz język angielski EN
Teatr Wielki - Opera Narodowa Teatr Wielki - Opera Narodowa
  • Kolekcje
  • Statystyki
    • Statystyki osób
    • Statystyki spektakli
  • O projekcie
  • Wyszukiwarka

Premiera "Manru" w Teatrze Wielkim. Rzecz o nietolerancji "Życie Warszawy"

  • Autor

    Ewa Solińska

  • Tytuł czasopisma

    "Życie Warszawy"
  • Tytuł

    Premiera "Manru" w Teatrze Wielkim. Rzecz o nietolerancji
  • Data

    01.07.1991
  • Treść recenzji

    Opera „Manru" jest utworem mało znanym. Wystawiona została obecnie w Teatrze Wielkim w Warszawie z okazji 50-lecia śmierci kompozytora, a podniosłe rocznice nie kojarzą się nam najczęściej z inscenizacjami wybitnymi. Ciąży na nich piętno jubileuszowych uroczystości „ku czci". Z warszawską premierą „Manru" stało się inaczej. / Przedstawiono nam dzieło takie, jakie ono jest: pełne dramatycznej siły wyrazu, świetnie zinstrumentowane, zdradzające dużą inwencję melodyczną twórcy. / Okazuje się również, że jak każde solidnie skonstruowane dzieło operowe, nie musi tracić swoich wartości, by zyskać nowe, kiedy poddane zostanie współczesnym zabiegom realizatorskim. / Jest to spektakl o nietolerancji, który wobec niedawnych wydarzeń w Mławie, tu w Polsce, nabrał jeszcze dodatkowych znamion aktualności. / W scenografce, Barbarze Kędzierskiej znalazła Chojnacka świetną, rozumiejącą partnerkę. Ponury, okrutny świat góralskiej wsi zderza się z bajeczną kolorystyką obozu Cyganów. Wizja jest czytelna. Odniesienia - jasne. / Stronę muzyczną przedstawienia zrealizował Andrzej Straszyński, doskonale odczytując trudną partyturę. Uskrzydlił orkiestrę, która pod jego batutą brzmiała soczyście, miękko, choć niekiedy, uniesiona romantyczną frazą, trochę za głośno. To orkiestrze i ładnie śpiewającym chórom zawdzięczamy, że akt I w niezbyt szczęśliwie dobranych kostiumach (panie wyglądały jak... zakonnice) dał przynajmniej pełną satysfakcję muzyczną. / Z grona solistów wymienić trzeba przede wszystkim Bronisława Pekowskiego w roli wiejskiego znachora Uroka. Partię Ulany przekonująco zrealizowała Hanna Zdunek. Manru śpiewał Jacek Parol. W jego kulturalnej interpretacji zabrakło jednak siły głosu. Bardzo ładnie zaprezentował się jako Jagu Robert Dymowski. Wreszcie - sensacja obu wieczorów: Aza - efektowna, ślicznie śpiewająca studentka warszawskiej AM, Małgorzata Walewska. Udany debiut!

  • Inscenizacja (1)

    • Manru
Drukuj Do góry strony
  • Strona główna
  • Repertuar

    • Sezon 2024/25
    • Kalendarium

    Bilety

    • Abonamenty
    • Zakup biletów
    • Regulamin 2024/25
    • Regulamin promocji 21% 10 czerwca 2025
  • Teatr

    • Aktualności
    • Polski Balet Narodowy
    • Ludzie
    • Miejsce
    • Historia
    • Kulisy
    • VOD
    • Podcasty
    • Kontakt
  • Działalność

    • Edukacja
    • Galeria Opera
    • Muzeum Teatralne
    • Archiwum
    • Akademia Operowa
    • Konkurs Moniuszkowski
    • Butik
    • Wynajem kostiumów
    • Wynajem rekwizytów
  • Inne

    • Informacje dla widzów
    • Deklaracja dostępności
    • Mapa strony
    • Newsletter
    • Monitoring
    • Polityka prywatności / Cookies
    • Ochrona danych osobowych
    • Wejdź w obiektyw
    • Pasieka w Teatrze
  • Współpraca

    • Partnerzy i sponsorzy
    • Współpraca i wsparcie
    • Organizacja imprez
    • Ogłoszenia
    • Oferty pracy
    • Dla mediów
    • Zamówienia publiczne
    • Zamówienia na usługi społeczne
    • Biuletyn Informacji Publicznej
Logo Instagram

Teatr Wielki - Opera Narodowa, plac Teatralny 1, 00-950 Warszawa, skrytka pocztowa 59

Rezerwacja miejsc: +48 22 692 02 08 Centrala: +48 22 692 02 00 E-mail: office@teatrwielki.pl

Europejski Fundusz Rozwoju Regionalne