• Kontrast
      • Animacje: Wyłącz
      • Kontrast: A Domyślna wersja kolorystyczna A Czarny tekst na białym tle A Biały tekst na czarnym tle A Czarny tekst na żółtym tle A Żółty tekst na czarnym tle
      • Powiększ tekst: Ctrl plus
      • Pomniejsz tekst: Ctrl minus
      • Przywróć: Ctrl zero
  • Wybierz język angielski EN
Teatr Wielki - Opera Narodowa Teatr Wielki - Opera Narodowa
  • Kolekcje
  • Statystyki
    • Statystyki osób
    • Statystyki spektakli
  • O projekcie
  • Wyszukiwarka

Premiera "Tanhäusera" w Teatrze Wielkim w Warszawie recenzja radiowa

  • Autor

    Jan Weber

  • Tytuł czasopisma

    recenzja radiowa
  • Tytuł

    Premiera "Tanhäusera" w Teatrze Wielkim w Warszawie
  • Treść recenzji

    Była to premiera przede wszystkim bardzo potrzebna. Z dwóch powodów: po pierwsze, nie można dziś sobie wyobrazić naprawdę wielkiego teatru operowego bez Wagnera, jego dzieła bowiem mają znaczenie fundamentalne dla rozwoju tego gatunku zarówno w warstwie historycznej, jak i estetycznej. Po drugie: nie można pozbawiać publiczności możności poznania tych szczytów muzyki XIX wieku, zwłaszcza dziś, kiedy ucichły już spory na temat Wagnera pozamuzycznej natury. (…) Warszawską, niedzielną premierę należy oceniać z punktu widzenia aktualnych, raczej dość słabych możliwości wokalno-technicznych i głosowych naszych śpiewaków. Wiadomo, że partia Tannhäusera wymaga obsady tenora bohaterskiego, i że jest piekielnie trudna. W tej sytuacji winniśmy wdzięczność Romanowi Węgrzynowi, który podjął się tego zadania przekraczającego jego siły - w trakcie przedstawienia starannie oszczędzane dla kulminacyjnej sceny w III akcie, którą rzeczywiście odśpiewał znakomicie. / Jednak prawdziwą królową niedzielnej premiery była Hanna Lisowska kreująca rolę Elżbiety. Interpretacją wokalną, techniką śpiewu i samym głosem wielkiej piękności górowała zdecydowanie, czyniąc niejako swą rolę dominującą w całym dramacie. Na wielką pochwałę zasłużył sobie także Jerzy Ostapiuk w roli Landgrafa, a prawdziwym zaskoczeniem był solowy popis Barbary Wysokińskiej, członkini Centralnego Zespołu Artystycznego ZHP - w roli pastuszka, którą to rolę odegrała z wielkim zacięciem aktorskim, a odśpiewała z niebywałym wdziękiem i wyjątkową czystością intonacji. / Do realizacji Tannhäusera dyrekcja Teatru Wielkiego zaprosiła reżysera wiedeńskiej Volsoper dr Otto Fritza, który ustawił przedstawienie bez zarzutu, przemyślawszy każdy, nawet najdrobniejszy gest, oraz Annelies Corrodi, scenografkę szwajcarską, specjalizującą się w dekoracji świetlnej działającej na zasadzie gigantycznych przeźroczy czy slajdów rzucanych na horyzont lub dekoracje przy zastosowaniu ogromnej siły światła. (…) Przechodząc zaś do samej muzyki: byłem pełen podziwu dla znakomitych chórów zarówno Teatru Wielkiego, jak i Centralnych Zespołów Artystycznych Domu Wojska i Harcerstwa Polskiego. Śpiewały one wspaniale, dając znakomitą oprawę brzmieniową orkiestrze, do której również nie mogę mieć najmniejszych nawet zastrzeżeń. Ten zespół, który niekiedy potrafi grać jak prowincjonalna kapela, tutaj spisał się wręcz nadzwyczajnie. To była prawdziwie europejska orkiestra. Wielka w tym zasługa dyrygenta Antoniego Wicherka, który potrafił w ogóle całe przedstawienie ująć muzycznie w zwartą, logiczną i piękną całość. (…) Witold Gruca zaprojektował również bardzo kunsztowną choreografię, a partnerował mu w tym, bezbłędnie operując pozostałymi efektami świetlnymi Jerzy Bojar.

  • Inscenizacja (1)

    • Tannhäuser
Drukuj Do góry strony
  • Strona główna
  • Repertuar

    • Sezon 2024/25
    • Kalendarium

    Bilety

    • Abonamenty
    • Zakup biletów
    • Regulamin 2024/25
    • Regulamin promocji 21% 10 czerwca 2025
  • Teatr

    • Aktualności
    • Polski Balet Narodowy
    • Ludzie
    • Miejsce
    • Historia
    • Kulisy
    • VOD
    • Podcasty
    • Kontakt
  • Działalność

    • Edukacja
    • Galeria Opera
    • Muzeum Teatralne
    • Archiwum
    • Akademia Operowa
    • Konkurs Moniuszkowski
    • Butik
    • Wynajem kostiumów
    • Wynajem rekwizytów
  • Inne

    • Informacje dla widzów
    • Deklaracja dostępności
    • Mapa strony
    • Newsletter
    • Monitoring
    • Polityka prywatności / Cookies
    • Ochrona danych osobowych
    • Wejdź w obiektyw
    • Pasieka w Teatrze
  • Współpraca

    • Partnerzy i sponsorzy
    • Współpraca i wsparcie
    • Organizacja imprez
    • Ogłoszenia
    • Oferty pracy
    • Dla mediów
    • Zamówienia publiczne
    • Zamówienia na usługi społeczne
    • Biuletyn Informacji Publicznej
Logo Instagram

Teatr Wielki - Opera Narodowa, plac Teatralny 1, 00-950 Warszawa, skrytka pocztowa 59

Rezerwacja miejsc: +48 22 692 02 08 Centrala: +48 22 692 02 00 E-mail: office@teatrwielki.pl

Europejski Fundusz Rozwoju Regionalne