• Kontrast
      • Animacje: Wyłącz
      • Kontrast: A Domyślna wersja kolorystyczna A Czarny tekst na białym tle A Biały tekst na czarnym tle A Czarny tekst na żółtym tle A Żółty tekst na czarnym tle
      • Powiększ tekst: Ctrl plus
      • Pomniejsz tekst: Ctrl minus
      • Przywróć: Ctrl zero
  • Wybierz język angielski EN
Teatr Wielki - Opera Narodowa Teatr Wielki - Opera Narodowa
  • Kolekcje
  • Statystyki
    • Statystyki osób
    • Statystyki spektakli
  • O projekcie
  • Wyszukiwarka

Propozycja dla myślących "Rzeczpospolita"

  • Autor

    Jacek Marczyński

  • Tytuł czasopisma

    "Rzeczpospolita"
  • Tytuł

    Propozycja dla myślących
  • Data

    19.04.1999
  • Treść recenzji

    Twórcy ostatniej premiery w Operze Narodowej zmierzyli się z rzeczywistością bliską współczesnemu widzowi. Potrafili wyjść poza obowiązujący w polskich teatrach schemat widowiska efektownego, lecz bez głębszych treści. / Bartok, swą jednoaktową operę „Zamek księcia Sinobrodego" skomponował jeszcze w roku 1911, a przecież po prawie 90 latach zachowuje ona wciąż oryginalność i świeżość. Niewiele jest dzieł tak wnikliwie analizujących skomplikowane relacje między kobietą a mężczyzną, opisujących miłość i oddanie kobiety oraz samotność mężczyzny. / Temat ten zainteresował debiutującego w operze reżysera filmowego Janusza Kijowskiego. Wraz ze scenografem Andrzejem Kreütz-Majewskim zrezygnował on z prostego bajkowego świata i mamy przestrzeń wszechświata, do której bohaterowie przybywają w kapsule kosmicznego pojazdu. Pomysł wyjściowy jest piękny i fascynujący. Potem wszakże reżyserowi zabrakło chyba scenicznego doświadczenia, by spektakl miał niezbędną, narastającą dramaturgię. Tajemnice siedmiu wrót zamku Sinobrodego odsłaniane stopniowo przez Judytę powinny potęgować napięcie. Tu świat się nie zmienia, pozostają jedynie słowa i nieliczne gesty, co gorsza, narasta dysonans między statycznymi scenicznymi obrazami a dramatyczną muzyką. Niezrozumiała jest również zmiana finału. Sinobrody w kosmicznym pojeździe opuszcza świat wraz z Judytą, gdy tymczasem u Bartoka musi znów pozostać samotny.

  • Inscenizacja (1)

    • Zamek księcia Sinobrodego
Drukuj Do góry strony
  • Strona główna
  • Repertuar

    • Sezon 2024/25
    • Kalendarium

    Bilety

    • Abonamenty
    • Zakup biletów
    • Regulamin 2024/25
    • Regulamin promocji 21% 10 czerwca 2025
  • Teatr

    • Aktualności
    • Polski Balet Narodowy
    • Ludzie
    • Miejsce
    • Historia
    • Kulisy
    • VOD
    • Podcasty
    • Kontakt
  • Działalność

    • Edukacja
    • Galeria Opera
    • Muzeum Teatralne
    • Archiwum
    • Akademia Operowa
    • Konkurs Moniuszkowski
    • Butik
    • Wynajem kostiumów
    • Wynajem rekwizytów
  • Inne

    • Informacje dla widzów
    • Deklaracja dostępności
    • Mapa strony
    • Newsletter
    • Monitoring
    • Polityka prywatności / Cookies
    • Ochrona danych osobowych
    • Wejdź w obiektyw
    • Pasieka w Teatrze
  • Współpraca

    • Partnerzy i sponsorzy
    • Współpraca i wsparcie
    • Organizacja imprez
    • Ogłoszenia
    • Oferty pracy
    • Dla mediów
    • Zamówienia publiczne
    • Zamówienia na usługi społeczne
    • Biuletyn Informacji Publicznej
Logo Instagram

Teatr Wielki - Opera Narodowa, plac Teatralny 1, 00-950 Warszawa, skrytka pocztowa 59

Rezerwacja miejsc: +48 22 692 02 08 Centrala: +48 22 692 02 00 E-mail: office@teatrwielki.pl

Europejski Fundusz Rozwoju Regionalne